Elisabeth P
I morgon har jag tänkt att så de frön som bör ha en kylperiod.

Jag kommer att så följande:
Gentiana acaulis, Alpgentiana
Alpmarton
Tellima grandiflora, Anagrambräcka
Anthericum lilago, Stor sandlilja
Lavendel
De får dra åt sig lite fukt inne ett dygn sedan åker de ut.

Dessa kommer jag att försöka så inne ganska snart (eftersom de kan behöva kylas):
Iberis
Campanula thyrsoides
Funkar det inte åker de ut efter ett par veckor.

Och så den omtalade:
Bergvallmo, blå
Hon får vandra in i kylen på nätterna. På dagarna får hon stå på diskbänken.

Har jag fattat något alldeles fel eller är på väg att starta på tok för tidigt så hojta till. I annat fall ska jag så lite i helgen.

Nu har jag uppdaterat efter era senaste råd, men kom gärna med fler synpunkter eller varför inte berätta vad ni har sått hittills.

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle ha väntat med att fröså Rudbeckian green wizzard, den brukar jag fröså inne i början/mitten av mars, den blir fort stoooor.
Blå Bergvallmo ställer jag alltid svalt, +0,5-+6,0 i några veckor för att sedan ta in i garaget för groning där tempen pendlar mellan +10-+18gr. Allt under lysrör. Men alla dessa råd är mina egna erfarenheter rolleyes.gif
Elisabeth P
Okej.
Green wizzard försökte jag så redan i fjol, men lyckades tyvärr inte. Då sådde jag 25/1 och satte ut den redan efter ett dygn. Kanske ska prova att så den inne i år då, fast lite senare.Har några frön kvar så jag tänkte testa dem i alla fall och hoppas på att de inte är för gamla.

Blå bergvallmon fick jag frön utav en arbetskamrat. Det är första gången jag ger mig på den. Kylskåpsmodellen verkar vara det ultimala för den, om man läser alla goda råd.

Lisa
ewa zon 3
Rudbeckia 'Green Wizard' sådde jag inne förra året i mars.
Grodde inom 5-10 dagar vid +15-20 grader smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
medan däremot lavendel brukar gro bäst efter åtminstonde 4 veckor ute -tempen ni har nu är perfekt snör ut den
Elisabeth P
Ja ha, då va det gjort biggrin.gif .

Jag sådde allt enligt ovan. Precis som ni alla rekomenderat.
Nu är det bara att vänta på att det ska gro rolleyes.gif

Vad har ni sått hittills då?

Lisa
Anki V
Jag har sått (reservation för stavfel):

1. Akleja, Tower Dark Blue 10/12 ute.
2. Akleja, Lime Sorbet 10/12 ute.
3. Akleja Nora Barlow 10/12 ute.
4. Drakblomma 10/12 ute.
5. Japansk Akleja (rosa) 10/12 ute.
6. Akleja, Tower Light Pink 10/12 ute.
7. Chelone glabra, Vit sköldpaddsört 13/12
8. Mertensia sibirica, Storfjärva 13/12 ute
9. Penstemon hirsutus pygme, Azurpenstemon,
10. Geranium sanguineum Blodnäva, 13/12 ute
11. Campanula punktata, Prickklocka, 16/12 ute
12. Campanula alliariafolia, Hjärtklocka, 16/12 ute
13. Salvia Patens, Blå salvia 1/1 Inne, grodd 7/1
14. Asclepias incarnata, Rosensidenört, 1/1. Inne
15. Heuchera mix, Alunrot, 2/2 Inne 1:a grodd 7/1
16. Lavendel 28/11. ute, egna frön. In 1/1. Första ? grodd 4/1
17. Hosta sieboldii, Snow Flakes, 6/1, inne.
18. Hosta fortunei, Aureomargmata, 6/1 inne.
19. Eryngium amethystinum, Martorn, 10/1
20. Geranium Ruprechtii Näva, 10/1 ute
21. Taklöksblandning 13/12, inne.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
Elisabeth P
Så mycket fint Anki. Och mer blir det säkert vad det lider tongue.gif
Jag har blå sköldpaddsört, den är så vacker wub.gif . Det är en av mina favoriter.

Lisa
Anki V
CITAT (Lisa:) @ 13-01-2007, 19:08)
Jag har blå sköldpaddsört, den är så vacker wub.gif . Det är en av mina favoriter.

Lisa

Den vanliga rosa har jag sedan tidigare och nu ska jag ju försöka fröså den vita men blå sköldpaddsört viste jag inte att det fanns.

Berätta mer..... Jag gillar blå blommor och jag gillar sköldpaddsört wub.gif

/Anki
Elisabeth P
wacko.gif Är rädd för att jag var lite snabb sad.gif

den jag tänkte på var blå tremastarblomma, den är jättevacker. Sen har jag sköldpaddsört ochså, men opps, den är visst rosa hos mig med rolleyes.gif ,men jättevacker den med wub.gif

Lisa
Jonas70
CITAT (Lisa:) @ 12-01-2007, 21:31)
Okej.
Green wizzard försökte jag så redan i fjol, men lyckades tyvärr inte. Då sådde jag 25/1 och satte ut den redan efter ett dygn. Kanske ska prova att så den inne i år då, fast lite senare.Har några frön kvar så jag tänkte testa dem i alla fall och hoppas på att de inte är för gamla.

Blå bergvallmon fick jag frön utav en arbetskamrat. Det är första gången jag ger mig på den. Kylskåpsmodellen verkar vara det ultimala för den, om man läser alla goda råd.

Lisa

Jag köpte frön av Blå Bergvallmo från Impecta, och enligt deras odlingsanvisnig skule man först försöka med att få dem att gro varmt. Och har det inte hänt något på 4 veckor så skulle man inleda en kallperiod. Stämmer inte denna, eller an man göra på olika sätt?
kerstin z5-6
Man kan göra på olika sätt , problemet är oftast inte att få dem att gro, utan att klara dem över barnstadiet ..
Finns en tråd Bergvallmo du kan läsa mer i om olika metoder

Bergvallmo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon