har ni den ultimata metoden att märka små plantor?
Jag har hittills gett en siffra för varje sort och sedan klistrat fast ett nummer på varje bytta. senare i växyhuset har jag satt en träpinne på paprikorna och annat så att jag kan skilja sorterna från varandra.
Men ute har jag inte skrivit något och snart kan de bli kaotiskt med alla perenner...
Jag tror att jag kommer att hålla med klisterlappar med siffror under odlingstiden, men skulle vilja behöva tips om bra plastpinnar och framförallt pennor!
mina förårets namn suddades ju bort i solen ( bläckpenna på träpinne)!
Margith
14-01-2007, 19:52
Blyerts är det enda som jag tycker fungerar!
Allt annat bleks väldigt fort om du har dem i solen. Sen spelar det ingen roll hur mycket vattenfasta och ljusbeständiga pennorna sägs vara
är ett träpinne då det bästa alternativet att skriva på?
Lady Hamilton
14-01-2007, 20:16
Köp stick etiketter och skriv med blyerts penna.
CITAT (Hamilton @ 14-01-2007, 20:16)
Är dessa etiketter av plast eller trä?
Lady Hamilton
14-01-2007, 20:25
Av plast. Så de är åter-använd-bara om man "suddar" när de använts klart
kerstin z5-6
14-01-2007, 20:40
De i trä som glasspinnar ruttnar inom ett år .Men jag har 10 år gamla lappar i plastat papper -som de flesta är gjorda av ,som är fullt läsbara -Blyerts är bäst
Biltema!

av alla ställen har mycket bra o billiga stickor i helplas, vita

en bild från mitt lilla gamla växthus -använder samma typ av stickor nu

vetenskapligt + ev svensk namn -ibland höjd o färg på stickan + år
Bodenblomman
14-01-2007, 21:24
Innomhus använder jag sönderklippta persienner som jag skriver siffror på med blyerts men jag vet inte hur de funkar utomhus.
/ Susanne
kerstin z5-6
14-01-2007, 21:25
de funkar lysande även ute
RibesRubusVitis
14-01-2007, 23:21
Läste att man skulle klippa stickor ur ölburkar, och skriva med kulspetspenna på insidan mot ett mjukt underlag. (Har inte testat själv.)
Det verkar bli platststickor från Biltema då!
Blyerts finns det ju

Om man har dessa ute över vintern klarar texterna även då
( vid perenna-sådder ...)
Helen i Piteå Zon 5
15-01-2007, 09:39
CITAT (katah @ 15-01-2007, 09:21)
Det verkar bli platststickor från Biltema då!
Blyerts finns det ju

Om man har dessa ute över vintern klarar texterna även då
( vid perenna-sådder ...)
Det funkar fint
Lady Hamilton
15-01-2007, 09:40
Ja visst

Blyerts sitter som "berg", tills man "suddar" medvetet
Blyertsen och stickorna i plast håller bra MEN Skator och kråkor!!!!! de har rivit upp alla mina skyltar!!!

Nu blir det till att röja upp och namna alla igen!
kerstin z5-6
15-01-2007, 11:32
Ja de är verkligen jobbiga .. drar upp växter gör de med ..
Måste man täcka med nät som sitter fast ?
Sommartorparn
15-01-2007, 12:29
Är det nån som vet om det går att köpa etiketter som man fäster på själva plantan. Som , t.e.x. när man köper i buske i en plantskola så finns det en plastetikett snodd kring stammen.
Varför drar skatorna upp etiketter egentligen? Hos mig drar dom upp dom stora "skyltarna" som följde med från plantskolan (etiketterna med bild osv), men dom små vita plaststickorna från biltema brukar få sitta kvar.
Det enda problemet med blyerts på plaststicka är att när plaststickan blir jordig och man försöker borsta av den så suddas blyertsen ut lite och blir otydligare för varje gång.
kristerh
15-01-2007, 12:43
någon som testat pennorna man använder till etiketterna man har till fryspåsar, det står att skriften ska vara både fukttålig och inte bli förstörd av ljus.
Margith
15-01-2007, 13:21
CITAT (kristerh @ 15-01-2007, 12:43)
någon som testat pennorna man använder till etiketterna man har till fryspåsar, det står att skriften ska vara både fukttålig och inte bli förstörd av ljus.
Tänk inte ens tanken!
Varken de eller over-headpennor eller de där pennorna man skriver på CD-skivor med fungerar längre än max 6 månader, om du har de utomhus.
kerstin z5-6
15-01-2007, 13:37
Glöm o dröm .. bara blyerts varar ...
De där stickorna i plast från biltema har ett praktiskt hål längst upp
Vill jag märka en buske trär jag en grön ståltråd, eller något annat genom hålet
kristerh
15-01-2007, 15:56
CITAT (Margith @ 15-01-2007, 13:21)
Tänk inte ens tanken!
Varken de eller over-headpennor eller de där pennorna man skriver på CD-skivor med fungerar längre än max 6 månader, om du har de utomhus.
ok då försöker jag inte ens

tack.
grycken
15-01-2007, 16:44
CITAT (Sommartorparn @ 15-01-2007, 12:29)
Är det nån som vet om det går att köpa etiketter som man fäster på själva plantan. Som , t.e.x. när man köper i buske i en plantskola så finns det en plastetikett snodd kring stammen.
Jag har använt stickorna man får på köpta plantor som mall och ritat upp på styv plastmapp och sen klippt ut dem i olika längder. Det fungerar bra. Man kan skriva på dem med blyerts eller tuschpenna.
Jag brukar samla på mig de där små fyrkantiga plastgrejerna som används som tillslutare för brödpåsar. De går lätt att sätta fast på krukkanten och sticker inte för mycket upp om du täcker sådden med plastfolie.
När de är slut kör jag med målartejp på krukorna. Och blyerts.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.