Full version: Trädgårdsplanering
Nila
Jag har nyligen flyttat in i mitt hus!! biggrin.gif

Jag hade en tråd här för ett tag sedan om hur jag skulle planera min trädgård, och jag fick många användbara tips. Nu har jag de exakta måtten på trädgården och jag har lite fler bilder. Jag har dessutom hunnit fundera lite på hur jag vill ha det.

Gången som nu är i mitten av trädgården, ska bli mycket smalare och ingången kommer vara vid sidan av garaget (där öppningen på den ritade bilden är). Garaget är byggnaden längst ner i hörnet av bilden.

Jag har tänkt mig att utrymmet bakom huset i första hand ska vara till för trädgårdsland, kryddväxter och bärbuskar. (Ovalen utanför altanen är en jordkällare för övrigt. De tre cirklarna är träd. Det finns många fler träd, och jag vill förstås behålla så många som möjligt av dem. Några kanske måste bort dock.)

På utrymmet framför huset på vänster sida vill jag ha en stor öppen gräsyta. Det är egentligen det enda stället jag vill ha gräsmatta.

Jag har många idéer och tankar om hur jag VILL ha det, men har svårt att få ihop allt till en helhet. Drömmen är att få en mysig trädgård med många små rum.

Någon som har några tips och idéer? Kanske inte på allt, men en liten del. Vet inte var jag ska börja riktigt...
Jag är helt och hållet nybörjare på trädgård, så alla tips mottagets tacksamt!
rolleyes.gif
ZaraP
Hejhej..
Skulle va fint om den här smalare gången upp till huset
följs med rabatter på varsin sida... lavendel eller kantnepeta,
prästkragar, pioner med mera...
Kanske en rundel framför huset med låga rosor?
Du kan nog få det väldigt fint, alla förutsättningar finns ju! smile.gif
Mvh ZaraP
Unni
Jag tolkar smalare gång som att du inte menar bilväg utan endast en gångväg. Det kan då bli jättemysigt med en lite slingrande gångväg upp till huset, och kanske några rastplatser att vila på när du bär matkassarna. smile.gif smile.gif

En plats för bord och stolar på höger sida vore kanske inte så dumt. Du har ju altanen på vänster sida. Berså kanske, lite syrener för gammaldags stuk, skydd, doft och mysfaktor. Känns som ett naturligt ställe där tillhöger om äppelträden.

Unni
Nila
Jo, en smalare gång kommer det bli. Endast gångväg, och jag ska försöka få den lite snirklig på ngt snyggt sätt. Frågan är bara hur...? wacko.gif

Tack för tipsen iaf! rolleyes.gif
Bajare
Hej,
Jag minns discussionen förra året: Trädgårdsplanering

Det är 30 m mellan gatan och huset. Och kanske finns det mycket att transportera till huset (möbler, ölja eller ved mm). Då skulle det vara bra, om man kunde köra in i trädgården. Detta gäller i alla fall porten som skulle vara tillräkligt bred. (Hade just problemet, att det fanns problem med taket efter stormen Cyrill. Hos mig är det inte möjlig att köra in i trädgården med någon billyft.)

Och vägen skulle väl inte svänger mer än nödvändigt, i alla fall inte går runt någon blomstersäng eller annan (se din bidrag den 1-10-2006) rondell.

Bajare
Katti med torpet
Att planera trädgården för att man ev måste ta in traktor för att dränera runt huset eller liknande köper jag inte riktigt. Håller med om att man bör undvika att plantera träd eller mura grindstoplar eller annat som inte lätt kan demonteras om behovet uppstår men rabatter, staket, gångar och annat tycker jag man skall uppföra utan sådana begränsningar.
Blir det növdändigt får man väl köra över rabatterna och gångarna och göra om dem i efterhand, hellre det än att i flera år nöja sig med en tråkigare trädgård bara "utifall att".
Så visst skall din gång slingra lite och inte vara en rak, bred atuostrada! För att få en naturlig böj kan du placera ett större stenblock, ett träd, en damm, en rabatt eller en sittplats lite i vägen.
En växtinklädd båge i början av gången skulle skapa ett välkonmnade intryck. Följ gärna upp med klätterställningar i sama stil längre fram för den typen av konstruktioner finns ju kvar till vintern och hälper till att skapa lite intresse även då när perenner och sommarblommor har försvunnit under snön.

Är tomten helt platt eller finns det några spännande höjdskillnader?
Har du några bilder på huset? Är alltid lättare om man kan få en känsla av stilen.

Ps. Stort grattis till huset!!
*Stintan*
Aldrig att jag hade planerat min trädgård så att det inte går att köra fram till huset. Det finns massor av anledningar är min erfarenhet men den främsta är alla tunga otympliga saker man bär mellan bil och hus det är inte bara en och annan matkasse.
Sommartorparn
CITAT (Unni @ 03-02-2007, 18:23)
Det kan då bli jättemysigt med en lite slingrande gångväg upp till huset, och kanske några rastplatser att vila på när du bär matkassarna. smile.gif smile.gif

Så här kanske?

smile.gif
Alba
När vi gjorde en liten gångväg i sluttande läge tänkte vi oss den som vatten som rinner.
Vi la gatsten som kant och fyllde på med grus.
Nila
Tack så himla mkt för alla tips. Nu har vi tänkt om lite vad gäller garaget och kommit fram till att det faktiskt kan vara bra att kunna köra in på tomten (även om det inte blir ända fram till huset).

Har även kommit på en idé om hur grusgången kan slingra sig. Någon sorts sten som kant kan nog vara fint.

Skickar med en bild på fina huset oxå... wub.gif

Stora ytan till vänster kommer bli öppen gräsyta. Men vad ska man göra på höger sida om gången??

(Otroligt schysst bild du hade hittat, Sommartorparn. biggrin.gif )
carren
Hej! Kul med stora grepp om trädgården! Jag måste nog hålla med om att det nästan är ett måste att kunna köra någorlunda nära huset om ni har så pass långt som 30 m mellan garage och hus. Jag tänker bara på en så enkel grej som när vi veckohandlar till vår familj på 5 pers. Det innebär 6 kassar mat, lite halvjobbigt att knata fram och tillbaka 3 vändor x60 m bara för att få in kassarna i huset. Dessutom alla gånder man köper möbler, renoverar osv så är 30 m ganska långt.

Däremot kanske man inte behöver ha kvar "autostradan" som den är om man inte vill. Jag tycker nog i och för sig att den passar väldigt väl ihop med hus och trädgård, det var ju så man gjorde förr men det kan nog bli fint på ett annat sätt också.
Sommartorparn
CITAT (Nila @ 21-02-2007, 07:10) *
(Otroligt schysst bild du hade hittat, Sommartorparn. biggrin.gif )

rolleyes.gif Bilden är från Tati-filmen "mon oncle" som gick på tv i början av året. Det fanns en komisk poäng med den slingrande gången fram till huset, för det tog alltid oerhört lång tid för besökare att komma fram till huset. (Det naturliga hade väl annars varit att gena tvärs över, men det gjorde ingen....)

Min tanke var att påpeka att det kan bli krystat med en slingrande gång, för att inte tala om hur irriterad man kan bli i längden över att inte få gå genaste vägen på en sträcka som man går många gånger fram och tillbaka på en dag.

Jag tycker det är både praktiskt och snyggt med rak infart. Välkomnande och gör att huset ser pampigt ut. Tänk herrgård eller slott. Snygga planteringar på ömse sidor kan lyfta intrycket. höga perennrabatter? rosenhäckar? kanske en liten allée? Eller varför inte en liten rondell mitt framför huset? Sedan kan du ha en myshörna i en avskild vrå av trädgården.
Nila
Praktiskt kanske med rak infart, men definitivt inte snyggt! Som det är nu tycker jag infarten förstör hela trädgården. Visst skulle det vara praktiskt att kunna köra fram till dörren, men jag får inte ihop det på ett bra sätt. Hela trädgården känns just nu som gjord för att parkera på, och så vill jag inte ha det. no.gif Då kämpar jag hellre med matkassarna en bit, även om det blir jobbigt.

Jag hoppas kunna göra gången lagom mycket slingrande. Håller med om att det absolut inte får bli överdrivna svängar...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon