Jag hade en tråd här för ett tag sedan om hur jag skulle planera min trädgård, och jag fick många användbara tips. Nu har jag de exakta måtten på trädgården och jag har lite fler bilder. Jag har dessutom hunnit fundera lite på hur jag vill ha det.

Gången som nu är i mitten av trädgården, ska bli mycket smalare och ingången kommer vara vid sidan av garaget (där öppningen på den ritade bilden är). Garaget är byggnaden längst ner i hörnet av bilden.
Jag har tänkt mig att utrymmet bakom huset i första hand ska vara till för trädgårdsland, kryddväxter och bärbuskar. (Ovalen utanför altanen är en jordkällare för övrigt. De tre cirklarna är träd. Det finns många fler träd, och jag vill förstås behålla så många som möjligt av dem. Några kanske måste bort dock.)
På utrymmet framför huset på vänster sida vill jag ha en stor öppen gräsyta. Det är egentligen det enda stället jag vill ha gräsmatta.
Jag har många idéer och tankar om hur jag VILL ha det, men har svårt att få ihop allt till en helhet. Drömmen är att få en mysig trädgård med många små rum.
Någon som har några tips och idéer? Kanske inte på allt, men en liten del. Vet inte var jag ska börja riktigt...
Jag är helt och hållet nybörjare på trädgård, så alla tips mottagets tacksamt!