|
malin72
12-01-2007, 18:45
titti49zon6
12-01-2007, 19:28
Så Alunroten(Heuchera) det är lätt, finns en hel del att välja på kolla i frökatalogerna
malin72
12-01-2007, 19:39
Maria_z5
12-01-2007, 21:40
Jag har (till min egna trädgård) tänkt mig lammöron, revsuga, låg brudslöja (gyphsophila cerastoidehurs), leopardfibbla (Hieracium maculatum) olika nävor och så ormrot. Men beroende på hur höga perenner man vill ha så är det bara fantasin som sätter gränser Det finns säkert mer exklusiva och exotiska blommor än de jag har räknat upp men de här är mina favoriter. /Maria
kerstin z5-6
12-01-2007, 22:04
Finns många , men jag har favoriter heuchera -Alunrot -de riktigt snygga sorterna går sällan att så , man får köpa namnsorter tex Marmelade och dela dem De gröna , helröda och något melerade gror en masse !
Strandmalört -liknar ettåringen silverek men snyggare -Artemisia stelleriana krypande växtsätt med silverbladverk i torrt soligt läge -varmgrende o lät att så själv
Lammöron -Stacys Byzantina
Olika former av perenn risp
Låga delpinium Riddarsporre
malin72
12-01-2007, 22:18
ok...ja sen ska ju färgerna passa ihop och så...det har vi pratat om förrut men jag har så svårt att "se"resulaten
Alexander-VG-zon3
12-01-2007, 22:21
hosta och gräs använder jag mest , finns en del hosta plantor som liknar fredskalla i bladen och även gräs är lite av exotiskt , även ovanliga sorter av Oxalis är fint och sprider sig lätt . det är vad jag har i mellan växterna .
malin72
12-01-2007, 23:06
aha kul att höra vad andra har  lite roliga tips för även om det blir massor av nya blommor i år så är det också nya rabatter och det tar ju ett tag innan det "växer" till sig
CITAT (flaxss @ 12-01-2007, 22:21) hosta och gräs använder jag mest , finns en del hosta plantor som liknar fredskalla i bladen och även gräs är lite av exotiskt , även ovanliga sorter av Oxalis är fint och sprider sig lätt . det är vad jag har i mellan växterna . Nu blir jag nyfiken, vilka oxalis har du? Jag har den perenna blodoxalisen och en likadan som är grön, plus att de har korsat sig så en del är liksom mittemellan. Samtliga blommar gult i alla fall. Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
12-01-2007, 23:29
CITAT (Fenja @ 12-01-2007, 23:15) CITAT (flaxss @ 12-01-2007, 22:21) hosta och gräs använder jag mest , finns en del hosta plantor som liknar fredskalla i bladen och även gräs är lite av exotiskt , även ovanliga sorter av Oxalis är fint och sprider sig lätt . det är vad jag har i mellan växterna . Nu blir jag nyfiken, vilka oxalis har du? Jag har den perenna blodoxalisen och en likadan som är grön, plus att de har korsat sig så en del är liksom mittemellan. Samtliga blommar gult i alla fall. Mvh Fenja jag har med en sån rödoxalis sen en test oxalis som man har som krukväxt den triangel oxalis . och så en grön oxalis har glömt mönstret på den ska se om jag hittar en bild på den . mina blommar i gult,rosa,vit plus har jag oxalis ute silver blå blad med stora blommor . sen nån annan med ska se om jag hittar länkar till alla http://davesgarden.com/pf/go/1241/index.htmlhttp://davesgarden.com/pf/go/66752/index.htmlvet inte vilken regnelli jag har men en sån har jag http://davesgarden.com/pf/go/2171/index.htmlhttp://davesgarden.com/pf/go/134992/index.htmlsen den gröne har röd stam och växer på höjden tror det är gula blommor på den , ska hitta en egen bild av den . den var rätt så lång å hög hade två av dom men den stora verkar vara död . hoppas några frön är kvar annars får jag hämta nya hos mamma . ute och adenophylla hoppas jag lever än har haft dom i källaren över vintern utan vatten och tog å planterade dom i krukor nu i jan inne som jag sen ska plantera ut . sen har jag en vit kruk oxalis ska se om jag vågar plantera ut den till våren . googlade http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bildertror mina blommor är mer rosa färgade än dom man ser på bilden . och denna ska jag försöka få tag på sen till våren http://davesgarden.com/pf/go/56850/index.html
Hittar du den sista du länkat till så säg gärna till!  De två första du länkar till har jag inne i kruka, plus en grön likadan med vita blommor. Har även en knallrosa inomhus med rundade lite klöverlika blad, har tyvärr inte namn på någon av dem... Det är de här jag har i både rött, grönt och mittemellan. Växer som ogräs!! Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
12-01-2007, 23:49
CITAT (Fenja @ 12-01-2007, 23:42) Hittar du den sista du länkat till så säg gärna till! :wub: De två första du länkar till har jag inne i kruka, plus en grön likadan med vita blommor. Har även en knallrosa inomhus med rundade lite klöverlika blad, har tyvärr inte namn på någon av dem... Det är de här jag har i både rött, grönt och mittemellan. Växer som ogräs!! Mvh Fenja här är min triangel som jag har ute  hade även bild på den röde samma som du har , men när jag skulle minska försvann den , den hade fröhus så jag hoppas där kommer nya från fröna bladen på den var röda och mörk gröna/vinröda och gula blommor . och dom två gröna hade jag inte på bild tror den lille har bladen kvar kan fota den i morgon om den är kvar så kan du se bladen . och dom två ute och adenophylla är inne än kollar varje dag i krukan om där kommer blad . och plus en vit som är inne som man har som krukväxt har inte foton på den heller . men kan visa dig när/om dom kommer upp ur krukorna . tittade på länken nu och det är den som jag har ute . till sensommaren/hösten kan jag skicka bitar av min ute och adenophylla oxalis Fenja du vet inte va den kan vara den andra gröne jag hade?? växer på samma sätt som din fast den höjer sig mer och blir även längre . och mönstarde blad som är gröna och röda stjälkar tro det va vita eller gula blommor
Nää, jag är inte bra på sortnamnen tyvärr, men vill du ha av mina utomhusoxalis är det bara att du hojtar till längre fram i vår! Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 00:01
CITAT (Fenja @ 13-01-2007, 00:00) Nää, jag är inte bra på sortnamnen tyvärr, men vill du ha av mina utomhusoxalis är det bara att du hojtar till längre fram i vår! Mvh Fenja ska se vad som kommer upp men annars så skickar jag ett pm
malin72
18-01-2007, 23:33
lyckero
21-01-2007, 20:57
Alunrot är ju busenkelt att så! Ljusgroende, och förväxer sig inte även om de inte får tilläggsljus utan står på fönsterbrädan. Maila maig så ska jag se vad jag kan skrapa ihop för frö. De korsar sig, så det kan bli lite vad som helst - men då kan du ju namnge dina egna favoriter! Lyckero
malin72
21-01-2007, 22:52
CITAT (lyckero @ 21-01-2007, 20:57) Alunrot är ju busenkelt att så! Ljusgroende, och förväxer sig inte även om de inte får tilläggsljus utan står på fönsterbrädan. Maila maig så ska jag se vad jag kan skrapa ihop för frö. De korsar sig, så det kan bli lite vad som helst - men då kan du ju namnge dina egna favoriter! Lyckero jag har pmat dig
ewa zon 3
21-01-2007, 23:00
Ja, fröså. Det blir ok storlek på dom till hösten. Dom två alunrötterna i höstkrukan på bilden sådde jag inne i början på februari 2006, ytligt ca +20 för att gro. Sådde 1 påse 'Emperors New Clothes' och det blev massor av olika. Roligt att ha så många som man jag kunde stoppa in lite här och där. De mörkt violetta med "frillig" kant blev jag mest nöjd med. /Ewa
malin72
21-01-2007, 23:07
CITAT (ewa zon 3 @ 21-01-2007, 23:00) Ja, fröså. Det blir ok storlek på dom till hösten. Dom två alunrötterna i höstkrukan på bilden sådde jag inne i början på februari 2006, ytligt ca +20 för att gro. Sådde 1 påse 'Emperors New Clothes' och det blev massor av olika. Roligt att ha så många som man jag kunde stoppa in lite här och där. De mörkt violetta med "frillig" kant blev jag mest nöjd med. /Ewa  åh vad fint vill ha
krullan
23-01-2007, 11:23
Jag brukar dela min alunrot i småbitar och de växer till plantor väldigt fort! Förra året ruttnade dock en hel del rötter av nån underlig anledning.
malin72
30-01-2007, 09:22
CITAT (lyckero @ 21-01-2007, 20:57) Alunrot är ju busenkelt att så! Ljusgroende, och förväxer sig inte även om de inte får tilläggsljus utan står på fönsterbrädan. Maila maig så ska jag se vad jag kan skrapa ihop för frö. De korsar sig, så det kan bli lite vad som helst - men då kan du ju namnge dina egna favoriter! Lyckero jo nu när jag så lyckligt ska få frön när ska dom sås????
kerstin z5-6
30-01-2007, 12:47
Eftersom de blir runt en miljon plantor tycker jag du kan så dem i slutet Mars .. men du kanske inte kan vänta så länge  varmgroende ..
malin72
30-01-2007, 12:52
kerstin z5-6
30-01-2007, 12:56
Du kan så Alunroten tidigare , om du har plats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|