Anma
Knutmasso, aldrig hört talas om innan, är det något speciellt för Östhammars kommun eller finns det på andra ställen?

Vi var till Gimo Knutmasso. Det går ut på att folk klär ut sig till olika grejer och går fram och tillbaka på en sträcka och spexar. Massor med folk som är och tittar. Lite som en karneval...
Magdis
Knutgubbar har man ju hört talas om iaf
Alba
Har aldrig hört namnet i något sammanhang. Men roligt verkar det !
Åsa, mälardalen zon 2
Knutmasso i Gimo har jag varit på och där brukar de ha byggt häftiga masker. Och mina kusiner är uppväxta i Alunda och åtminstone när de var yngre klädde man ut sig och knackade dörr ungefär som påskkärringar på tjugondag knut.

Här kan man hitta lite knutmasso bilder
Anma
Massor med Knutmassoinfo i Gimo... Det är nog något som bara finns häromkring...
Margaretha
Så intressant! Det har jag aldrig hört talas om! Vilken avslutning på jultiden!

I min barndoms Norrland gick vi barn runt och "slog knut", bankade i husknutarna - och sen sprang vi det fortaste vi kunde, så att ingen skulle känna igen oss!

Finns det fler traditioner knutna till Knut-dagen? Det ni har, Knutmasso, verkar ju väldigt stort!!! Fantastiskt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon