Full version: Att så pellets
nina L
Hej
köpte Gypsophila muralis `Garden Bride´.
Nu ser jag att det står på påsen 15 pellets á 10 frön. är det verkligen så att man ska så tio frön på samma ställe? ska man gallra sen eller ska de växa såååå tätt?
Någon som har erfarenhet?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det pellets så brukar ofta ett pellets vara en planta man brukar inte hålla på och sära på plantorna ifall det finns fler frön i ett pellets. Med tanke på att grusnejlika (rena arten) är ganska klen behöver man kanske många plantor tätt ihop för att det ska se ut som en normal planta.
Lady Hamilton
Det skall var rätt mängd frön i varje pellets smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nu måste säga att jag avskyr pelleterade frön mad.gif tycker dom gror urdåligt, sakta och dom är dyra + det blir ofta stora bortfall pga. dom spricker inget vidare... Jag brukar spraya med rätt ljummet vatten, mer mot det varma på kulorna + att jag försöker trycka sönder dom... Är det någon mer som tycker så eller är jag bara gnällig biggrin.gif /Helen
Lady Hamilton
Jag testade ett par sorter i fjol och jag tyckte "pellets" fröna var bra tongue.gif
jazza
Är det dags att så , Gypsophila muralis `Garden Bride´. redan ??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog något tidigt att så nu, mars-april är nog mer lämpligt att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon