Full version: Bota sig själv
Christa
Skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter inom detta område. Har ni botat smärtor, magåkommor, allergier eller något annat genom andra metoder än de traditionella?

Känner ni till något forum där man speciellt diskuterar dessa spörsmål?
PutteN
bikarbonat istället för samarin (samarin smakar bättre tongue.gif )
Piccante
CITAT (Christa @ 14-01-2007, 18:41)
Skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter inom detta område. Har ni botat smärtor, magåkommor, allergier eller något annat genom andra metoder än de traditionella?

Känner ni till något forum där man speciellt diskuterar dessa spörsmål?

Jag tycker att det enda forum för sådana frågor är föreningen Vetenskap och folkbildning smile.gif
Kathy
googlade lite och fick upp dessa sökresultat:

Huskurer.

Bota dig själv.
Christa
Ett exempel: Förra vintern hade jag stora problem med mina knän. Att gå nerför en trappa gjorde jätteont. Speciellt på morgonen. Jag sover på andra våningen och det var en pers att ta sig ner för trappan.

Efter att vi hade börjat cykla ganska mycket förra sommaren så försvann problemen helt. Jag tror dels att det beror på att muskeln ovanför knäet blivit starkare och dels att leden fått arbeta utan belastning från kroppstyngden.

Undrar vad som hänt om jag gått till doktorn istället. Hade de då ordinerat cykelturer eller annan form av träning eller hade de skrivit ut värktabletter och skickat mig till röntgen?
Magdis
CITAT (Christa @ 14-01-2007, 20:53)
Ett exempel: Förra vintern hade jag stora problem med mina knän. Att gå nerför en trappa gjorde jätteont. Speciellt på morgonen. Jag sover på andra våningen och det var en pers att ta sig ner för trappan.

Efter att vi hade börjat cykla ganska mycket förra sommaren så försvann problemen helt. Jag tror dels att det beror på att muskeln ovanför knäet blivit starkare och dels att leden fått arbeta utan belastning från kroppstyngden.

Undrar vad som hänt om jag gått till doktorn istället. Hade de då ordinerat cykelturer eller annan form av träning eller hade de skrivit ut värktabletter och skickat mig till röntgen?

Just mot såna saker tror jag det är i vissa fall lönlöst att gå till doktorn. Bättre med sjukgymnast i så fall om man vill ha hjälp. Annars tror jag att träning kan bota väldigt mycket krämpor...inte alla förstås men många.
Läkaren hade säkert sagt att det går nog över o sagt att du skulle ta en Ipren. Det är ungefär den hjälp jag fick mot mina axlar.
bejron
Men varför ska man gå till doktorn och ta upp den tiden om sjukdomen/krämpan ändå går att bota på egen hand? Ere konstigt att dom har mycket att göra om man går för sånt blink.gif
Kathy
CITAT (bejron @ 14-01-2007, 21:21)
Men varför ska man gå till doktorn och ta upp den tiden om sjukdomen/krämpan ändå går att bota på egen hand? Ere konstigt att dom har mycket att göra om man går för sånt blink.gif

Om man inte känner till vad man kan göra för egen del, så vänder man sig nog till läkare om problemen kvarstår och inte gått över på ett tag.

Tror jag. smile.gif
Sollan
Föredrar att anlita expertis om jag har besvär än att leka doktor själv. Utifrån diagnos kan man ju själv välja att söka alternativa metoder eller att följa läkarordination.
Gossen Ruda
En läkare har mer erfarenhet och större kunskaper än en lekman. Om man försöker bota sig själv finns alltid en risk att en enkel sjukdom eller skada blir värre och kanske obotlig. Visst kan sånt hända även om man går till en läkare men risken är mindre. Det gäller dock att vara uppriktig och noggrann när man beskriver symtomen vid läkarbesök och inte försöka göra läkararens jobb. Sen när man fått en diagnos kan man ju börja prova själv. rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Man kan ju börja med friskvård! Det finns många sätt att förebygga på, motionera, äta och dricka sunt så kan man kanske undvika magbesvär (förstoppning), högt blodtryck, högt kolosterolvärde, dålig blodcirkulation och mer i all oändlighet!

Jag lever inte alltid som jag lär, tyvärr! Jag vet hur jag skall göra men det är lättare att säja tulipanaros än att göra en!
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon