Full version: Klippa gräsmatta
Hasse_h
Funderar på om jag gör fel när jag klipper min gräsmatta. På ena sidan (nordväst) av huset ser den ut så här när den är nyklippt:

Drivor av gräs som blir brunt efter ett par dagar i solen. Inte speciellt snyggt eller skönt att gå barfota på.

Har en multiclip-maskin som ju ska finfördela grässtråna och det ska enligt läroboken förmultna och bli till näring. Pyttsan, det ligger kvar ovanpå och ser fult ut. Jag klipper 1-2 ggr/vecka beroende på väder och det blir likadant hela tiden.

På andra sidan huset (sydost) fungerar klippningen bra och inga strängar av gräsklipp blir liggande.

Vill helst inte räfsa ihop allt gräsklipp till komposten, tanken är ju att den ska göda sig själv i största möjliga mån.

Några tips?
KURT
Klipp oftare , är det mycket gräs så klarar inte gräsklipparen att finfördela det.
Cilla
Vilken lyx med sådana mängder gräsklipp! Den här första "givan" skulle jag använta osm täckning i grönsakslandet och i rabatterna. Sedan klippa oftare så att mattan får tillbaka det den behöver.
Hasse_h
Ok, tackar för svaren. Hur ofta tycker ni är rimligt att klippa gräset? Det tar ca 1.5 timme att klippa gräset på hela tomten med min maskin och i livet finns mer än gräsklippning på schemat.... jag tyckte 2 ggr/vecka var mycket, men jag kanske får ändra uppfattning då...skulle ju kunna klippa just denna sidan oftare än resten av trädgården... det får nog bli så. huh.gif
Cecilia zon 5
Eller börja räfsa ihop gräsklippet=mindre gödning=växer sämre=behöver inte klippas lika ofta tongue.gif
Fast å andra sidan är det inte så kul att räfsa heller
wink.gif
Hasse_h
CITAT (Cecilia zon 5 @ 05-06-2003, 15:00)
Eller börja räfsa ihop gräsklippet=mindre gödning=växer sämre=behöver inte klippas lika ofta tongue.gif

Och lämna plats för maskrosorna...? blink.gif tongue.gif
Berith
Vi har en liten del av gräsmattan som växer fortare än övriga delar wink.gif och vi låter klippet ligga en dag och sen kör vi över med klipparen igen! Då blir det inte så stora högar och ändå får gräset ligga kvar.
Betty
CITAT (Hasse_h @ 05-06-2003, 14:44)
Det tar ca 1.5 timme att klippa gräset på hela tomten med min maskin och i livet finns mer än gräsklippning på schemat....

Mer rabatter och andra planteringar = mindre gräsmatta!
Jag rensar hellre ogräs i rabatterna än kröker rygg med maskrosjärnet över gräsmattan! Jag tycker att gräsmattor är mer till besvär än nöje, tänker på klippning i tid o otid, maskrosor, mossa m.m. Nej, krymp gräsmattan och gör oirdning fler planteringar! Blommor är vackrare än golfgreener biggrin.gif
Ewa L
Håller med dig Betty. Dock satsar jag helt på blommande buskage med marktäckande växter. Planerar att ta bort all gräsmatta åtminstone på framsidan, men har bara mäktat med c:a 25 kvadratmeter ännu. Resten kommer att få markväv. Kosta vad det kostar vill. biggrin.gif
Blomstersmurfen
När jag provat att använda gräsklipp i rabatterna har jag fått enorma problem med sniglar som äter upp ungefär allt (iallafall smått). Är jag ensam om det?
Hasse_h
Gräsmattan det gäller är den enda fria ytan på tomten där vuxna och barn kan leka, spela fotboll, spela kubb osv utan att riskera att trampa sönder buskar o blommor. Rabatter och andra planteringar på den ytan skulle inte bli populära. Om tjugo år kanske. Typ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon