Full version: Hur lång tid?
Elisabeth P
Hur lång tid på ett ungefär tar det innan dillpionen kan gro?

Jag har lagt mina i vitmossa som jag håller ständigt fuktig. Har fått för mig att de små racakarna kan ta månader på sig. Stämmer det?
Sen är det väl så att roten utvecklas först, men hur länge får man sen vänta tills det växer grönt? Är det typ till nästa år? Hur förvarar jag den då?
Måste väl iof sig plantera i jord när roten har utvecklats, men sen då?

Känner mig lite wacko.gif över detta. Vad göra?

Lisa
kerstin z5-6
Roten nu i vitmossan -förhoppningsvis inom några månader -då planteras den i kruka , ej för djupt -sätts under ljus , har du tur har du grönt över ytan i vår -fortsätt krukodla till dess du har helst två, dm långa stänglar med blad -plantera ut -ytligt som alla pioner
Gåsis
Det kan ta ett par månader och grodden ska vara ungefär 3 cm vid plantering. Var försiktig för den går lätt av. Nästan alla pioner behöver sen en ganska lång kylperiod (efter grodden kommit) för att utveckla blad. Just dillpion behöver inte den kallperioden så du kan nog få blad redan i sommar. Jag skulle förvara den inne men ganska svalt tills krukan går att sätta ut utan att den fryser. Lite ytfrost gör nog inget. Men om den har fått blad redan får du hålla den inne och behandla den som dina andra perennsådder.

/Åsa
Elisabeth P
tack för snabbt svar som vanligt smile.gif

Den står redan under ljus i rumsvärme unsure.gif . den tar väl inte skada av det, även om det kanske inte behövs?

Lisa
kerstin z5-6
Jag har läst på dillpionexpertens råd -idag skriver han att han ställer både dillpionen och övriga sorter i kylskåpstemp efter krukplantering -grodd..
Så vill du göra som han ska nog krukan in i kylen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon