|
Miss_Berggren
13-01-2007, 20:30
Har en stor växt hemma hos mig som klättrar på en tegelvägg. Den är vintergrön och får lila blommor på sommaren. Har kollat på olika typer av Ceanothus men tycker inte att bladnerverna stämmer överens riktigt. Dessutom har jag läst att Ceanothus bara trivs i zon 1 och måste täckas. Min "klängbuske" bor i zon 4-5 och vad jag vet har inte de tidigare ägarna till huset täckt växten alls. Så här ser den ut --->
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 21:42
Jag tycker det ser ut som någon benved jag. Både knopparna i toppen, bladen med sin parbladighet ser ut som någon Euonymus fortunei tycker jag men lila blommor brukar de ju inte ha.
Anders zon 1
13-01-2007, 21:42
Tycker att det ser ut som vintergröna, Vinca minor (eller eventuellt V. major). http://images.google.se/images?sourceid=na...F-8&sa=N&tab=wi
Anders zon 1
13-01-2007, 21:48
Håller med om att bladen ser ut som klätterbenved, Euonymus fortunei, men den har väl inte lila blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 21:55
Nej det är ju det som är så konstigt jag har kollat i zetas sortiment om de har något som stämmer och det har de inte. Inget benvedsliknande med lila blommor, om det nu inte är så att det är en benved och att det i själva benveden växer någon annan växt som väver sig in i benveden ex. något liknande besksöta eller någon vinda.
Miss_Berggren
13-01-2007, 21:57
Växten är gigantisk, den når till taket på huset dvs ca 3 meter. Stammen är grov, ca 4cm i diameter. Blommorna ska bli syrenlila sa förra ägaren till huset. Den växer helt själv och täcker väggen som en murgröna men det verkar som att den behöver visst stöd för förra ägaren har bundit upp den med ståltråd mot teglet. det verkar som att grenar som ligger mot jorden rotar sig.
Anders zon 1
13-01-2007, 22:06
Hmm, detta var mysko! Jag backar på vintergröna, den har inte sågkantade blad och blir defintivt inte så stor att den täcker en vägg på 3 m höjd - så den kan det inte vara. Tycker absolut att det ser ut som klätterbenved på bladen och den kan nog bli så stor, men har som sagt inte alls syrenlika lila blommor. Coenothus tror jag är helt uteslutet i zon 4-5. Har du sett den blomma med egna ögon eller är det bara vad den tidigare ägaren sagt? Kanske är det som Åsa föreslår att det är någon annan växt med lila blommor som trasslat in sig i den?
zaaritha
13-01-2007, 22:10
Hur ser bladen på blåregn ut? Men; den trivs väl enbart i zon 1-2?
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:11
Nix, inga andra blommor. Har inte sett den blomma. Har kollat lite på benved med men tycker inte att bladen stämmer heller Vi har inredd källare så den står ju frostfritt kan man säga.
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:12
Blåregn är det inte, det har jag odlat innan.
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 22:21
CITAT (Miss_Berggren @ 13-01-2007, 22:11) Nix, inga andra blommor. Har inte sett den blomma. Har kollat lite på benved med men tycker inte att bladen stämmer heller Vi har inredd källare så den står ju frostfritt kan man säga. Jag tycker bladen är mycket lika ex. Euonymus fortunei var. radicans det finns flera sorters Euonymus fortunei i handeln.
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:23
Håller med. Kan det kanske vara en sån? Kan stammen på den bli 4 cm i diameter? Det ser nästan ut som lianer som slingrar sig upp på väggen.
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 22:26
Ja det kan den den kan även bli några meter hög.
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:28
Växten är redan 3 meter, och den har skott som håller på att växa in under taket ca en halv meter högre upp. Sen är det ju blommorna, men det återstår att se vilken färg de har till sommaren.
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:35
Tror du har rätt, Åsa. Det ser onekligen ut som en klätterbenved. Hittade lite fler bilder och det ser ut att vara samma växt. Vad blir det för blommor på en sådan och när kan man klippa i dom? Behöver beskära denna en del
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 22:56
Det brukar vara små oansenliga grönvita blommor på växten. Du kan klippa i benveden på vårvintern-våren.
Miss_Berggren
13-01-2007, 22:59
Då får jag tacka för hjälpen!
zaaritha
13-01-2007, 23:40
Kan man ta skott på den? Intresserad, i så fall...................
Piccante
14-01-2007, 00:04
CITAT (Miss_Berggren @ 13-01-2007, 21:57) Växten är gigantisk, den når till taket på huset dvs ca 3 meter. Stammen är grov, ca 4cm i diameter. Blommorna ska bli syrenlila sa förra ägaren till huset. Den växer helt själv och täcker väggen som en murgröna men det verkar som att den behöver visst stöd för förra ägaren har bundit upp den med ståltråd mot teglet. det verkar som att grenar som ligger mot jorden rotar sig. Var det förre ägaren som sa att den fick lila blommor. Har du sett den blomma själv? Kan det inte vara så att den förre ägaren kan ha missuppfattat vad som är blomma hos benved. De får ju några märkliga frukter som blir stora, rosa/röda saker.
Katti med torpet
14-01-2007, 11:03
Åh snälla, kan du inte ta en bild i helskala så att vi får se växten på huset. Låter MYCKET intressant med en vintergrön så härdig och livskraftig klättrare, precis vad jag är på jakt efter men trodde var en utopi. I vilket läge växer den, soligt eller skuggigt? Klättrar den med sugfötter, slingrar den eller har den måne tentakler att hålla sig fast med? Jag är mycket intresserad att ett skott om du kan tänkta dig att dela med dig!! Givetvis mot ersättning om du vill.
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2007, 11:21
Klätterbenved brukar vara ganska anspråkslös när det gäller jordmånen, den ska klara både sol och skugga men halvskugga tycker jag den är finast i. Det finns 2 liknande sorter i handeln dels Euonymus fortunei var. radicans men sedan finns det även en som heter Euonymus fortunei var. vegetus som har något större blad. Den verkar inte vara så dyr att köpa heller jag tittar i zetas katalog och där kostar en planta runt 100kr och Zetas är ju inte kända för att vara billiga.
Förökas ofta med avläggare. Tittade lite på nätet om sticklingsförökning och på de flesta sidor verkar sommarsticklingar rekommenderas men ska man ändå beskära kan man ju ta en bunt sticklingar och sätta i en låda även om inte alla skulle rota sig får man kanske ändå tillräckligt med plantor.
Det kan vara en fördel att ta sticklingar/avläggare från denna planta framför att köpa och det är att den har vuxit en längre tid i lite högre zon och den har visat att den klarar av vårat klimat. Samt det verkar som om denna har bra växtkraft ofta blir bara benved 2-3m hög men denna verkar ju ha visat att den ev. kan bli ännu högre. (olika kloner av samma växt kan ibland visa olika egenskaper ibland bättre eller sämre)
Katti med torpet
14-01-2007, 13:20
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-01-2007, 11:21) Det kan vara en fördel att ta sticklingar/avläggare från denna planta framför att köpa och det är att den har vuxit en längre tid i lite högre zon och den har visat att den klarar av vårat klimat. Samt det verkar som om denna har bra växtkraft ofta blir bara benved 2-3m hög men denna verkar ju ha visat att den ev. kan bli ännu högre. (olika kloner av samma växt kan ibland visa olika egenskaper ibland bättre eller sämre) Jo, det var väl ungefär så jag tänkte. Dock kanske den enorma växtkraften beror på deras uppvärmda källare... Något som jag inte har. Men nog låter det anmärkningsvärt med en klätterbenved som med oförminskad engeri svingar sig mot 4 meter och det i zon 4-5!! Det måste väl vara en moderplanta värd att föröka.
Miss_Berggren
14-01-2007, 21:02
Jag ska ta lite kort på klätterbenveden i dagsljus. Det är två plantor som är planterade på var sin sida om ett fönster. Växten sitter på västsidan av huset så den får ganska mycket kvällsol. Eftersom jag ändå ska klippa ner den så den inte kryper in under taket (!) kan jag ju lika gärna dra upp några sticklingar till den som vill ha
Miss_Berggren
15-01-2007, 11:11
Har lagt upp lite bilder i mitt album nu på klätterbenveden. Huset är byggt -58 men jag har ingen aning om hur länge plantorna vuxit där. Att dömma av hennes storlek har hon nog några år på nacken. På västsidan av huset är det kvällssol länge och både thujan och idegranen ger väl lite skydd plus att källaren är uppvärmd. Antar att det är detta som gör att hon trivs så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|