frugb
Hej!
Idag har stormen dragit även över vår lilla ö. Och lämnat ett saltlager över alla fönster som gör att det nästan är svårt att se ut.

Detta innebär antagligen att ett saltlager ligger på alla mina perenner, träd, rosor och tvååringar.

Är det risk att de dör av detta? Ska jag ut och spruta vatten för att försöka få bort det (känns lite ambitiöst...)?

Det kanske inte kommer regna på några dagar, men blåsa och vara sol.

Någon som vet? Klart att det regnat salt tidigare men det var ett tag sedan det var så kraftigt.

I blåsten,
frugb
KURT
Nej det kommer att regna! Och solen gör knappast några skador så här års, om det mot förmodan skulle bli soligt!
frugb
Då tolkar jag det som att det inte borde vara någon fara? Tack för svar!

//frugb
Alexander-VG-zon3
det är ju inte första gången det händer , och växterna växer där än
frugb
Håller med, men jag är mest orolig för allt jag planterade förra sommaren som ju alltså inte har haft någon vinter ännu. Men känner nog också att det som klarar mitt klimat är de jag ska behålla...

NU VILL JAG HA VÅR!!!
e_sedell
CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 14:57)

Det beror väll på vad det är för växter, de som inte hör hella i klimatet behöver ju nödvändigtvis inte vara salttåliga. Dock tror jag inte saltet på växterna har så stor betydelse oavsätt vad det är vför växter. Frågan är dock hur mycket salt som trängt ner i jorden. Det borde nog inte va så stora mängder att det gör någon större skada, men en bit upp på land kan det nog va ganska mycket salt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (e_sedell @ 15-01-2007, 16:07)
CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 14:57)

Det beror väll på vad det är för växter, de som inte hör hella i klimatet behöver ju nödvändigtvis inte vara salttåliga. Dock tror jag inte saltet på växterna har så stor betydelse oavsätt vad det är vför växter. Frågan är dock hur mycket salt som trängt ner i jorden. Det borde nog inte va så stora mängder att det gör någon större skada, men en bit upp på land kan det nog va ganska mycket salt.

jo det är ju klart som du säger vilka växter det är som skogs växer trivs inte med saltet . men som sagt bor man vi kusten planterar man oftast kust växter och detta är inte första gången dom har varit med om detta . har man planterat växter innan så tål dom inte saltet skulle dom varit döda nu också .
men växterna eller dom flesta har ju inga blad och sover nu , så när dom senare vaknar och börjar använda näringen och vattnet i jorden så tror jag saltet har hunnit gå ur plus stammen tar ingen skada . och dom vintergröna sovande växterna regnar saltet förhoppnings vis bort från bladen och samma där när dom vaknar igen så är någ saltet veck .
frugb
Tack för svar! Nu känner jag mig lugnare,

Mvh frugb :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon