Faran
Har för mig att jag läst någonstans, kanske i AoT, om att man kan ha i gödning i vattnet varje gång man vattnar sina krukväxter. Frågan är bara hur mycket (eller lite) det ska vara per liter? Nån här som vet?
Verkar ju så praktiskt att slippa tänka på vilka växter som fått gödning när.
Eller finns det någon hake med detta system? huh.gif
Allis
Halvera mängen gödsel tongue.gif
Faran
Är det så enkelt? Då tror jag att jag fixar det biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vattnar man varje gång med gödning skulle jag ta ännu svagare dos än halva mängden.
Faran
Hm, 1/4 kanske då? Eller hur gör ni för att hålla reda på när vilken växt fått vad? Jag startar alltid med de bästa intentioner och det spårar alltid ur vid nästa vattning, hopplöst. Det brukar sluta med att jag slutar göda, växterna måste tro att de bor hos en idiot biggrin.gif
Allis
Jag använder Substral och där står det :
Halva hatten till 1 liter vatten vid gödsling 1gång/veckan,
och halva hatten till 2 liter vatten vid gödsling varje gång, men det kanske är olika beroende på vad man gödslar med.
Står det inget om doseringen på flaskan då? rolleyes.gif
Alba
CITAT (Faran @ 13-01-2007, 18:24)
Hm, 1/4 kanske då? Eller hur gör ni för att hålla reda på när vilken växt fått vad? Jag startar alltid med de bästa intentioner och det spårar alltid ur vid nästa vattning, hopplöst. Det brukar sluta med att jag slutar göda, växterna måste tro att de bor hos en idiot biggrin.gif

Det finns näringspinnar som man stoppar i jorden och som räcker i 60 dagar. Du vattnar som vanligt och växten får en lagom dos varje gång.
anneli85
Det där med näringspinnar verkar ju smart, finns dom överallt ?
Faran
Näringspinnar låter bra och enkelt men kostar kanske en del om man har många växter?
Alexander-VG-zon3
många växter vill bara ha rent vatten och ingen gödning därför funkar inte metoden alltid .
näringspinnar är bra men det är väldigt lätt att överdosera . plus så gillar inte alla växter inte näringspinnar .många vill hellre ha naturligt gödning . för näringspinnar förstör jorden plus kan dom innehålla kalk . i trädgården blir det kanske ett problem med pinnar där tycker jag det är bättre och använda naturliga tillgångar på gödning
Faran
Det är inte alltid så lätt det där med gödning. Jag tror att jag ska prova en pinne i någon krukväxt för att se hur det verkar och sen försöka dosera lagom liiite gödning i vattnet för de andra.
Trädgårdsgödningen blir ett senare huvudbry, där är problemet först och främst hur jag får gödningen till ön biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Faran @ 13-01-2007, 22:08)
....Trädgårdsgödningen blir ett senare huvudbry, där är problemet först och främst hur jag får gödningen till ön biggrin.gif...........

Du kan alltid använda dig av "guld-vatten" Då har du s a s inga transport problem laugh.gif
Faran
Nävisst, guldvatten funkar ju men kan jag verkligen ha det till allt? Grönsakerna t ex? Det känns lite "sådär" att hälla sig själv på sånt man ska äta.
Är förmodligen jag som är larvig men ändå.......
Alexander-VG-zon3
CITAT (Faran @ 13-01-2007, 22:26)
Nävisst, guldvatten funkar ju men kan jag verkligen ha det till allt? Grönsakerna t ex? Det känns lite "sådär" att hälla sig själv på sånt man ska äta.
Är förmodligen jag som är larvig men ändå.......

vattnet man duschar och skiter och kissar i brygger du kaffe på .
Alba
CITAT (anneli85 @ 13-01-2007, 19:57)
Det där med näringspinnar verkar ju smart, finns dom överallt ?

Ja de finns nästan på alla affärer.
Alpiner i Halmstad
Växterna omsätter endast gödning när de växer. Göder man under årets mörka månader, kommer salthalten i jorden att öka. Resultatet kan man ofta se som bruna bladspetsar.
M.v.h. Bernt
Faran
Men om man då tillsätter gödning i vattnet varje gång man vattnar från t ex mars, då borde det tas upp som det ska? Och när är det egentligen lämpligt att sluta? Oktober?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon