Full version: Körsbärstomater
Mickebombom
Hej

Jag undrar om någon har några bra tips på bra sorter när det gäller körsbärstomater. Det får gärna vara en sort som inte behöver lika mycket ljus som vanligt då min lilla uteplats delvis ligger i skugga pga ett brant berg...

/micke
Åsa, mälardalen zon 2
Alla tomatsorter vill ha massor av sol.

Är det körsbärstomater i buskform eller är det högväxande sorter som tjuvas som du vill odla.

I vilken del av sverige bor du?
Mickebombom
Hej

Jag bor i Norrtälje (roslagen, några mil från stockholm). Jag vet att alla tomater vill ha mycket sol...tänkte att det ändå kanske varierade lite mellan olika sorter. Jag odlade en sort busktomater förra året med gott resultat men å andra sidan var ju förra sommaren riktig solig.

Jag tror att jag tänkte mig "busk"-varianten, "högväxande" verkar inte passa min lilla uteplats!!

Vad är fördelen med högväxande?

/micke
Åsa, mälardalen zon 2
Fördelen med högväxande tycker jag är att de tar liten plats på bredden det blir ju bara en lian som man kan dra upp längs väggen (de kan bli flera meter på en säsong). Så har man ex, en liten balkong eller uteplats kan man få plats med fler än en tomatplanta och ändå få plats att sitta där själv men man måste ju ha någon möjlighet att binda upp växten.

Körsbärstomater i buskform det finns ju en del sorter, utomhus skulle jag dock välja någon sort som mognar lite tidigare typ Whippersnapper (52 dagar) eller Cheerio (55 dagar)
Mickebombom
Hej

Och tack för dina svar

Förra året hade jag inget problem med att få dom att mogna... åt (åtminstone Fanny 2år) tomater varje dag från mitten av juli men vilka sorter är godast tycker du (ni andra)?

/micke
Gurkan
Leta efter en sort som heter Ida Gold ... oslagbart god, hyfsat tidig och inte allt för stora plantor. Tomaterna är gul-orangea och riktigt smaskiga.

En annan sort som är bland de godare är Yellow Tumbling Tom, det är en hängande variant som passar bäst i amplar och urnor eller i kruka med uppbindning. Gula små druvformade tomater som är fantastiskt goda. Den röda varianten av Tumbling Tom smakar ingenting ... undvik den.
malin72
när ska man börja så dom???

är det skillnad på vanliga tomater och körsbärstomater när det gäller tiderna att börja så unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är ingen skillnad när man börjar. Man sår ca 6-8v innan utplantering så har man inte växthus med värme dröjer det ett bra tag till innan man sår, jag har inte ens köpt fröer än.

Den enda buskörsbärstomaten jag kommer köpa är Whippersnapper för de andra högväxande sorterna jag odlar är lite sena och jag vill ha lite tomater tidigare samt Whippersnapper är ingen hybrid så man kan skörda eget frö, vilket också är ett plus.

Ida Gold är inga problem att hitta om man vill ha den man kan t.o.m hitta ekologiskt frö av den sorten ex. hos Runåbergs fröer (de har inte hunnit uppdatera hemsidan men jag har katalogen för 2007 och den finns i år med, sorten har en utvecklingstid på 58dagar)
nina L
min favorit är Sungold F1! En söt orandge tomat som ALLA gillar som smakat den hos mig.Länk
Åsa, mälardalen zon 2
Japp Sungold F1 är en favorit här med det är en högväxande sort som bör tjuvas den är något sen dock att sätta frukt. Även Evita är god men det är också en högväxande sort.
malin72
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-01-2007, 10:01)
Nej det är ingen skillnad när man börjar. Man sår ca 6-8v innan utplantering så har man inte växthus med värme dröjer det ett bra tag till innan man sår, jag har inte ens köpt fröer än.

Den enda buskörsbärstomaten jag kommer köpa är Whippersnapper för de andra högväxande sorterna jag odlar är lite sena och jag vill ha lite tomater tidigare samt Whippersnapper är ingen hybrid så man kan skörda eget frö, vilket också är ett plus.

Ida Gold är inga problem att hitta om man vill ha den man kan t.o.m hitta ekologiskt frö av den sorten ex. hos Runåbergs fröer (de har inte hunnit uppdatera hemsidan men jag har katalogen för 2007 och den finns i år med, sorten har en utvecklingstid på 58dagar)

nej jag har ju inget växthus utan dom ska ju sättas ut direkt i friland unsure.gif unsure.gif
Iza
Sungold och Green grape gillar jag för de är söta och goda.
Green grape är en busktomat som inte behövertjuvas.
Ophelia
Garderners Delight är en av mina absoluta favoriter wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon