Full version: Webbradio
faith
Vilka webbradiostationer lyssnar ni på?
Vilken typ av musik spelas där?
Länk?

LadyG
Lugna favoriter: http://www.lugnafavoriter.com/

Andrea Bocelli/Carola Because we believe
Bosson You
BWO Will my arms be strong enough
Cascada Everytime we touch
Christina Aguilera Hurt
Daniel Powter Bad day
Josh Groban You are loved (Don´t give up)
Kelly Clarkson Because of you
Laleh Live tomorrow
Markus Everything changes
Martin Stenmarck 7milakliv
Melanie C First day of my life
Shayne Ward No promises
Westlife The Rose

Lugn och fin musik, trevlig kanal utan så mycket pladder.
wolkenkrabber
CITAT (LadyG @ 15-01-2007, 01:50)

Bosson You
Christina Aguilera Hurt
Daniel Powter Bad day
Laleh Live tomorrow
Shayne Ward No promises
Westlife The Rose

lite pladder, Mkt reklam... för mkt reklam för min smak...

jag brukar lyssna på P3 & P3 svea... www.sr.se

annars blir det oftast M94,5, en likal tysk radiokanal som inte spelar komerciell musik.... riktigt bra kanal och bra blandning på musik...
http://www.afk.de/index.php?afk_id=4

ibland händer det att jag sätter på Club977, 80tals låtar rakt igenom
http://www.club977.com/
Betty
Om jag lyssnar på webradio så blir det oftast Rix FM.
Mest spelat vecka 2 - 2007
AMY DIAMOND - IT CAN ONLY GET BETTER
CHRISTINA AGUILERA - HURT
DA BUZZ - SOON MY HEART
EMILIA - VAR MINUT
MARKUS - EVRYTHING CHANGES
MARTIN STENMARCK - 7MILAKLIV
PINK - U + UR HAND
ROBBIE WILLIAMS - SHE´S MADONNA
SANDI THOM - I WISH I WAS A PUNK ROCKER
SCISSOR SISTERS - I DON´T FEEL LIKE DANCING
SEPTEMBER - CRY FOR YOU
SUNRISE AVE. - FAIRYTALE GONE BAD
TAKE THAT - PATIENCE
CASCADA - TRULY MADLY DEEPLY
MARKOOLIO & LINDA BENGTZING - VÄRSTA SCHLAGERN

Men för det mesta lyssnar jag på egenhändigt mixade mp3:or på min winamp.
KURT
SR P1
DR P1
BBC Radio 4

Garanterat ingen musik!
anna_rispan
jag lyssnar mest på p3. men nu har ju sr enmassa kanaler som går på nätet hela tiden. som man inte hör i radion eller hurman ska säga. ?undantaget?? vet att tex p3 svea går på radion ibland/eller har gått på radion i bland. men det fins massor på sr i allafall.
Castea
Live 365 Har all slags musik att välja på. Både gratis och betal-kanaler. Registering (gratis) behövs, men är värt det.

Narada Radio Finfin musik - etnisk musik, jazz, lugna låtar, m m. Du väljer själv vad du vill lyssna på och registrerar dig gratis.
Margith
CITAT (wolkenkrabber @ 15-01-2007, 06:29)

Tack wub.gif
Suverän kanal smile.gif
KURT
Om man vill låta innehållet styra valet av kanal så kan man prova "Music Genome Project". Där söker man efter en artist eller en specifik sång. Sedan letar de upp stationer som sänder "liknande" musik.

"For almost seven years now, we have been hard at work on the Music Genome Project. It's the most comprehensive analysis of music ever undertaken. Together our team of fifty musician-analysts have been listening to music, one song at a time, studying and collecting literally hundreds of musical details on every song. It takes 20-30 minutes per song to capture all of the little details that give each recording its magical sound - melody, harmony, instrumentation, rhythm, vocals, lyrics ... and more - close to 400 attributes! We continue this work every day to keep up with the incredible flow of great new music coming from studios, stadiums and garages around the country."
Piccante
Senaste tiden har det blivit mkt Screamer radio annars är zaptuner ganska okej oxå.
LadyG
CITAT (wolkenkrabber @ 15-01-2007, 06:29)
CITAT (LadyG @ 15-01-2007, 01:50)

Bosson You
Christina Aguilera Hurt
Daniel Powter Bad day
Laleh Live tomorrow
Shayne Ward No promises
Westlife The Rose

lite pladder, Mkt reklam... för mkt reklam för min smak...

jag brukar lyssna på P3 & P3 svea... www.sr.se

annars blir det oftast M94,5, en likal tysk radiokanal som inte spelar komerciell musik.... riktigt bra kanal och bra blandning på musik...
http://www.afk.de/index.php?afk_id=4

Gissa om jag ignorerat reklamen, jag tänkte inte ens på att det var en reklamkanal förrän du sa det biggrin.gif

Mig stör den inte smile.gif
Pirum
http://www.radiomagma.org/

En kompis till mig som har ett eget litet fascinerande amatörradioprogram; oftast med udda låtar från förr kombinerade med fasligt intressant och alls inte värdelöst vetande med olika teman. Kan vara rymd, skräck, beatles-cocers, föräldra-tema, filmer, etc.

Går på Radio Eskilstuna, men, kan lyssnas även på nätet:

http://podradio.nu/feed/view/686/
http://podradio.nu/download/22105_3972.mp3
e_sedell
P1, P2 och SR klassiskt är nog de vanligaste, sedan blir det P3 eller någon annan "P3-kanal" ibland blir det BBC 4
faith
Tack för tipsen! smile.gif

Fortsätt gärna komma med fler tips. Jag är övertygad om att det finns massor med fantastisk musik att upptäcka. wub.gif
Rapchic
p3 street är det för mig

alltså spelas hiphop, och liknande
Bee
Vi kan inte lyssna på webbradio på jobbet så det brukar bli på kvällarna som jag lyssnar på Sveriges radio SRX (kan inte hitta länken just nu)
Dom spelar pop och rock. Väldigt blandat och mestadels bra. Samsändning med Radio Stockholm (!) tror jag.

Lugna favoriter kan jag inte med längre. Det är sån deppig musik som man absolut inte blir glad av. Ljud-Prozak wink.gif
LadyG
CITAT (Bee @ 16-01-2007, 12:03)
Lugna favoriter kan jag inte med längre. Det är sån deppig musik som man absolut inte blir glad av. Ljud-Prozak wink.gif

Håller inte med, men det kanske beror på vilket humör man är på själv? Jag uppfattar det som lugn bakgrundsmusik, inte en massa ompa-ompa (typ hip-hop) eller dunka-dunka (typ rock) som man ändå inte kan lyssna på rolleyes.gif

Tänk vad man kan se olika på saker smile.gif
AnitaO
Lugna favoriter wub.gif
Gillan
Och jag är såååå störttråkig så jag lyssnar bara på SR-P4 rolleyes.gif tongue.gif
Bee
CITAT (LadyG @ 16-01-2007, 12:37)
Lugna favoriter kan jag inte med längre. Det är sån deppig musik som man absolut inte blir glad av. Ljud-Prozak  ;)

Håller inte med, men det kanske beror på vilket humör man är på själv? Jag uppfattar det som lugn bakgrundsmusik, inte en massa ompa-ompa (typ hip-hop) eller dunka-dunka (typ rock) som man ändå inte kan lyssna på rolleyes.gif

Du har så rätt. Visst beror det på humöret för stunden och vilken tid på dagen det är! Dessutom har smaken växlat mellan åren.

Mitt problem är att jag LYSSNAR på musiken. Har svårt att låta bli. Då blir det problem med för mycket sirap för mig. Det slår över på ngt sätt med all hjärta och smärta.
Å andra sidan är cd-samlingen stor så vill jag ha hyfsat lugn - och absolut positiv - musik sätter jag gärna på en cd med tex Eric Bibb. Helt underbar musik.
LadyG
CITAT (Bee @ 16-01-2007, 13:27)
CITAT (LadyG @ 16-01-2007, 12:37)
Lugna favoriter kan jag inte med längre. Det är sån deppig musik som man absolut inte blir glad av. Ljud-Prozak  wink.gif

Du har så rätt. Visst beror det på humöret för stunden och vilken tid på dagen det är! Dessutom har smaken växlat mellan åren.

Mitt problem är att jag LYSSNAR på musiken. Har svårt att låta bli. Då blir det problem med för mycket sirap för mig. Det slår över på ngt sätt med all hjärta och smärta.
Å andra sidan är cd-samlingen stor så vill jag ha hyfsat lugn - och absolut positiv - musik sätter jag gärna på en cd med tex Eric Bibb. Helt underbar musik.

Aha, där har du en viktig skillnad. Jag lyssnar inte på musiken, inte aktivt iaf. Det är nog därför jag missat reklamen också biggrin.gif
*Mademoiselle*
Vinyl 107 & Studio 107.5 wub.gif
Magdis
På vanliga radion har jag lyssnat mycket på Lugna Favoriter sedan Lilleman föddes...lyssnar på det på webradio nu också sedan tipset här. smile.gif När jag låg på BB hade jag radion på Lugna Favoriter hela tiden och även när Lilleman tittade ut på världen för första gången...de spelade You raise me up med Josh Groban när de la upp honom på mitt bröst. smile.gif
Pirum
Jag lyssnar mest på radio P4, lokalradion. Gärna sport, som dock alltför ofta avbryts av musik.
Det som är bra med nätet är att man kan lyssna på lokalradio inte bara från stället där man råkar befinna sig rent fysiskt.

Däremot är det ibland strul med rättigheter så att inte P4 får sända sport över nätet sad.gif

Har för övrigt ambitioner om att lyssna mer på P1, då det är den bästa kanalen, men, jag har inte lyckats träna in det i mina vardagsrutiner.
Laci
CITAT (faith @ 15-01-2007, 01:20)
Vilka webbradiostationer lyssnar ni på?
Vilken typ av musik spelas där?
Länk?

På webben lyssnar jag på spraydio.com
Där kan man välja vilken typ av kanal man vill lyssna på
www.spraydio.com
netaave
Inte så ofta men näär det händer är det ofta på dansbandsdax.se, där kan man också önska låtar.
Karin i Småland
Lyssnar varje fredagkväll då det är "Kalaslistan" kl. 22.10.....min äkta hälft ligger 1:a där med sitt gäng "Madde & Grabbarna.
På "Sverigetoppen" ligger de 4:a och de ligger i toppen även i Norge och Finland wub.gif biggrin.gif
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 11:57)
Lyssnar varje fredagkväll då det är "Kalaslistan" kl. 22.10.....min äkta hälft ligger 1:a där med sitt gäng "Madde & Grabbarna.
På "Sverigetoppen" ligger de 4:a och de ligger i toppen även i Norge och Finland wub.gif biggrin.gif

Aldrig hört talas om innan dom hamnade där.
Alba
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 11:57)

Nu blir det ju ändring i programmet fr.o.m fredag.
Blir Kalaslistan kvar ?
Karin i Småland
Netaave.....Madde & Grabbarna är en rätt nybildad dansbandsorkester (2006), därför är det inte konstigt att du inte hört talas om dom innan rolleyes.gif

Tror att Kalaslistan kommer varannan vecka.
renate
Yahoo Musikradio
Klassikzauber
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 15:47)
Netaave.....Madde & Grabbarna är en rätt nybildad dansbandsorkester (2006), därför är det inte konstigt att du inte hört talas om dom innan rolleyes.gif

Tror att Kalaslistan kommer varannan vecka.

Ändå finns dom varken på dansbandsdax eller har sin spelplan på dansa.se Dom kanske skulle börja med att presentera sig på hemsidan och lägga ut sin spelplan om dom nu vill vara med dom stora pojkarna och leka.

Det krävs nog mer än smsröster för det, hela kalaslistans uppläggborde ändras så det verkligen är dom bästa orkestrarna som får topplaceringarna. Baseras på publikunderlag t.ex. att dom orkestrar som drar mest publik får högsta poäng, då skulle kalaslistan bli rättvis, som det är nu är det ju ofta grabbarna själva och deras anhöriga som sms-röstar. Då får man ibland dessa mindre kända orkestrar i topp.
Karin i Småland
Dom finns med lite överallt, även dansa.se under "orkestrar"...om du läser tidningen Får jag Lov så är det ett reportage i senaste numret.
Dom finns även med på dansmusik.com med en ny låt från cd:n som heter "Ingen"...den gick upp på Sverigetoppen direkt (4:e plats just nu).
Finns även med på Dansbandstoppen.no (Norge).
Madde var vokalist tidigare i "Grönvalls" (inte helt okänt dansband).
Grammofonbolaget "Scranta" tar inte in vilka som helst i sitt stall...Madde & Grabbarna kom in direkt där!
På Hemsidan: maddeochgrabbarna.se under länkar kan du se några av de ställen de spelar på.
Dom inriktar sig absolut INTE på spelningar på "båtar".

Jag kommenterar inte Kalaslistans vara eller icke vara....det är Radio P4 som bestämmer reglerna.

Väntar med stor spänning på att få höra vilken känd Dansbandsorkester som du får till Granebergsparken (jag känner till stället väl, eftersom jag bott nära Sunnersta).
Alba
Men Netaave nu är du orättvis.
Madde och grabbarna ligger i topp pga att de är så bra.
Tror inte de kan få ihop röster från släkt och vänner som kan matcha andra mer kända orkestrar. Om röstningen skulle gå till som du säger har ju nya orkestrar inte en chans på listan.
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 20:27)
Dom finns med lite överallt, även dansa.se under "orkestrar"...om du läser tidningen Får jag Lov så är det ett reportage i senaste numret.
Dom finns även med på dansmusik.com med en ny låt från cd:n som heter "Ingen"...den gick upp på Sverigetoppen direkt (4:e plats just nu).
Finns även med på Dansbandstoppen.no (Norge).
Madde var vokalist tidigare i "Grönvalls" (inte helt okänt dansband).
Grammofonbolaget "Scranta" tar inte in vilka som helst i sitt stall...Madde & Grabbarna kom in direkt där!
På Hemsidan: maddeochgrabbarna.se under länkar kan du se några av de ställen de spelar på.
Dom inriktar sig absolut INTE på spelningar på "båtar".

Jag kommenterar inte Kalaslistans vara eller icke vara....det är Radio P4 som bestämmer reglerna.

Väntar med stor spänning på att få höra vilken känd Dansbandsorkester som du får till Granebergsparken (jag känner till stället väl, eftersom jag bott nära Sunnersta).

Ja jag såg hemsidan, utan spelplan och presentation.
Jo jag har dansat mycket till Grönvalls men någon Madde kommer jag inte ihåg.
Orkestern jag bokat är Micke Ahlgrens så klart. Uppsalabo som jag är.

Alba det är tyvärr exakt så det går till. Både där och på FJL lista, en tidning jag inte tar i min hand.

Jag säger inte att orkestern är dålig, har aldrig hört eller hört talas om dom innan kalasplaceringen.
Men att en okänd orkester går förbi alla stora för att dom är så bra köper jag inte när det gäller sms-röstning, måste till mer kött på benen typ publiksiffror för det.
Det förs stora diskussioner om detta på alla dansforum, ingen etablerad orkester idag tar sms-listor på allvar. Jag har diskuterat det med flera av dom eftersom jag sköter hemsidornas gästböcker åt några av dom.
Karin i Småland
Presentation?? Vad mer behövs än att visa sig på fotona på hemsidan + att visa vad de kan på scen biggrin.gif
Någon spelplan behövs inte visas upp p.g.a att de inte är intresserade att ta spelningar uppöver landet...de har fullt upp här nere i södern + Norge och Finland.
Om du inte vet vem Madde i Grönvalls var (hon efterträdde Monia) så vet jag inte wink.gif

Tycker du kritiserat mycket och rakt på sak utan att som du säger själv vare sig ha hört eller sett denna orkester, för mig är det som att skriva kritik på t.ex en film jag aldrig sett tongue.gif

Att en "okänd" orkester går förbi alla de stora.......beror ju helt klart på att lyssnarna tycker dom är kanonbra!
Jag får väl säga som du själv....Micke Ahlgrens har jag ALDRIG hört talas om, ej heller hört spela...men jag såg att de spelar mest på "båtarna" så det är väl orsaken.
Jag trodde du hade fått tag i Thorleifs, Mats Bergmans eller Mona G´s eller de verkligt stora wub.gif
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 17-01-2007, 22:18)
Presentation?? Vad mer behövs än att visa sig på fotona på hemsidan + att visa vad de kan på scen biggrin.gif
Någon spelplan behövs inte visas upp p.g.a att de inte är intresserade att ta spelningar uppöver landet...de har fullt upp här nere i södern + Norge och Finland.
Om du inte vet vem Madde i Grönvalls var (hon efterträdde Monia) så vet jag inte wink.gif

Tycker du kritiserat mycket och rakt på sak utan att som du säger själv vare sig ha hört eller sett denna orkester, för mig är det som att skriva kritik på t.ex en film jag aldrig sett tongue.gif

Att en "okänd" orkester går förbi alla de stora.......beror ju helt klart på att lyssnarna tycker dom är kanonbra!
Jag får väl säga som du själv....Micke Ahlgrens har jag ALDRIG hört talas om, ej heller hört spela...men jag såg att de spelar mest på "båtarna" så det är väl orsaken.
Jag trodde du hade fått tag i Thorleifs, Mats Bergmans eller Mona G´s eller de verkligt stora wub.gif

Observera Karin att jag bara kritiserar röstningssystemet.

Tycker du ska gå in på t.ex. Blenders och Sannex hemsidor och se hur en bra sida ser ut.
Vad jag menar med bra band är dom som är populära bland dansfolket, vi som är ute jämt och åker över nästan hela landet, samt kryssar mycket.

Sen är det inte som du antyder att båtspelningar är någon andra sortens spelningar, alla toppband spelar på båtarna. Dit hör inte Thorleifs, lasse-Stefans Arvingarna kan jag säga, dom kallas bland dansfolk för "wannabeeband" därför att dom drar så mycket "ickadansande" publik. I Malung, på dansbandsveckan går det inte att dansa till dessa band eftersom golvet är fullt av dessa som inte dansar.

De band som är populärast i sverige idag om man ser till publiksiffror är Claes Lövgrens, Drifters, Blender, Jannez, Sannex, Mats Bergmans, Cavalkad, Chiquita, Streaplers och Micke Ahlgrens, i den ordningen. Dom spelar över hela landet och även på båtarna. CL har på 60% av sina jobb 2006 haft publikrekord.
Och dom ska jag kryssa till på måndag. wub.gif
Reserv
Love 103.9

Mycket behaglig musik som får minnena att vakna, Lite för mycket reklam bara wub.gif
Pirum
Claes Lövgrens har jag aldrig hört talas om, och att de skulle vara bättre än Lasse-Stefanz har jag svårt att tro tongue.gif Fascinerande att läsa om dansbanden hur som helst.
netaave
CITAT (Pirum @ 18-01-2007, 09:57)
Claes Lövgrens har jag aldrig hört talas om, och att de skulle vara bättre än Lasse-Stefanz har jag svårt att tro tongue.gif Fascinerande att läsa om dansbanden hur som helst.

Nej lyssnar man bara på kalas och svensktoppen och aldrig är ute, då är dom nog ganska okända. Men dom lever gott på oss dansfreak. wink.gif Har sitt muciserande som yrke och turnerar runt i landet.
Karin i Småland
Käre nån...så mycket negativa vibbar och förståsigpåande det blev när jag talade om vilken webbradiokanal JAG lyssnade på tongue.gif
Ta och läs igenom dina inlägg en gång till i denna tråd netaave och kom sen och tala om ifall du inte kritiserar nästan allt som jag svarat dig på: Kalaslistans regler, Får jag Lov (tidningen), att du talar om att alla som röstat fram Madde&Grabbarna till en 1:a plats i 3 veckor nu är endast vänner och släktingar. Du nervärderar deras hemsida och tycker den inte håller måttet för att kunna "leka med de stora pojkarna" (som du säger). Du säger att Thorleifs m.fl bara drar en publik som inte kan dansa???? m.m m.m
Nej netaave, skillnaden på oss är att du lever ute på dansgolvet, medans jag har levt/lever mitt uppe och inuti orkesterlivet och har så gjort i 30 år. Jag tänker inte fortsätta detta diskuterande...det leder ändå ingen vart.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 18-01-2007, 12:33)
Nej netaave, skillnaden på oss är att du lever ute på dansgolvet, medans jag har levt/lever mitt uppe och inuti orkesterlivet och har så gjort i 30 år. Jag tänker inte fortsätta detta diskuterande...det leder ändå ingen vart.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nej så är det inte, jag är både dansare och f.d. orkesterfru. Har hela erfarenheten alltså.
Anna M
Jag ÄLSKAR att sr.se finns på nätet, har kopplat datorn till stereon i köket och får min dos av sverige när jag så önskar. Jättebra för oss utlandssvenskar!
När jag sitter och pluggar lysnar jag på P3 svea (förstås!)

/Anna
faith
CITAT (Anna M @ 19-01-2007, 01:04)
Jättebra för oss utlandssvenskar!

Var bor du? smile.gif
Berith
Vi kan inte lyssna på webbradio på jobbet så det brukar bli på kvällarna som jag lyssnar på Sveriges radio SRX (kan inte hitta länken just nu)
Dom spelar pop och rock. Väldigt blandat och mestadels bra. Samsändning med Radio Stockholm (!) tror jag.

Lyssnade också mycket på SRX tidigare. Den finns inte längre, sista dagen var nyårsafton. sad.gif
Starfight
Radioseven Spelar bara dance, trance & house, ingen reklam.

Digitally Imported Har många olika kanaler & ingen reklam. Allt från House, trance till Jazz, klassiskt, salsa, rock, country, 70tal, 80tal, eurodance, medflera totalt 35 kanaler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon