Full version: vad tror ni om detta
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

till våren ska jag plantera ampelliljor i rabatten och även förvara dom där över vintern och ha dom som frilands planterade .
mer säger jag inte mer än senare visa bilder våren 2008 .

så vad tror ni *hjärnsläpp* kanske laugh.gif biggrin.gif

men allvar vad tror ni .

ska skydda dom med att ha väl dränerat på vintern plus täcka dom väl med löv,gräs,granris,jord m.m. sen över allt det lägga över plast .
och sen bara vänta tills vintern är slut

-15c -20c kallt och snö och tjäle eller regn och röta tongue.gif ohmy.gif

jaja vi får se^^
Snöflinga
Jag säger bara "Lycka till" följer dina experiment med största intresse rolleyes.gif Kan gå ... fast ... tja ... varför inte...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Snöflinga @ 12-01-2007, 22:15)
Jag säger bara "Lycka till" följer dina experiment med största intresse rolleyes.gif Kan gå ... fast ... tja ... varför inte...

tack^^
menar verkligen på fullt allvar ingen skämt smile.gif
synd jag inte kan plantera en nu ,så jag kunde visat planteringen .
men jag måste ha en stor och väl rotad planta och det ska jag skaffa till våren
Blomstertanten
Hm, tvivlar sleep.gif

Men håller tummarna ! rolleyes.gif
anna_rispan
Hoppas att det går. Men den jag glömde ute på balkongen tålde inte riktigt frost tyckte jag.
I Brasilien såg jag dem i en stor rabatt. Fint!
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte att de överlever vintern, fast det är ju klart du pratar ju om att täcka väl och gör man det kan det ju liknas vid tekniken att övervintra fuchsior genom att ex. gräva ner dem helt i komposten.

Krukväxter som har större chans att överleva utomhus i din zon är nog hemtrevnad och Mor och barn (Tolmiea). För de vet jag att en del människor lyckas med i milda zoner i sverige utan att hålla på och täcka så värst mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-01-2007, 10:54)
Tror inte att de överlever vintern, fast det är ju klart du pratar ju om att täcka väl och gör man det kan det ju liknas vid tekniken att övervintra fuchsior genom att ex. gräva ner dem helt i komposten.

Krukväxter som har större chans att överleva utomhus i din zon är nog hemtrevnad och Mor och barn (Tolmiea). För de vet jag att en del människor lyckas med i milda zoner i sverige utan att hålla på och täcka så värst mycket.

mor och barn ska jag kolla upp mer , hemtrevnad är så tråkig växt så den hade jag inte brytt mig om den klarade -35c

men om ni vill kan jag berätta mer ??
wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hemtrevnad är finare ute än som krukväxt inomhus den är en marktäckare och är fin tillsammans med ex. stenar.

http://www.deboss.com.ar/maruyale/pictures...irola_junio.jpg
Faran
Hej, va kul att du tänkte testa detta flaxss, jag har precis funderat på att göra som du. Dvs sätta ut plantor i rabatten i vår och hoppas att de växer som ogräs där precis som dom gör inne.
Tror inte att jag kan få dom att övervintra dock, du har absolut bättre förutsättningar än jag eftersom du bor där du bor. Jag är nöjd och glad om dom trivs i sommar bara. Fick även frön på min lilja inne som jag tänkte testa att så. Kanske det blir nåt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-01-2007, 11:28)
Hemtrevnad är finare ute än som krukväxt inomhus den är en marktäckare och är fin tillsammans med ex. stenar.

http://www.deboss.com.ar/maruyale/pictures...irola_junio.jpg

jo den var fin där , fast sen har jag bara plats i västläge och jag vet inte om det skulle funka . kan ju testa under en buske .

men jag ska berätta mer om ampelliljan den vanliga sorten är härdig ner till ca -12c . har läst om ett antal personen som odlar den i usda zon 8 där bladen fryser veck vid ca -2c men den kommer som perenn till våren igen . så länge jorden är torr på vintern så klara rötterna då ca -12c . sen finns där en som heter Chlorophytum major liknar ampellilja finns både grön och randig variant och denna är härdig till ca -23c men även vintertid ska jorden vara torr plus fryser bladen veck . hittade inga bra bilder på nätet men dom3första bilderna är major http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi
Piccante
Jag fick lust att slänga ut mina ampelliljor förra året för de såg så risiga och tråkiga ut i mitt östfönster. Jag tänkte sätta dem i mina föräldrars trädgård över sommaren. Men eftersom det blev så jättevarmt förra sommaren vågade jag inte göra det. Men jag ska testa nu till sommaren att flytta ut några. Men övervintring känns osäker om de måste stå torrt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 13-01-2007, 13:13)
Jag fick lust att slänga ut mina ampelliljor förra året för de såg så risiga och tråkiga ut i mitt östfönster. Jag tänkte sätta dem i mina föräldrars trädgård över sommaren. Men eftersom det blev så jättevarmt förra sommaren vågade jag inte göra det. Men jag ska testa nu till sommaren att flytta ut några. Men övervintring känns osäker om de måste stå torrt.

jag hade mina ute hela förra sommaren , dom trivs bra i värmen bara man ger vatten . vad jag har läst så är det väldigt viktigt att jorden ät torr vinter tid så jag ska tidigt på hösten lägga över plast
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon