|
Jag börjar inse att det går inte hantera min frö/växt-info i böcker och pärmar och ser exel som ett alternativ. Jag är van exel-användare för hemmabudjeten och kalkyler, men databas har jag inte gjort med den förut. Testade lite med påhittade uppgifter och fick sorteringsfuktionen på gång och kollade lite info för filtrering. Behöver man några andra funktioner? Jag skulle inte vilja hitta på "dynamiten" om igen och undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med kolumner och kodningssystem. Jag har tänkt att ha växterna på första kolumnen ( A) svensk, (B) latin sedan är det massa info som man vill lagra, (vad som fattas, förslag?): inköpställe inköpsår frömängd perenn/annuel/ ( ska man använda bokstäver P, A ... för att kunna sortera bra?) (vart placerar jag informationen om växten för övrigt? kolumnen kan bli jätte hög och bred) Likaså såråd? så-datum mängden av sådda frön grodatum hur många grodde? omskolningsdatum flytt till växthuset datum utplanteringsdatum blommans färg växtläge växtens höjd Jag vet att man kan tillägga kolumner senare, men vill inte komma på efter 50 poster att det hade varit smartade att ange tex. perenner, ettåriga mm i siffror istället för bokstäver ...  kan någon säga något smart!!??!!
kanske en anm. kolumn där man skriver om man sådde för tidigt eller för sent. Det är ju lite i förhållande till hur just det årets väder är så kanske en liten notis om hur årets väder var. detta år är ju lite speciellt och jag hoppas på en tiiiidig vår!
Katti med torpet
14-01-2007, 13:04
Jag har en "databas" i Excel för alla växter jag har och/eller vill ha. Jag är dock inte Excel-expert så jag har inte använt några anvancerade funktioner. Förlitar mig i stort sett på Sortering och Sökning men tycker att det funkar bra. Jag har dock delat upp dokumentet i fler flika för att öka användbarheten: en för anueller, en för perenner, en för krukväxter, en för vedartat, en för köksväxter och så ett par special-flikar för beskärning och förklaring av mina egna förkortningar och strukturen (om jag skulle glömma bort hur jag tänkt) Anledningen till att jag delat upp det på flera flikar är att jag behöver olika typer av info om de olika växtslagen. För annueller har jag t.ex. följande kolumner: Sv namn latinskt namn Haft år (om jag odlat den och i så fall vilket, vilka år), Har frö (om jag har frö och vilket år det är inköpt), Vill ha (växter som står högt på önskelistan till ett annat år) 2007 (de växter som jag planerar att så eller köpa i år) Betyg (anger med 1-10 om jag tycker den är odlingsvärd) Höjd (anges i cm) Färg (siffran 1,2 el 3 för kalla el. varma färger eller bladväxter, därutöver beskrivande text. Siffran för att kunna sortera fram växter som passar ihop) Blommtid (5-6 = maj till juni osv.) Ljus (S, S-HS, HS-S, dvs Sol, sol till halvskugga, halvskugga till skugga) Så månad (1 för januari osv) Sådd (här skriver jag detaljerad info om de sådder jag gjort, dvs när jag sådde, när de kom upp, när jag skolade, hur de sen klarade sig. Om jag inte sått själv skiver jag den info som jag har, t.ex. tips från Odla.nu) Skötsel (skötsel av den vuxna plantan såsom jordtyp, näring, vattning osv. OBS, i perenn-fliken har jag grupperat dem i olika typer för att lättare hitta växter som trivs på samma plats "1" är t.ex. växter som trivs torrt, soligt, väldränerad ofta kalkhaltig jord ) Användning (R för rabatt, U för urna osv) Övrigt (Övriga kommentarer, te.x "självsår sig intensivt" eller "se bild i AoT nr x sid 12" )
I fliken för Perenner har jag lagt till en kolumn; vintergrön. Så att jag kan sortera fram alla vintergröna växter. Fliken "Vedartat" är givetvis indelat på ett sätt som stämmer bättre mot det. Te.x. zon, typ (träd, buske, klängväxt osv)
Söker jag en lämplig växt för att täcka en splaje i halvskuggit läge kan jag alltså sortera anueller-fliken på höjd och ljus (halvskugga). Är jag på jakt efter en vedartad växt till samma spalje sorterar jag istället på typ (kl för klängväxt) och Ljus (för halvskugga)
Jag lägger till de växter som intresserar mig allt eftersom jag läser tidnignar, ser vackra bilder, får tips på odla eller vad det nu kan vara. Har inget krav på att jag måste föra in all info på en gång. Jag skriver in det jag vet och fyller på allt eftersom. Har ca 250 växter i perenn-fliken och 100 på anuell-fliken i skrivande stund. Funderade länge på om man kunde koppla bilder till detta men kom fram till att det är bättre att Goggla fram bilder när man behöver. Detta dokument är i högsta grad levande och jag bygger på och bygger om vart efter jag kommer på nya behov.
Elisabeth P
14-01-2007, 14:33
Det här lät intressant. Men vad är det som gör att exell är så mycket bättre än world (säger en långt ifrån datakunnig). Jag jobbar alltid i worl och har försökt lägga upp en tabell med alla mina växter. På vad sätt fungerar exell bättre? Kan man använda någon form av sökfunktion i exell?
Lisa
tack Katti att du orkade skriva så mycket! Du verkar vara nöjd med din ordning, hur många år har du använd det? Jag funderar om man skulle orka ta tag i olika länkandet mellan flikar så att när man har antecknat under 2007., 2008, 2009, 2010, skulle man samtidigt ha en samling av olika växter i någon sammanställningsflik. Att det skulle komma till två olika tabeller samtidigt genom länken. Hänger du med mig? visst det går att klippa och klistra också. jag kommer att studera din beskrivning noggrant när jag börjar på mitt, men önska även att andra med samma system blandar sig i i diskussionen!
CITAT (Lisa:) @ 14-01-2007, 14:33) Det här lät intressant. Men vad är det som gör att exell är så mycket bättre än world (säger en långt ifrån datakunnig). Jag jobbar alltid i worl och har försökt lägga upp en tabell med alla mina växter. På vad sätt fungerar exell bättre? Kan man använda någon form av sökfunktion i exell?
Lisa Hej Lisa! Har du gjort något med exell förut? Där har man just möjlighet att sortera informationen. Du anteknar ungefär som med world, men kan få oändlingt bred sida med en rullningsmöjlighet. = massa kolumner Sedan går det att sortera informationen efter olika önskemål. Om du vill veta vilka fröer du har mest av hemma så klickar du på de ett par gånger och hela tabellern ändar sig efter just informationen i kolumnen " antal fröer" , du kan få den också stigande eller fallande ( största siffan först eller sist) Sedan vill du leta fram blommor som trivs i skuggan ( den kolumnen har du kanske kodat med S= sol, SK= skugga HS= halvskugga ) då sorteras omigen allt om och du får växterna grupperad efter den bokstaven... Lika så med alla andra uppgifter som man har matat in. Kattis kolum där man kommenterar växten efter hur "lyckad val och odlingen var" är också bra att ha. Om någon här nu skulle få för sig att vilja veta lättodlade perenner till full sol och under 50 cm höjd (jag är ute efter sådana just nu:) ) Då kan hon sortera fram just en sådan lista genom att först söka enligt lättodlade (kanske alla med siffran 7-10) sedan markera alla dom och sortera bara den gruppen och välja bara perenner, markera det som stämmer och göra en ny sortering för solväxter och sedan göra en stigande lista upp till 50 cm. Då har man en lista av några raringar som man kan tipsa om och det hela tar bara en minut eller två!
kerstin z5-6
14-01-2007, 15:46
Vetenskapligt namn Abronia fragrans
Svenskt namn Sandverbena
Frö från -Alplines 2006
P (Perenn)
Färg vit Blommar Juni
Höjd 10-15 cm Läge sol -söder
Jord kalkhaltigt grus, mycket väldränerad Sådd-Kommentar: Sådd av Abronia fragrans 4v kallt därefter grott inne/ 7 dag utplanterad 2006 06 25
Övrigt vackert bladverk , stark parfymdoft
I den mån jag för anteckningar (-om sådder enbart)ser de ut såhär
vetenskapligt namn bör det nog heta då både latin och grekiska namn finns tex
Katti med torpet
14-01-2007, 16:07
Med risk för att låta som en besserwisser så heter orbehandlingsprogramet Word, inte World (rätt logiskt om man tänker efter). Vad gäller länkar mellan olika flikar så visst, det ställer ju dock lite krav på att man har björnkoll på allt. Finns en viss risk att man knyter upp svansen på sig själv om man gör det för komplicerat. Blir ju t.ex. mycket svårare att gå in och ändra något i efterhand... Är också lite tveksam till nyttan av att ha en flik för varje år? Som svar på din fråga; Jag påbörjade nog dokumentet för ca 4 år sen. Ett alternativ till Excel är ju Acces om du har det, en riktig databas men helt andra möjligheter men är nog inget för nybörjaren. Gjorde ett tappert försök men gav upp. Blev för krångligt när man kom på att man vill göra om något. Ett betydligt enklare databasprogram är Filemaker, tror även att du kan knyta bilder till det men det är länge sen jag jobbade med det.
Jag satsar nog på exell, acces har jag försökt mig på två gånger och tränat ordentligt , men just då hade jag inga frön att organisera  Den är riktigt tung, jag tror att man måste jobba med den dagligen för att kunna hålla alla detaljer i minnet Så småningom kommer vi att göra någon hemsida med sonen om våra växter. Tack även kerstin för dina kolumner! Använder du olika flikar för olika växtsorter eller har du allt under en och samma flick?
kerstin z5-6
14-01-2007, 17:44
Jag brukar så 200 sorter normala år -jag tycker också att man ska hålla ner antalet uppgifter till det minimala -det ska vara lätt att fylla i inte för ohanterligt Skulle tex inte ha med olika år i flikarna Men allt är ju en smaksak
jag har också en känsla att jag vill ha olika flikar / år. Förra året sådde jag 70 sorter och jag är rädd att 100 kommer att sprängas i år, jag försöker bara hålla nere antalet frön  Kerstin, dokumenterar du bara sådder så här. Hur sparar du all info om växterna förövrigt, eller har du det i huvet? Har du någon karta över din trädgård om alla sorter och namn ,eller kan du de sedan när du har planterat dom ut?
Elisabeth P
14-01-2007, 20:10
Har inte använt exell speciell mycket. Har fått en känsla av att det inte går att ändra så lätt och att det är därför jag hellre arbetar med word. Men, men får väl ge det en chans till om ni säger att det funkar så bra.
Lisa
mer frågor.. hur anger ni blomningstiden i siffror när växten blommar under flera månader 6-8? Hur fungerar sök/ sorteringsfunktionen då? Eller måste man skriva varje siffra 6,7,8 Eller ska man sortera de efter tidig vår, vår , försommar, sommar, höst och göra skalan där till 5 siffror. Men vad gör man i så fall med sådana som blommar hela tiden ...? Kerstin hur söker du om du vill ha en lista över alla dina perenner? söker du perenner från varjeårsflik och klipper-klisterar de till en gemensam flik? Eller använder du databasen mest för att bara anteckna? Jag funderar just nu att ha årsfikar och sedan spec- fikar till olika grupper med lite reducerad info och hänvisning till det år/ nummer då jag har sådd den. Då när jag planterar en sommarblomma ute kan ja ju överföra växten även till annuell-fliken så jag vet vad jag har och ha lite råd och lägesbeskrivning där, med några kopierade uppgifter som färg och höjd mm. Ni märker att jag " tänker högt " nu  , men det känns som det börjar klarna  på min huvud hur jag vill ha det! Blider känns väldigt viktiga, men jag får lita på sonen som har lovat jobba med hemsida-idén ( jag kan det också , men jobbade med sånt i en liten skala så länge sen så jag orkar inte ta ett sådant projekt nu, men han är ju på hugget och får göra grovjobbet !)
Elisabeth P
14-01-2007, 20:14
Jag som då aldrig jobbat med exell. Om jag nu vill prova att lägga in mina växter där och sen vill fylla på med fler kolumner. Kan jag göra det i efterhand?
Lisa
Ja, det går väldigt enkelt genom att klicka på kolumnhuvudet och infåga en kolum eller likaså med rader. ALLT går att göra prova först med låtsasuppgifter som du snabbt hittar på bara... och gör några rader och kolumner för att se hur det hela fungerar (biblioteket har massa böcker om ämnet och det är inte så svårt, men för första gången kan det vara bra att ha ett par timmar för att hitta alla grundfunktioner och kunna hantera dom smidigt)
Elisabeth P
14-01-2007, 20:35
Det får nog bli en tur till biblioteket om jag ska fixa detta  . Att lägga upp olika kolumner och skriva in diverse var ju inte svårt, men sen tvärstopp. Vadå sortera? och olika flikar? Är det enkelt att förklar så får ni gärna göra det annars så är det Biblioteket nästa............ Lisa
Katti med torpet
14-01-2007, 22:15
Med olika flikar syftar vi på de flikar som du ser längst ner på sidan, där står det från början Blad 1, blad 2, blad 3. Det är som att ha flera dokument i samma men med möjligeht att göra intelligenta länkningar mellan de olika flikarna. Du kan högerklicka på fliken och välja att döpa om den eller lägga till fler.
Ang sorteringen så markerar du hela det område som du vill sortera, viktigt att du får med alla kollumner annars pajar du det hela. Enklast är att först klicka i den översta vänstra rutan och sen scrolla ner till den nedersta ifyllda högra rutan och shift-klicka. När du är nöjd med markeringen går du in under Data i menyn och väljer därefter sortera. Beroende på om du har använt den översta raden för rubriker (sv namn, lat namn osv) eller om du bara har kolummnbokstäverna så väljer du att sortera med eller utan rubrikrader (excel brukar själv föreslå det riktiga)
jap nu är rubrikerna klara: Flikarna heter nu 2007, perenner, annuel, vedartade, ätbart;) Under fliken 2007 har jag alla rubriker jag vill ha där och sedan har jag sorterat dom så att jag kan bara kopiera de första kolumnerna till de överiga när jag har planterat dom ut. Dit skriver jag också antalet plantor. I början av 2-5. fliken har ja först rubriker om sådd-år och såddnummer, då kan jag senare lättare backa tillbaks till det aktuella året för att se hur sådderna har gått. Då slipper jag länka. Jag kommer att anteckna såtiden i vilken vecka det är i året och grotiden på dagar. Men frågan om blomningstid kvarstår ju! Hur har ni löst det? ( se min fråga lite tidigare...) Nu är det bara köpa älgjord och börja så
kerstin z5-6
15-01-2007, 11:27
Hur sparar du all info om växterna förövrigt, eller har du det i huvet? Har du någon karta över din trädgård om alla sorter och namn ,eller kan du de sedan när du har planterat dom ut? LOL , nej definitivt inte,ingen karta -jag tror du skulle kunna väcka mej mitt i natten och be mej rabbla upp växterna i viss rabatt -och det vore inga problem. Jag ändra ju om varje år , nytt tillkommer -gammalt försvinner, enkla skisser lever längst -och är roliga att ha Digitalfoton med översiktsbilder är oumbärliga för vinterplaneringen -särskilt i början Fota allt även de fulaste Vad tittar man på ? i sina listor? Jag utgår alltid från växten - den vet jag ju vad den heter  Kan vara kul att se när jag sådde den och hur , det står . Jord o läge -är den felplacerad , saknar den kalk osv Varifrån kom fröna -man ska ju pröva allt tre gånger -Kanske gick det dåligt sist pga okunskap ? Jag har inga årsflikar alls -jag söker på vetenskapligt namn -året jag sådde den , är väl kul , men inte en jätteväsentlig info 4 år senare ... Kanske när det gäller vedartat , för att se tillväxten , men inte heller då vill jag söka på år .. jag har ingen aning om vad jag sådde 2003 .tex ..  Blommningstid -alltid ungefärlig -vet man automatiskt efter ett par år med trädgård -säsong räcker ..vår försommar/sommar sensommar/höst en sval försommar har jag tulpaner blommande en bit in i juni ... Ska blomfärger matchas-får man välja stommar" i rabatten med lång säsong -eller ständigblommande karaktär Det intressantase är ändå såråden -eftersom jag är admin på AoTs sålista har jag ju ständig uppdatering där på både egna o andras sådder Dessutum , har jag valt ut , beställt , sått , utskolat ,planterat , suckat över , en växt -kommer i alla fall ett av dess namn alltid att finnas i huvudet Att så samma växt två gånger av misstag har inte hänt än i alla fall ..  Däremot pga misslyckanden vid både sådd, och senare hantering Köpta växter kan vara en annan sak -där har jag lapparna kvar , eller skriver nya tills jag kan den , rosorna är märkta med namn skylt -likaså de flesta buskar o träd
Jag har inga årsflikar alls -jag söker på vetenskapligt namn -året jag sådde den , är väl kul , men inte en jätteväsentlig info 4 år senare ... Kanske när det gäller vedartat , för att se tillväxten , men inte heller då vill jag söka på år .. jag har ingen aning om vad jag sådde 2003 .tex .. jag tänker inte överföra all info från årsfliken till växthuppgifter ( groningstid mm. för att inte ha för bredd sida helt enkelt.) Utan tänkte lämna sånt kvar på årsfliken och sedan hämta infot därifrån med hjälp av infot om så-året och siffran. hmmm. men kanske är blir det bara mycket dubbelt info, det var inte många rubriker jag kunde spara där. Jag tänkte att det skulle bli jobbigt att skrolla om man ha mycket att fylla på ... måste fundera en gång till... Du har alltså bara en flikar för olika växttyper som Katti ? Kerstin , hur många växter har du på din databas? Har du kvar där alla växter du har odlat, oavsätt om du har dem kvar i trädgården?
kerstin z5-6
15-01-2007, 13:40
Ja jag har kvar alla -det är inte så många jag tagit bort ur trädgården heller Några zonknäckerier .. men de ska ju prövas x 3 först , och några infamösa spridare -eller rent av fula  saker har väl åkt under åren  En del finns bara vissa år . som stockros -som jag ju måste så varje år för att behålla antal ? det är några st Jag skriver bara i mitt blad under våren -sen har jag ingen tid ... Just nu borde jag klippa krukrosor och dra bort vissna löv från klätterväxterna , fylla på jord i alla 500? mer ? krukor i uterummet , men jag sitter här i stället ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|