Hasse_h
Hej,

Har en tät och uppvuxen häck som är mellan 2.5-3 meter hög. Vet någon vad det är för något?

Den är som sagt ganska hög. Är det någon som vet hur hög den kan bli om man inte klipper den? Hur hög brukar man klippa denna typ av häckar?

Jag har hört att man ska klippa den ungefär till midsommar, men har också hört på tidigt på vårvintern. Vad är rätt? Spelar det någon roll?
KURT
Jag tycker att det ser ut som Häckoxbär (mycket vanlig på 70-talet). Det är i alla fall bättre att klippa runt midsommar, man kan inte klippa häckar om de inte har full bladmassa, först då ser man resultatet av klippngen. Häckoxbär kan klippas hårt om man vill det.
Hasse_h
Ah, tackar! Det är en hel del av husen i området som har liknande häckar och allt är byggt -78 så det stämmer nog då.

Vet någon hur hög häckoxbär blir om man inte klipper den? Funderar på att bara trimma sidorna på den och behålla höjden för att behålla insynsskyddet. Men det är klart, blir den 4-5 meter så börjar det bli lite väl mycket....
Åsa, mälardalen zon 2
Höjden på Cotoneaster lucidus i kataloger och liknande brukar anges som 2-3m hög så den blir nog inte speciellt mycket högre. Brukar anges som härdig till zon 7-8.

Din häck ser frisk och fin ut så behåll den så länge som möjligt. På senare år har man använt undermåligt förökningsmaterial när det gäller häckoxbär och dessa häckar ser inte fina och friska ut. Grannen har en häckoxbärshäck som inte ens är 10år och det finns fullt av döda partier med rödvårtssjuka.
Kattmatte
så här står det på norells sida:
http://www.norells.nu/sortiment/hackplantor.htm
Jag kan dock inte riktigt fatta vad de syftar på och menar med planthöjd och slutlig höjd..
Hasse_h
Tackar för detta. Jag provar nog att bara klippa in den en aning och jämna till sidorna så får vi se hur det ser ut.

Ja, det var minst sagt skumma siffror på den länken. Ölandstokens planthöjd skulle vara 3-4 m enligt dem. Jag har iaf aldrig sett så höga tokar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon