Maggan H
13-01-2007, 10:16
Vilket material tror ni blir bäst att göra i? Det ska ju inte vara för tungt men samtidigt måste de ju vara stadiga och hålla formen, det blir tillräckligt tungt när det är planterat. Funderade på armeringsjärn, men förkastade det pga vikten.

Hönsnät, grovmaskigt med ringar av tunnare järn inuti?

Kom med förslag!

Jag tänkte mig ca 35 cm i diameter uppevid.
Tomas J
16-01-2007, 21:49
Hej, har några idéer som jag tänkte dela med mig av. Hönsnät kan fungerar om du inte ska göra en alltför stor korg, den slutliga vikten blir nämligen åtskilliga kilon, inte för att jag tror att det går sönder, men det kanske blir svårt att hålla formen. Men det kan ju vara värt ett försök. Annars skulle man kunna använda en gammal trådkorg, du vet en sån som kan finnas som garderobsinsats, och böja till den till rätt form. När du väl fått till din korg måste du täta den inifrån så inte jorden rinner ut vid vattning. Till det kan man använda kokosfiber eller vitmossa som man lägger i ett lager runt insadan. Man klan ev fästa det med ståltråd. Sen är det viktigt att man har någon form av vattenreservoar i botten för annars är det jättelätt att den torkar ut. Man kan tex ta ett lite djupare fat eller en liten skål som man sätter i botten o när man sen planferar blommorna måste man se till att även de understa kommer ovanför skålen med sitt rotsystem så även de kan ta del av vattnet. Sen fyller man i lite jord som man trycker till ordentligt runt kanterna så att det blir stadigt. Sen gör man hål eftersom man arbetar sig uppåt i korgen, där man låter sina växter titta ut. Kom ihåg bara att hanging baskets ofta hamnar i skuggiga lägen så du väljer blommor därefter. Penséer, flitiga lisa, lyckliga lotta, fuchsia o lejongap är bra blommor. När du planterat klart vattnar di igenom bollen ordentligt, så det verkligen tränger ut överallt.
Hoppas du fått lite inspiraton =)
Maggan H
23-01-2007, 10:58
Tack Tomas, för dina idéer! Mina korgar är tänkta att hänga i en slaga pergola längs gatan i söderläge, och jag har planerat blommorna därefter. Problemet är själva stommen, ska kolla om det är genomförbart med trådkorgarna, de är ganska hårda att ha å göra med. Funderade lite på grovt grönt plastnät, som finns i olika storlekar. Om man hänger korgen med kedjorna dragna utåt resp sida istället för uppåt kanske det kan gå. Man får testa sig fram, när man är för snål att köpa färdigt...