|
.... Akta er och håll er inne imorgon förmiddag alla skåningar och halländare! Det ska bli upp mot 35 sekundmeter imorgon fm! Enligt nyheterna står man inte upp i den vindnen, utan slås omkull  Sen ska visst stormen röra sig mot nordost och Götaland/Svealand, fast då mojna något....
ninnisky
13-01-2007, 19:22
Stormens centrum ska enligt SMHI ligga i Göteborg  där det just nu börjat regna igen efter en solig dag!
Måste vara allvarligt för nu rullade textremsa i tvåan... allmänheten varnades för att gå ut imorgon.
Hoppas bara att ingen människa kommer till skada.
Och jag som ska flyga till Borås imorgon eftermiddag... Undrar hur det kommer att gå då...
CITAT (Jejja @ 13-01-2007, 19:23) Och jag som ska flyga till Borås imorgon eftermiddag... Undrar hur det kommer att gå då...  Flyger du inte till Landvetter? Hoppas att stormen bedarrat till dess.
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 19:27
så kulit har jag kvällen räddad med att ankra växter och ta in små krukorna . fördom kommer ju åka av bordet som på ingenting . lugnet före stormen råder här nu helt vindstilla
CITAT (askar @ 13-01-2007, 19:26) CITAT (Jejja @ 13-01-2007, 19:23) Och jag som ska flyga till Borås imorgon eftermiddag... Undrar hur det kommer att gå då... ;) Flyger du inte till Landvetter? Hoppas att stormen bedarrat till dess.  Jo, men det är ju bara ett stenkast från Borås, och det är dit jag ska åka sen, med flygbussen... Ja, hoppas verkligen att det lugnat ner sig tills jag kommer fram. Vi är beräknade att landa 16:55, och det skulle väl bli lugnare till kvällen...
zaaritha
13-01-2007, 19:43
Inte mera nu--det räcker!
CITAT (Jejja @ 13-01-2007, 19:31) CITAT (askar @ 13-01-2007, 19:26) CITAT (Jejja @ 13-01-2007, 19:23) Och jag som ska flyga till Borås imorgon eftermiddag... Undrar hur det kommer att gå då...  Flyger du inte till Landvetter? Hoppas att stormen bedarrat till dess.  Jo, men det är ju bara ett stenkast från Borås, och det är dit jag ska åka sen, med flygbussen... Ja, hoppas verkligen att det lugnat ner sig tills jag kommer fram. Vi är beräknade att landa 16:55, och det skulle väl bli lugnare till kvällen... Ok.. funderade bara om det kanske handlade om mindre plan som kunde landa i Borås Det borde nog ha lugnat ner sig då, eftersom den skulle komma in över Gbg redan under natten. Nyfiken... studerar i Borås?
CITAT (askar @ 13-01-2007, 19:45) Ok.. funderade bara om det kanske handlade om mindre plan som kunde landa i Borås Det borde nog ha lugnat ner sig då, eftersom den skulle komma in över Gbg redan under natten. Nyfiken... studerar i Borås? Jo, nog är det mindre plan, en stol på ena sidan gången och två stolar på andra sidan... Men det åker till Landvetter. Japp, jag pluggar biblioteks- och informationsvetenskap på distans. Har läst ett år och har tre kvar... Distansutbildningen går på halvtid, så den blir extra lång...
Och jag som har yngste grabben nere i helveteshålan just den här helgen
anna_rispan
13-01-2007, 19:59
CITAT (Reserv @ 13-01-2007, 19:55) Och jag som har yngste grabben nere i helveteshålan just den här helgen  han kankse har lång sovmorgon i morgon??
CITAT (anna_rispan @ 13-01-2007, 19:59) CITAT (Reserv @ 13-01-2007, 19:55) Och jag som har yngste grabben nere i helveteshålan just den här helgen  han kankse har lång sovmorgon i morgon??  Näe, är just det han inte har, han ska ta sig från Västra Frölunda till city runt 8 på morron
CITAT (Jejja @ 13-01-2007, 19:54) CITAT (askar @ 13-01-2007, 19:45) Ok.. funderade bara om det kanske handlade om mindre plan som kunde landa i Borås Det borde nog ha lugnat ner sig då, eftersom den skulle komma in över Gbg redan under natten. Nyfiken... studerar i Borås? Jo, nog är det mindre plan, en stol på ena sidan gången och två stolar på andra sidan... Men det åker till Landvetter. Japp, jag pluggar biblioteks- och informationsvetenskap på distans. Har läst ett år och har tre kvar... Distansutbildningen går på halvtid, så den blir extra lång... Ok... tack för att du stillade min nyfikenhet Sånt plan åkte vi mellan Arlanda - Jönköping.
Fy  Håll i hatten om ni måste gå ut. Har läst lite på SMHI:s hemsida, och här i Östergötland klarar vi väl oss någorlunda i alla fall. Klass 2 varning med byar upp till 25 m/s. Ni på västkusten får faktiskt hålla er inomhus CITAT Klass 3: Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.
Hannele
13-01-2007, 20:32
Bilen är packad, det var ett halvt dussin vindsurfare ute idag, varmt.
CITAT (askar @ 13-01-2007, 20:05) Sånt plan åkte vi mellan Arlanda - Jönköping.  SAAB 340 Yrkesskadad? Jag?
CITAT (AnitaGg @ 13-01-2007, 20:35) CITAT (askar @ 13-01-2007, 20:05) Sånt plan åkte vi mellan Arlanda - Jönköping.  SAAB 340 Yrkesskadad? Jag?  Japp... Skyways var det Jobbar du med flyget eller
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 21:06
Gossen Ruda
13-01-2007, 21:09
Banverket har ställt in i stort sett all tågtrafik på Västkusten i morgon fram till kl 12. Att Västra Stambanan inte stängs beror nog på att man där har röjt träden utefter banan. Pressmeddelandet
CITAT (flaxss @ 13-01-2007, 21:06) Åh jesses  ... och vi bor i samma land. Hoppas också att dina växter får stå ifred för stormar.. kul att följa dina experiment ang härdighet.
förslag på titel till Linus: Zonknäckaren
CITAT (flaxss @ 13-01-2007, 21:06) Alltså, om det blåser uppåt 30 sekundmeter så tror jag inte detta kommer att funka, men det kanske är vidskyddat av byggnader/kullar runtomkring?
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 21:18
vi skulle kunna få upp till 35sa dom senast på tv . men det har funkat den senaste stormen som va här upp till 29m/s . men har ankrat det med stora stenar som inte syns . plus är det trä plankor så vinden silas igenom bordet . men får se annars blir det en skojig tur ut i skogen och leta växter
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 21:19
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-01-2007, 21:14) förslag på titel till Linus: Zonknäckaren  åhh det hade jag glömt jag ska ju få det snart yay
Oj... jag skulle nog bära in krukorna när det lovas orkanvindar.
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 21:22
CITAT (askar @ 13-01-2007, 21:20) Oj... jag skulle nog bära in krukorna när det lovas orkanvindar. jo det kanske man skulle gjort , men får se hur det går . tror det ska gå bra har jag tur kommer det bara 29vindar
CITAT (flaxss @ 13-01-2007, 21:22) CITAT (askar @ 13-01-2007, 21:20) Oj... jag skulle nog bära in krukorna när det lovas orkanvindar. jo det kanske man skulle gjort , men får se hur det går . tror det ska gå bra har jag tur kommer det bara 29vindar Blåser det 29 m/sek... då skulle jag inte tro att de klarar sig. Vi hade 18 m/sek häromdan och det skulle redan plockat krukorna om de stod här ute. Men... du är ju zonknäckare som någon just skrev... håller alla mina för att de ska klara sig.
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 21:36
hmm men sen skyddar huset med lite . förra stormen klarade dom sig . men dom blåste iväg men inte så långt ifrån . men nu får dom stå där . får hålla tummarna
CITAT (flaxss @ 13-01-2007, 21:36) hmm men sen skyddar huset med lite . förra stormen klarade dom sig . men dom blåste iväg men inte så långt ifrån . men nu får dom stå där . får hålla tummarna  Ja, du får berätta sen hur det gick...
Usch ja de varnar för en lite mindre Gudrun,hur ska det går?bor inte vid kusten men redan natten till lördag blåste det full storm här,så vi får väl vår beskärda del.Min takkupol blåste av,har nu tagit bort det och spikat en platta över hålet,sedan ska fönstret skruvas fast ordentligt.
Piccante
13-01-2007, 22:16
Jag hälsade på mina föräldrar idag och tog med hunden på en lång skogspromenad. Först fick vi klättra över träden som ligger kvar sedan Gudrun och sedan låg det fler träd över stigen som blåste ned under natten. Undrar hur det ska gå i natt/ tidigt söndag morgon då stormen ska slå till i västsverige. Det finns så mycket stormskadade och svajiga träd kvar sedan Gudrun så jag är rädd för att vissa vägar kommer bli ofarbara igen. Senast förlorade mina föräldrar tio nockpannor på huset. Vi får se hur många som ryker i natt
ingrid fuxwall
13-01-2007, 22:22
Risken att träd ska blåsa omkull är ju extra stor nu när marken är helt genomsur.
ingrid som inte tycker om orkaner
Nej det tycker inte Renate heller.Det är naturkrafter man måste har respekt för.Tur jag kan släpper ut hunden i trädgården,den bläser väl inte bort förhoppningsvis,för jag tänker inte ger mig ut i stormen.
Alexander-VG-zon3
13-01-2007, 23:20
min telefon och nät försvann hmm konstigt är helt vindstilla ute än . får se hur det blir hoppas tallarna utanför sovrummet stannar där . och skulle dom trilla hoppas jag dom trillar på garaget eller ner på vägen . trillar dom på garaget så knäcks dom kanske så då kommer dom inte vidare till huset . hmm
malin72
14-01-2007, 01:53
hur har ni det i orkanen
Alexander-VG-zon3
14-01-2007, 02:18
vindstilla än för det mesta , men där har kommit nån vind
Piccante
14-01-2007, 02:21
Ovanligt vindstilla för att vara under en orkan, just nu iaf. Men jag hörde första regndroppen slå mot rutan. Kanske är det regn och rusk på väg in. Men värst skulle det vara mellan 06- 12 på söndagen.
Här börjar det likna något nu! Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
14-01-2007, 02:44
börjar blåsa här och himlen blev precis rosa orange och tempen höjdes från +6c till +8,9c  hmm är det den som börjar komma . bårde stänga mitt fönster nu himlen blev mörkare igen  ååå nu blev den mer orange igen
CITAT (askar @ 13-01-2007, 20:57) Jobbar du med flyget eller  Inte nu längre, men jag har jobbat 10 år på SAS.
CITAT (Evgeni @ 14-01-2007, 07:04) lugn flicka lilla...vi har det här nu
Vi har vindstilla  fast inte vill jag ha orkan heller... det skulle räcka med 18-20 m/s
det började runt tre inatt här, och nu tar det i ännu mera, så det drar nog uppåt snart men det är ingen större katastrof ...ännu
Gossen Ruda
14-01-2007, 07:57
So far so good. Det kommer en och annan körare men inga skador eller andra problem hos mig än.
Björken
14-01-2007, 08:38
19000 utan ström i syd- och västsverige redan kl 6.30 i morse. Vi har klarat oss från strömavbrott ännu, men lyset blinkar hela tiden, så hur länge vi klarar oss återstår att se. Var ute en kisserunda med vovven, men det var ingen höjdare, tog i ordentligt och träden böjde sig oroväckande. Någon längre runda avstod vi från av ren självbevarelsedrift.
vickeva
14-01-2007, 08:46
Här blåser det rejät kan man säga... min rullebör (skottkärra då..)har blåst iväg över gräsmattan och träden böjer sig betänkligt. Dottern skulle ut med en kompis och rida, men det satte vi stopp för, hon blev sur, men det hade ju varit farligt...
Hannele
14-01-2007, 09:11
Vad gjorde grannens morgontidning i vårt körsbärsträd?
Björken
14-01-2007, 09:24
CITAT (Hannele @ 14-01-2007, 09:11) Vad gjorde grannens morgontidning i vårt körsbärsträd?  Det besväret hade jag inte gjort mig som tidningsbud att klättra upp och placera tidningen i ett träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|