Full version: Österlen.......
Exotic
Hej På Er Alla,

Jag skulle vilja få lite tips både att bo mysigt och titta på blommor wub.gif
Någon som har nått trevligt att dela med sig av ...........
Glad för alla tips laugh.gif biggrin.gif
Jag är lixom In Love i Österlen, Morfar var Skåning så den delen av landet ligger mig varmt om Hjärtat wub.gif
Tack På Förhand Exotic smile.gif wub.gif
Hannele
Inte Österlen - men i helgen ska jag till Skåne
och titta på trädgårdar:

http://www.tradgardsrundan.nu/
Helen i Skåne
Det finns massor på Österlen, både det Hannele menar och annat, kolla här!
Ti bee
På Weibulls i Hammenhög finns blomsterfält dignande av blommor, bäst i juli - augusti, skulle jag tro. Där finns också en idéträdgård.
Mysiga ställen att bo - tja, jag bor ju på Österlen - så jag behöver ju inget hotell eller B&B själv, men Karlaby Kro (brann men är uppbyggt nu) skall vara fint.
Det finns mycket att se! Besök även Österlen.com
Det är en fröjd bara att promenera genom byarna härnere, med alla fint skötta, spännande trädgårdar.
Själv bytte jag växtzon i o m att jag flyttade ned för 1½ år sedan och det är verkligen underbart för en som är trädgårdsintresserad!
smile.gif
Exotic
hej På Er Alla,

Tack för dem fina länkarna som ni skickat rolleyes.gif
Så nu får vi se vad det blir tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

MVH Exotic
Hannele
Men du får bestämma dej fort; de öppna trädgårdarna i Skåne är öppna bara denna helg.
Börjar idag, på fredag.

http://www.tradgardsrundan.nu/karta.htm
Kattmatte
Sen när tillhör nordvästra skåne Österlen? ;p

Var går Österlen egentligen, förresten? Finns det nån gräns som säger att efter en km från havet så är det skånska myllan man bor på och inte fagra österlen. Finns det nån inbiten ostskåning som kan rätta ut begreppen lite?
Eva Swahn
Nu är jag inte någon "inbiten ostskåning" som Kattmatte efterlyser, men ändå:

Österlen (med betoning på sista e) betyder egentligen "vägen österut" = österleden, österut. Nu avser man ett område som från början bestod av Albo, Ingelstads och Jerrestads härader. Det motsvarar idag ungefär Simrishamns kommun. Men idag menar man förutom denna kommun även större delen av Tomelilla och östra delen av Ystads kommuner.

Men eftersom begreppet är positivt laddat så har det geografiska området en tendens att breda ut sig. Man ser ibland även östra delar av Sjöbo och södra delar av Kristianstad kommun ingå i begreppet. Fastighetsmäklare vill gärna tänja på begreppet, till sin yttersta gräns, om det är en stockholmare eller utlandssvensk som är intresserad av ett objekt.

Det finns med andra ord ingen fast geografisk gräns. Men i framtiden kanske det kan komma att bli det då Simrishamn, Tomellilla och Sjöbo kommuner har diskuterat en sammanslagning för att bilda "Österlens kommun". Det återstår att se hur det blir.

Vad de flesta tänker på är kanske det böljande slättlandskapet med havet i fonden, men det inrymmer även slutet (eller början hur man nu ser det) på Linderödsåsen, Skånes största ås, med "Stens huvud" en bergsknalle som syns vida omkring och är en nationalpark mellan Kivik och Simrishamn. Fantastiska äppleodlingar (cirka 75 % av sveriges äpplen kommer härifrån), det medeltida slottet Glimmingehus, stenskeppsättningen "Ales stenar" är väl sånt man bör känna till att det in går i "begreppet Österlen" och är besöksvärda. När man ändå är och beskådar det mäktiga Ales stenar i Kåseberga ska man efteråt sätta sig på backarna, titta över havet och äta rökt sill från fiskerökerierna.

Sen är det det här med kändisarna. Jag tror inte Sveriges Radio hade bevakat oljekatastrofen i så hög grad om det inte vore att det är just här som många av kända artister semestrar. ( Vi skåningar vet redan att det är en paradisstrand som är nerkletad och vi känner oss kränkta, förtvivlade och förbannade!) Varje sommar finns det kvällstidningar som visar var alla kända personer bor, man kan åka på "namedropper tour". Vill man göra det bekvämt för sig kan man besöka lanthandeln i Vitaby - där är kändiskoefficienten hög - lika hög under semerstertid som till vardags på Östermalmshallen.

Men för att inte göra någon besviken: man bör vara intresserad av att glo på mera konstnärligt lagda kändisar som skådisar, författare, filmfolk, sångare och annat löst folk. Hög bohemfaktor gäller.

Vill man däremot se på tjusigare filurer med vita, pressvecksstrukna byxor och en blå dubbelknäppt skepparkavaj med vidhängade dam i sommarflorssjalett och oanständigt dyra solbrillor - då får man ta sig diagonalt norröver landskapet - Torekov, Båstad, Mölle "Kullabygden". Här kan man njuta av att se hur rikt folk gör av med pengar. Rasande grant är landskapet där med - så låt inte nyrikecirkusen avskräcka.

Sen finns det ju Falsterbo-Skanör med. Där är det fint med. Jättefint. Underbara sanstränder, bland annat med landets härligaste nakenstrand i Skanör. Och fint folk med. Finare i Falsterbo än i Skanör - tycker dom i Falsterbo. Där kan man glo på folk som i generationer har ansett sig finare än andra. Nu är det svårt att se dem för tomterna är så stora och murarna så höga - åtminstone i Falsterbo.

Nä, låt oss ta österleden till Österlen - var det nu ligger.
Kerstin i Malmö
Backagården är ett mysigt ställe med växter till försäljning och fik ute i ett enormt växthus. Säljer även eterneller. Ligger på "kustvägen" som vi kallar det. Vägen man följer Kabusa, Kåseberga, Löderups standbad, Mälarhusen...

Kommer man då från Ystadhållet mot Simrishamn så att säga så är det ju också självklart med att först ta ett besök i Kåseberga och kanske klättra upp till Ale stenar och sedan införskaffa lite nyrökt fisk i hamnen.

Fortsätter du sedan kommer du till Backagården.

Ett par minuter därifrån ligger ett litet korsvirkeshus som jag nu glömt vad dom kallar sig för. På vänster sida, flaggat och så. Säljer mysiga onödor! Strax innan vandrarhemmet... Mer onödigt finns på Hylkegården... Sparrisodlingar har du utanför Skillinge där ligger också Östangård (minnet är dåligt för tillfället) som också har flertalet charmiga onödor... Finns någon plantskola längs vägen också.

Sedan är det bara till att köra småvägarna för alltid hittar man något kul. Om inte växter så tavlor och keramik bla.

Kivik får du inte glömma!

Jo, jag har tagit en och annan tur här nere... Är ursprungligen från Ystad och så har svärföräldrarna stuga nere mellan Sandhammaren och Mälarhusen...

Kerstin
Exotic
Hej På Er Alla ,

1000-Tack för allt om Allt rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif biggrin.gif smile.gif
Nu skall det planeras och tittas,så det inte bara blir motocross varje gång man åkt ner till denna delen av landet smile.gif

MVH Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon