Full version: Krukfunderingar
Maria_z5
Hej!

Har sett en annan typ av odlingskrukor, plugg-system, är det något att stöka på med eller duger mina gamla vanliga. Det som sägs är att det blir bättre rotsystem men det kan ju inte spela någon roll på krukans utformning, eller hur!? unsure.gif

Sedan funderar jag på om ni diskar era krukor, jag menar det blir ju rätt många att diska. Mina krukor står på hyllan härligt jordiga efter sista planteringen ihop med krukbrickorna.... *mycket jobb blir det i så fall*

/Maria wacko.gif
*Stintan*
Pluggbrätten kan nog vara bra om man ska så många frön av samma sort, annars är det bara bökigt när plantorna växer i olika takt och inte kan omskolas samtidigt. smile.gif
Mattsson
Jag använder plugglådor i frigolit och sår olika fröer i dom. Funkar bra att lyfta på dom, trycka upp de jordplopparna man vill åt, och låta resten sitta. Det är inga problem med det! smile.gif

Och nej, jag diskar inte krukorna. Jag är en dålig människa, jag vet! tongue.gif
kerstin z5-6
För kortodling som sommarblommor är plugg bra -För perenner blir de snabbt för små -Omskola två gånger är ingen hit ...
Krukorna slänger jag ner i en stor plasttunna med såpvatten direkt jag har planterat, där får de ligga -jag diskar ur ung en ggr / vecka -så är de snygga när jag ska börja om
fast jag ger bort säljer och avyttrar en hel del i byten -Så jag har ändå altid krukbrist på våren
Maria_z5
Jo, det känns lite roligare att jobba med rena grejer, så jag vet vad jag ska ge mig in på med start omgående.
Jag gör alltid det med de vanliga krukväxterna och orkideerna men när jag planterade sist ute var jag höggravid och dagen efter åkte jag in på förlossningen så då orkade jag inte bry mig... wink.gif

Plugg verkar inte vara nån ide för mig då... omskola 2ggr, nej tack!

Gräva om och plantera i rabatter fungerar fint för attt få igång förlossning kan jag intyga. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon