catlady
Ljungen på balkongen har gjort sitt, och det hade varit kul att vårstäda och påta lite med lökar och annat. Men jag funderar på om det plötsligt i februari kommer en köldknäpp här nere i Malmö, kanske med en massa snö... Vad tror ni? Har vi någon väderguru här inne på odla? smile.gif
Jag har ingen möjlighet att ta in saker och ställa "svalt" - det är utomhus som gäller.
catlady
Oj! Det blev ju i helt fel kategori, sorry.
Hoppas det går bra ändå.
Alexander-VG-zon3
jag har satt ner lökar i krukorna och primula och dom kan även ta ner till -5c utan skada . plus kan man slänga på skydd .
angående vintern som kanske kommer så tror jag att den kommer men en mild sådan och även snöfri . men sista frostnatten har vi inte haft än tror inte vintern är så snäll och bara ger -7,5c
West Palm C
Nej det är nog ingen risk för någon vargavinter i år, hela Januari har ju tempen studsat mellan +7-10 c, någon natt har den väl varit nere under nollan och nosat.

Havet är för varmt, jetvindarna har varit hyffsat stabila en längre tid nu vilket bidrar till att pumpa in lågtryck från Atlanten. Vad ligger vi i sydväst nu ? Jo 6-7 grader över normalt, och december var ju 5 grader upp mot "normalt", det är ju mer likt en Engelsk eller Nordfransk/belgisk "normalvinter". Nej du kan "kallt" räkna med efter den långa blöta hösten kommer en lång om än inte allt för blöt vår...
catlady
Då blir det snart vårstädning på min lilla balkong! wub.gif Tack för svar! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag är inte så säker , den sista frost natten har vi inte sett .
snö fritt och regn kommer det bli med milda dagar men jag tror ändå att det kommer bli nån form av vinter med frost nattetid och då menar jag ingen normal vinter eller varg vinter utan att det blir frost några dagar på natten . det är ändå en tid fram tills det är den 1april . och det kan slå om snabbt och mycket kan hända . men det kan även hålla sig så pass stabilt att det håller sig på +3c +4c på natten fram till den 1april . och varför jag skriver 1april är för att då är våren stabilt i skåne tiden innan vet man inte säkert
kerstin z5-6
jag tror ni får några minus ..men inte mer, hos mej blir det nog 15-20 minus under februari
Mia, zon 3
Vill inte vara spydig, men "massor med snö" - det har väl inte hänt i Malmö på mansåldrar? laugh.gif Nej, jag försöker inte vara taskig här, men eftersom jag själv är 50% skåning med halva släkten i Malmö/Trelleborg/Ystad så har vi haft en del kivande om vad som är definitionen på "mycket snö"... Sist min mesta trädgårdssläkting tyckte att hon hade en rejäl vinter så hade hon ca 5 cm (blöt-)snö och runt -10 de kallaste nätterna. Samtidigt hade jag 60 cm snö och -27 grader, så det imponerade inte på mig.... (Nu kan säkert Kerstin och övriga bosatta på nordligare breddgrader säkert bräcka min vinter med ett antal snö-metrar och minusgrader, men ändå....)
Så jag skulle absolut göra vårfint om jag bodde i Malmö! Snart börjar jag hemma här, för nu är jag tveksam till om det blir någon vinter alls... Så här års brukar det vara som kallast hemma, även om det kanske är mer snö mot slutet av februari.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia @ zon 3,15-01-2007, 08:53)
Vill inte vara spydig, men "massor med snö" - det har väl inte hänt i Malmö på mansåldrar? laugh.gif Nej, jag försöker inte vara taskig här, men eftersom jag själv är 50% skåning med halva släkten i Malmö/Trelleborg/Ystad så har vi haft en del kivande om vad som är definitionen på "mycket snö"... Sist min mesta trädgårdssläkting tyckte att hon hade en rejäl vinter så hade hon ca 5 cm (blöt-)snö och runt -10 de kallaste nätterna. Samtidigt hade jag 60 cm snö och -27 grader, så det imponerade inte på mig.... (Nu kan säkert Kerstin och övriga bosatta på nordligare breddgrader säkert bräcka min vinter med ett antal snö-metrar och minusgrader, men ändå....)
Så jag skulle absolut göra vårfint om jag bodde i Malmö! Snart börjar jag hemma här, för nu är jag tveksam till om det blir någon vinter alls... Så här års brukar det vara som kallast hemma, även om det kanske är mer snö mot slutet av februari.

vad jag menar är inte att det blir en lång vinter med snö och allt . utan att det kommer bli frost på nätterna och det är det som kommer bli nån form av vinter , så därför ska man inte göra för mycket . utan man kan köpa lökväxter och lite sånt som är tåligt . och då lägga på skydd man får vara beredd med skydd har man inget ska man inte tänka på att göra vår nu .
kerstin z5-6
Jag minns i alla fall 5 april i fjol laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
annars är väderminnet kort

I slutet oktober i år var det lite stormigt
Alexander-VG-zon3
från smhi sleep.gif
På torsdag nederbörden, nu mest som snö passera över en stor del av Svealand, medan det i övrigt blir mest uppehåll och lite kallare i hela landet.

Därefter kan en svagare nederbördsområden passera över främst Götaland och Svealand med mest snö, bara längst i söder regn.

I början av nästa vecka stabiliseras vädret och det blir då troligen minusgrader i hela landet.
kristerh
tror nog att vi i södra sverige kommer att få lite vinter iaf wink.gif
februari kan vara kall wink.gif
fast jag klarar mig utan snö o kyla.
Mia, zon 3
CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 11:45)
I början av nästa vecka stabiliseras vädret och det blir då troligen minusgrader i hela landet.

Det hoppas vi på! Nu är jag trött på novembervädret.... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon