|
Christa
13-01-2007, 21:10
Var tycker ni om regeringens jakt på arbetslösa?
CITAT (Christa @ 13-01-2007, 21:10) Var tycker ni om regeringens jakt på arbetslösa? Du är rolig du ...en drös frågetrådar. Det är nästan så jag funderar på ifall du håller på att sammanställa material till en undersökning om Svenska folkets vanor el nåt liknande.
Piccante
13-01-2007, 21:44
CITAT (Christa @ 13-01-2007, 21:10) Var tycker ni om regeringens jakt på arbetslösa? Så länge de inte jagar med gevär så får man försöka stå ut
Jag tycker att det är förjävligt, vissa grejer. Du ska vara beredd att flytta oavsett hur din familjestituation ser ut, tex. Och om du inte hittat jobb efter 300 dagar får du snällt gå till soc. Det värsta är att regeringen inte räknar med att socialbidragstagarna ökar!
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 21:49) Jag tycker att det är förjävligt, vissa grejer. Du ska vara beredd att flytta oavsett hur din familjestituation ser ut, tex. Och om du inte hittat jobb efter 300 dagar får du snällt gå till soc. Det värsta är att regeringen inte räknar med att socialbidragstagarna ökar! Den regeln kan vi inte tillskriva nuvarande regering . Den har funnits i en massa år... sosseregeringen stiftade den. Alltså... regeln att du ska vara beredd att flytta till annan ort oavsett familjesituation.
Snöflinga
13-01-2007, 22:08
Visst är det så ...
CITAT (askar @ 13-01-2007, 21:51) CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 21:49) Jag tycker att det är förjävligt, vissa grejer. Du ska vara beredd att flytta oavsett hur din familjestituation ser ut, tex. Och om du inte hittat jobb efter 300 dagar får du snällt gå till soc. Det värsta är att regeringen inte räknar med att socialbidragstagarna ökar! Den regeln kan vi inte tillskriva nuvarande regering . Den har funnits i en massa år... sosseregeringen stiftade den. Alltså... regeln att du ska vara beredd att flytta till annan ort oavsett familjesituation. Ja, det vet jag, men det ska bli/har blivit ännu hårdare.
Hannele
13-01-2007, 23:28
CITAT (Christa @ 13-01-2007, 21:10) Var tycker ni om regeringens jakt på arbetslösa? Skillnaden är minimal från det som förra regeringen hade, med kontroller och regler.
CITAT (Leocarpus @ 13-01-2007, 21:44) CITAT (Christa @ 13-01-2007, 21:10) Var tycker ni om regeringens jakt på arbetslösa? Så länge de inte jagar med gevär så får man försöka stå ut  Ja, det är inte lätt att vara ett så hett jagat villebråd!
Piccante
13-01-2007, 23:36
CITAT (askar @ 13-01-2007, 21:51) CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 21:49) Jag tycker att det är förjävligt, vissa grejer. Du ska vara beredd att flytta oavsett hur din familjestituation ser ut, tex. Och om du inte hittat jobb efter 300 dagar får du snällt gå till soc. Det värsta är att regeringen inte räknar med att socialbidragstagarna ökar! Den regeln kan vi inte tillskriva nuvarande regering . Den har funnits i en massa år... sosseregeringen stiftade den. Alltså... regeln att du ska vara beredd att flytta till annan ort oavsett familjesituation. Den regeln ska man nog ändå ta med en nypa salt i vissa fall. Min arbetsförmedling har sagt det rent ut att visst måste de följa den regeln men samtidigt så måste de se till verkligheten oxå. Om byggandet minskar t.ex. och det går 5 arbetslösa snickare här eller om det finns 10 arbetslösa industriarbetare så är det ingen ide att tvinga iväg dem 75 mil till en annan kommun för att söka jobb där, för det finns säkert snickare och industriarbetare där oxå som är arbetslösa som kommer söka eventuella lediga plaster där. Däremot om man är ensamstående, arbetslös astrofysiker och Esrange i Kiruna söker en sådan då kan det var svårt att hävda att jag vill bara bo och jobba i Åmål med omnejd. Så det beror lite på omständigheterna.
Inga reaktioner på den andra regeln...
Sen ska ju flera utbildningar försvinna. A-kassan sänkas till minimal nivå. Vad tror ni är syftet med detta? Inte är det för att folk ska få välbetalda jobb iallafall. Inte är det för att minska klyftorna i samhället heller.
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 23:40) Inga reaktioner på den andra regeln...
Sen ska ju flera utbildningar försvinna. A-kassan sänkas till minimal nivå. Vad tror ni är syftet med detta? Inte är det för att folk ska få välbetalda jobb iallafall. Inte är det för att minska klyftorna i samhället heller. Näe, vi får bli barnflickor och poolskötare till de välbeställda... och när den kvoten är fylld så får resten bli bagladies eller nåt...
CITAT (Betty @ 13-01-2007, 23:44) CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 23:40) Inga reaktioner på den andra regeln...
Sen ska ju flera utbildningar försvinna. A-kassan sänkas till minimal nivå. Vad tror ni är syftet med detta? Inte är det för att folk ska få välbetalda jobb iallafall. Inte är det för att minska klyftorna i samhället heller. Näe, vi får bli barnflickor och poolskötare till de välbeställda... och när den kvoten är fylld så får resten bli bagladies eller nåt...  Precis... men det är väl så vi vill ha det??!
Piccante
13-01-2007, 23:56
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 23:40) Inga reaktioner på den andra regeln...
Sen ska ju flera utbildningar försvinna. A-kassan sänkas till minimal nivå. Vad tror ni är syftet med detta? Inte är det för att folk ska få välbetalda jobb iallafall. Inte är det för att minska klyftorna i samhället heller. I min kommun kommer Komvux behöva minska sina platser med 25% om jag läste rätt pga minskade bidrag till vuxenutbildning. Det innebär att färre än tidigare kan läsa upp betyg för att vidareutbilda sig. Trist för de som tänker på att byta jobb  . Tur att jag har mina komvuxstudier bakom mig sedan länge.
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 23:50) CITAT (Betty @ 13-01-2007, 23:44) CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 23:40) Inga reaktioner på den andra regeln...
Sen ska ju flera utbildningar försvinna. A-kassan sänkas till minimal nivå. Vad tror ni är syftet med detta? Inte är det för att folk ska få välbetalda jobb iallafall. Inte är det för att minska klyftorna i samhället heller. Näe, vi får bli barnflickor och poolskötare till de välbeställda... och när den kvoten är fylld så får resten bli bagladies eller nåt...  Precis... men det är väl så vi vill ha det??! Vilken fråga!!!  Självklart!
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2007, 00:02
Leocarpus det kommer inte att gå inom en snar framtid att läsa upp betyg ändå så den typen av studenter kommer att minska naturligt, har man ett godkänt i en kurs kan man då inte gå på komvux för att få högre betyg. Allt för många har slarvat sig igenom en del kurser på gymnasiet med tanken att jag kan ju läsa på komvux efter gymnasiet. Man ska dock ha rätt att läsa kurser man inte hade på gymnasiet ex. om kemi inte erbjuds på den utbildningen man gått kan man få läsa det på komvux.
Det är dock inte omöjligt att skaffa sig bättre betyg, man kan ju ex. ta kontakt med sin tidigare skola och göra prövningar i de ämnen man vill ha bättre betyg i. Man får dock läsa in kursen på egen hand samt man får betala för prövningen.
Björken
14-01-2007, 08:56
Den stora skillnaden ligger i att vi ska alla ta oss ur ett bidragsberoende som tenderat att bara öka. Den enskilde ska inte vara beroende av statens snälla hand som rycker in och hjälper. Samma sak gäller kommuner och landsting. Kolla bara hur många kommuner som satte igång att gräva och gjuta en liten bottenplatta till något förråd innan nyår för att de skulle kunna tillgodogöra sig subventionerna när det gäller byggande. Det är dags för oss att lära oss stå på egna ben så mycket som möjligt istället för att leva i ett samhälle där någon annan styr över vårt liv så mycket att vi inte tänker själva längre.
Nu vet jag att jag får en skur av personer mot mig, men jag ska ärligt säga att det struntar jag i, för någon gång måste svenska folket få upp ögonen för hur det verkligen varit för liv vi levt.
Enda sättet att ha möjlighet att påverka sitt eget liv är att bli oberoende av statens snälla hand så långt det är möjligt.
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut.
Hannele
14-01-2007, 09:12
CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56) Den stora skillnaden ligger i att vi ska alla ta oss ur ett bidragsberoende som tenderat att bara öka. Tja, lediga jobben har ju ökat mycket nu, här i alla fall.
Ophelia
14-01-2007, 09:57
Jag har inte det blekaste aning om vad jag ska tycka. Har själv stämplat och fått infromerat att jobb ska sökas överallt, börjat läsa på egen hand och därefter fortsatt läsa på högre nivå. Har lån som betalas tillbaka dels från KOMVUX och dels från högskole/unikurser. Fick dock studiebidrag. Har sökt arbeten överallt och fått jobb. Har inte behövt stämpla längre perioder då jag sökt vad som funnits.
CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56) Den stora skillnaden ligger i att vi ska alla ta oss ur ett bidragsberoende som tenderat att bara öka. Den enskilde ska inte vara beroende av statens snälla hand som rycker in och hjälper. Samma sak gäller kommuner och landsting. Kolla bara hur många kommuner som satte igång att gräva och gjuta en liten bottenplatta till något förråd innan nyår för att de skulle kunna tillgodogöra sig subventionerna när det gäller byggande. Det är dags för oss att lära oss stå på egna ben så mycket som möjligt istället för att leva i ett samhälle där någon annan styr över vårt liv så mycket att vi inte tänker själva längre.
Nu vet jag att jag får en skur av personer mot mig, men jag ska ärligt säga att det struntar jag i, för någon gång måste svenska folket få upp ögonen för hur det verkligen varit för liv vi levt.
Enda sättet att ha möjlighet att påverka sitt eget liv är att bli oberoende av statens snälla hand så långt det är möjligt.
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut. För tillfället är sverige på väg mot fler jobb. (Detta har varit på gång oavsett regering) Vad händer då arbetstillfällerna minskar igen? När det går 500 personer på varje jobb? För så kommer det bli igen, så har det historiskt alltid sett ut. Vad händer om just du blir sjuk (du blir sjuk på riktigt alltså) , har arbetat i 25 år och nu inte kan arbeta mer pga din sjukdom. Då ska du klara dig med 13000:-/mån (Före skatt) oavsett tidigare lön. Sen får alla som bidrar skattesänkning. Men inte du som bara går hemma och drar för att du är "sjuk". Inte heller alla de som byggt upp detta land och arbetat hela sitt liv och fått pension.
CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56) Den stora skillnaden ligger i att vi ska alla ta oss ur ett bidragsberoende som tenderat att bara öka. Den enskilde ska inte vara beroende av statens snälla hand som rycker in och hjälper. Samma sak gäller kommuner och landsting. Kolla bara hur många kommuner som satte igång att gräva och gjuta en liten bottenplatta till något förråd innan nyår för att de skulle kunna tillgodogöra sig subventionerna när det gäller byggande. Det är dags för oss att lära oss stå på egna ben så mycket som möjligt istället för att leva i ett samhälle där någon annan styr över vårt liv så mycket att vi inte tänker själva längre.
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut. Nähe?!! Och vad ska den som behöver det vara beroende av då? Din goda vilja att hjälpa ? Själv tillhör jag dem som aldrig varit arbetslös mer än nån vecka då och då. Jag har läst in gymnasiekompetens på Komvux, har även fått min slutliga utbildning på universitet. Sen blev jag, efter ett väldigt aktivt liv, sjuk. Tyvärr, så klarar jag inte min ekonomi enbart på allmosor, så jag förbehåller mig rätten av att ta emot den fantastiska summan av sex tusen kronor/Mån i så kallad pension. Jag har varit sjuk i många år och har " arbetsprovat " på många olika arbeten, utan att lyckas. Så vad? Björken!, är det du menar att jag och många med mig ska göra för att rättfärdiga oss? Ps! Jag håller med om att det finns tillfällen då samhällets pengar används på felaktigt sätt...........men , men.........
Christa
14-01-2007, 17:23
CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56) Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut. Att ta tag i fusket tycker jag helt rätt men nu hoppar de på hela gruppen arbetslösa. De får det att låta som om majoriteten av dem är lata och inte vill ha något jobb. Jag har träffat på flera arbetslösa som sökt massor med jobb och deras högsta önskan är att få arbeta. Jag tror det finns risk för psykisk ohälsa hos arbetslösa med den hetsjakt som nu har inletts. Jag var arbetslös i början av 80-talet och det var ett stressmoment i sig. Sökte jobb under min utbildning för att få något men se då fick jag höra att jag var överkvalificerad. Vi vill ha folk som stannar här sa de. Sådana som du försvinner så fort ni hittat ett annat jobb. Det kändes som ett slag i ansiktet. Jag vikarierade som lärare men så blev det ont om lärarjobb så även utbildade lärare hade svårt att få jobb så det tog slut. Till slut var de 300 dagarna slut och jag hamnade på AMI. När jag en dag blev förtvivlad och undrade vad det skulle bli av mig så hade just en tjej tackat nej till ett beredskapsjobb (ams-jobben hette så då och varade i 6 månader). Jag fick detta och fick sedan fast anställning på det företaget. Jag är övertygad om att de allra flesta som är arbetslösa gör vad de kan för att få ett jobb.
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut. Här är en som håller med dig. Självklart skall det löna sig att ta ansvar för sitt liv, plugga, jobba hårt m.m. Tycker inte att det är OK att slarva sig genom t.ex gymnasiet för att sedan på bekostnad av de som arbetar läsa upp sina betyg. Tycker inte att det är OK att de som lever på bidrag av olika slag skall ha samma ekonomiska standard som de som arbetar. Visst kan alla bli sjuka, men då kan man faktiskt skaffa sig försäkringar mot inkomstbortfall. Tycker inte alls att inkomstskillnaderna i Sverige är för stora , snarare tvärtom. Det måste löna sig att vara duktig! Gita
CITAT (Gita @ 14-01-2007, 20:58) Det måste löna sig att vara duktig! Fast rådande samhällssyn tycks främst vara att det ska straffa sig att "o/felutbildad", arbetslös, sjuk. Det är ju dessa grupper, arbetslösa och sjuka, som får klä skott för den mesta kritiken vad gäller bidrag etc. Men visst, styrande politiker nu är inte helt inne på att straffa de fattiga, de vill även att det ska vara mer lönande att vara rik. Den rikes börda är alltför tung, tydligen.
CITAT (Pirum @ 14-01-2007, 21:08) CITAT (Gita @ 14-01-2007, 20:58) Det måste löna sig att vara duktig! Fast rådande samhällssyn tycks främst vara att det ska straffa sig att "o/felutbildad", arbetslös, sjuk. Det är ju dessa grupper, arbetslösa och sjuka, som får klä skott för den mesta kritiken vad gäller bidrag etc. Men visst, styrande politiker nu är inte helt inne på att straffa de fattiga, de vill även att det ska vara mer lönande att vara rik. Den rikes börda är alltför tung, tydligen. Ja, tydligen!!!
Inga från Närke
14-01-2007, 21:49
Citering av Gita inlägg: ”Här är en som håller med dig. Självklart skall det löna sig att ta ansvar för sitt liv, plugga, jobba hårt……”
Svar: Även jag håller med om detta. Men tyvärr känner jag många som säger ” Detta är för lågt betalt så det tar jag inte, har ju mera när jag stämplar” Men det kanske kan lönade sig att ta det ändå och få in en fot i ett företag och kanske avancera tror jag.
Citering av Gitas inlägg: ” Visst kan alla bli sjuka, men då kan man faktiskt skaffa sig försäkringar mot inkomstbortfall.”
Svar: Alla kan faktiskt inte ta denna försäkringen i alla fall inte den som SIF har. Inkomsten skall vara högre än vad jag har per månad för att ta en sådan försäkring så alla kan inte det faktiskt.
Men nu har de som röstat på moderaterna fått som de ville att fattiga skall vara fattiga och rika skall vara rika. Fackavgiften höjs så många kanske går ur facken och endast betalar arbetslöshetskassa och då finns det ingen som kan kräva högre löner eftersom man inte har något fack bakom sig. Alla kan inte förhandla själva och då blir följden ingen högre lön. Arbetslöshetsersättningen sänkt för alla och vissa får svårt att få jobb, i alla fall de som är lågutbildade och är lite äldre. Yngre kan kanske börja plugga igen.
Men en sak som jag undrar över: Varför räknas inte arbete som arbete om man har fått ett genom ett bemanningsföretag. Min måg har fått 2 jobb genom ManPower men de är slut nu och de kunde inte hitta något lämpligt till honom. Så när han gick till arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och börja stämpla igen så räknades inte det som arbete så han fick inga nya stämplingsdagar. Det är väl lite sjukt eller? Som tur var så ringde ManPower igen och hade hittat ett jobb i 1,5 månad men hur blir det sedan? Socialen eller, om de inte hittar något igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|