Full version: HPS 400w
akan
Hej,
Jag har nyligen blivit sugen på att skaffa hps(högtrycksnatrium) till mitt rum. Jag har några frågor innan däremot som jag hoppas få svar på.

Hur mycket värme bildas av en sån? Är det ens möjligt att ha den i ett rum på 9kvm eller i en stor låda med reflekterande papper på sidorna?

Hur snabbt skulle t ex en guldpalm kunna växa från 29kronorsstorlek till 700kr wub.gif (kanske lite svårt att svara på)

Kommer nog på fler frågor sen om det går bra unsure.gif

/akan
Åsa, mälardalen zon 2
Högtrycksnatriumlampor brukar bilda ganska mycket värme så man brukar behöva kombinera dem med en fläkt.
Adorno
En hps blir varm men i ett rum på 9 kvm är det inga problem. Men hur stor är en "stor" låda? Mylar är ett bra reflekterande material, som dock kanske kommer att öka värmen ytterligare en smula med den starka lampan. Vit matt färg fungerar nästan lika bra.
Som skrivet bör man också i båda fallen ha en fläkt som kyler lampan eller området precis under den. Och om lådan är stängd är fläkt absolut nödvändigt för ventilation och kylning. Ballasten (tändaren) till lampan blir också varm, och jag skulle rekommendera att inte ha lampan på hela dygnet (såklart) och vill man inte springa och dra ut kontakten hela tiden krävs en timer modell bättre.

Det finns ju också hps-lampor i lägre styrka såsom 250w och ännu mindre.
uno
Har Du funderat på metalhalogenlampor? En del experter förordar denna lampa i rum utan dagsljus. Själv har jag en st högtryck á 400 w samt
2 st metal á 70 w. Dessa belyser ett bord på 2.5 m2 så det är bra belyst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon