netrios
12-01-2007, 19:27
Hejsan
Jag hade tänkt bygga ihop en drivbänk eller vad det kallas. En bänk där frön kan stå och gro och en lampa ovanför. Men jag är inget proffs på det här med lysrör och det där och behöver nu all hjälp som jag kan få

Vad behövs för att bygga ihop en lampa eller finns dem att köpa nånstans? Och vart kan man köpa sånt isåfall?
Eftersom det bara är frön jag tänk ska stå på denna plats tänkte jag även ha nån form av värme. Kan man bygga som ett öppet terraium med lyslampan ovanpå?
Hjälp tack!
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2007, 19:31
Innan fröerna grott behöver du inga lampor det är efter de grott som man behöver ljus. Själv har jag breda element som är ljumma och varma där jag ställer mina byttor med sådder och planterade knölar och det funkar utmärkt.
Du måste inte heller ha någon speciallampa en armatur med lysrör i som hänger ca 10-15cm ovanför växterna räcker.
netrios
12-01-2007, 19:35
Jaha! Så de kan stå varmt utan ljus tills de börjar gro? Då skulle jag alltså kunna ställa ner mina plastkrukor på elementet så hjälper det på traven? För på fönsterbrädan där dem står nu så drar det ganska mkt från fönstret.
Jag har inte riktigt förstått vad en armatur är för något?
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2007, 19:37
Armaturen är den delen av lampan där man skruvar i lampan/lysrören.
netrios
12-01-2007, 19:41
Oki, då förstår jag! Tack.
Fick inget riktigt svar om det där med elementen...behöver dem inte så mkt ljus innan de kommit upp ovanför jordytan alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2007, 19:46
Nej fröerna kan inte fotosyntesa innan det kommit grönt ovan jord så innan de grott behöver man inga extra lampor. Men så fort som det dyker upp något grönt så behövs det ljus.
Hur avancerat man gör det beror på hur mycket man tänkt odla och hur tidigt man tänkt starta normalt sett räcker det ofta med ett fönster, vill man börja tidigare kan det räcka med något lysrör ovanför växterna i det fönstret man odlar i.
netrios
12-01-2007, 19:48
Då förstår jag! Jag är som skrivet inget proffs inom området...men försöker lära mig iaf

Tack så mkt för ditt svar, ska genast ställa in elementen på en bra temperatur och sen ställa ner mina krukor med frön i

Trevlig helg!
kerstin z5-6
12-01-2007, 22:15
Nja .. vad ska du så -alla sorts växter gror inte så bra av värme -medan vissa gör det
Så här ser en vanlig armatur med lysrör ut

mer om frösådd
frösådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.