Full version: Spara originalfoto
Alba
Hur går man till väga om man vill spara digitalfotot i original och sedan gör redigeringar som man också vill spara dvs

Jag har ett foto - A som jag vill spara som det är.

Jag gör en redigering tex. genom att beskära och vill spara även det fotot och kallar det foto B

unsure.gif wink.gif blink.gif
yenny
Jag brukar öppna mina orginal i paint (eller vilket program man nu har) Sedan gör jag förändringen och ändrar namn på bilden när jag sparar. Då har jag sedan två olika bilder.
Alba
Jag hade först fotot A som jag döpte det till.
Gjorde korrigeringar och valde "spara som" och döpte det till Foto B.

Kvar och sparat finns bara foto B.

Jag har ett program som följde med kameran.

blink.gif blink.gif
yenny
Aj då... det var ju inte så kul!
Har du inget annat bildprogram då på datorn som du kan använda?
(och testa först med en bild du inte är rädd om)
AnitaO
CITAT (Alba @ 15-01-2007, 12:43)
Jo jag försökte göra så men jag fick bara den ändra bilden sparad.
Jag har ett program som följde med kameran.

Kanske inte funkar med dom programmen.
Du måste ju få alternativet "spara som" för att ha kvar bägge bilderna.
Prova att först kopiera och sen klista in bilden som en ny img.
Ctrl+C och Ctrl+V
Anma
Välj "spara som" istället för "spara".
Jag brukar kopiera bilden till skrivbordet och mixtra med den istället för orginalet, för har råkat förstöra ett jättefint orginal en gång av misstag... sad.gif
arno
Kopiera bilden och jobba sedan bara med kopian. Originalen bör helst ligga i en egen mapp utanför redigeringsprogrammen för att undvika att man förstör dem för gott. En olycka händer så lätt...
Alba
Jag har ett program som heter Photoimpression och som följde med datorn.
Där kan jag spara både foto A och B men det programmet är så begränsat.

Ska nog inhandla ett bra program bara jag blir lite varmare i kläderna.

Tack för hjälpen.
pejori
CITAT (Alba @ 15-01-2007, 12:50)
Jag har ett program som heter Photoimpression och som följde med datorn.
Där kan jag spara både foto A och B men det programmet är så begränsat.

Ska nog inhandla ett bra program bara jag blir lite varmare i kläderna.

Tack för hjälpen.

börja det första du gör, med att högerklicka på bilden och välj "skapa genväg" wub.gif
då får du en kopia att arbeta med...men döp den innan du börjar klippa och klistra smile.gif
Alba
Pejori - tack det var ett bra tips !
Hannele

Du ska inte spara originalet som A, alla bilder har ju ett nummer, behåll originalbilden som det är.
Alba
CITAT (Hannele @ 15-01-2007, 13:24)

Du ska inte spara originalet som A, alla bilder har ju ett nummer, behåll originalbilden som det är.

Jo det var bara ett exempel det jag skrev.
Gillan
Så här gör jag:

1 : " Framkallar " fotona i Kodak, som följde med kameran

2 : Skapar en ny mapp, Tex "odla" om det är foton som jag vill visa här.

3 : Sen öppnar jag utforskaren i två fönster ( alltså två gånger)

4 : Därefter öppnar jag "mina bilder " i det ena fönstret och tex Odla i det andra.

5 : Sen högerklickar jag och väljer kopiera på den bild jag vill ska finnas i den andra mappen.

6 Ställ sen markören i den nya mappen och välj klistra in. Sen kan du börja arbeta med kopian.

Jösses vad komplicerat det lät, men det är det inte när man gjort det ett par ggr. Men det kanske har löst sig redan biggrin.gif

Lycka till! smile.gif
renate
Jag spara alla redigerade bilder som kopia i Photoshop,de får en egen undermapp.
Morbid
Jag använder ibland ett program som heter "Gimp". Det är ett bra program som är gratis..

http://www.gimp.org/downloads/
Alba
CITAT (Evgeni @ 15-01-2007, 14:28)
Så här gör jag:

1 : " Framkallar " fotona i Kodak, som följde med kameran

2 : Skapar en ny mapp, Tex "odla" om det är foton som jag vill visa här.

3 : Sen öppnar jag utforskaren i två fönster ( alltså två gånger)

4 : Därefter öppnar jag "mina bilder " i det ena fönstret och tex Odla i det andra.

5 : Sen högerklickar jag och väljer kopiera på den bild jag vill ska finnas i den andra mappen.

6 Ställ sen markören i den nya mappen och välj klistra in. Sen kan du börja arbeta med kopian.

Jösses vad komplicerat det lät, men det är det inte när man gjort det ett par ggr. Men det kanske har löst sig redan biggrin.gif

Lycka till! smile.gif

Tack för denna. Den är pedagogiskt skriven och det behöver jag som inte är så kompis med tekniken. Jag ska testa efter din info.

Jag är tacksam för alla tips så jag kan prova mig fram.

Tänk så skönt det är att dölja sig bakom ett Nick.
Nu vet ingen vem jag är.
Jag riktigt ser hur någon tänker "men är det hon igen, som inget fattar" tongue.gif laugh.gif
Pirum
Efter att jag kopierat över filerna till datorn så gör jag en kopia på hela foldern där de ligger. Bara att högerklicka på foldern, välja kopiera, och sen klistra in där man nu vill ha kopian.

Sen använder jag Paint Shop Pro 8 (har ej provat nyare versioner) eller Photoshop 7 (provade en nyare version, men tyckte inte om den) för att redigera bilderna. Annars kan man göra enklare bildförbättringar och beskärningar i bildvisaren Irfanview, Picasa från google, brännarprogrammet Neros Photosnap, eller de program som brukar följa med kameran.

När man redigerar bilderna i flera steg kan det vara bra att spara dem i exempelvis .tif-format, så man inte öppnar och stänger samma jpeg-bild flera gånger - varje gång man sparar en jpeg-bild försämras kvaliteten. Sen när man är klar med redigeringen sparar man i jpeg, för att visa på webben eller vad man nu vill göra.
Gillan
CITAT (Alba @ 15-01-2007, 15:36)
CITAT (Evgeni @ 15-01-2007, 14:28)
Så här gör jag:

1 :   " Framkallar " fotona i Kodak, som följde med kameran

2 :   Skapar en ny mapp, Tex "odla" om det är foton som jag vill visa            här.

3 :   Sen öppnar jag utforskaren i två fönster ( alltså två gånger)

4 :   Därefter öppnar jag  "mina bilder " i det ena fönstret och tex Odla           i  det andra.

5 :   Sen högerklickar jag  och väljer kopiera på den bild jag vill ska   finnas i den andra mappen.

6      Ställ sen markören i den nya mappen och välj klistra in. Sen kan du börja arbeta med kopian.

Jösses vad komplicerat det lät, men det är det inte när man gjort det ett par ggr. Men det kanske har löst sig redan  :D

Lycka till! smile.gif

Tack för denna. Den är pedagogiskt skriven och det behöver jag som inte är så kompis med tekniken. Jag ska testa efter din info.

Jag är tacksam för alla tips så jag kan prova mig fram.

Tänk så skönt det är att dölja sig bakom ett Nick.
Nu vet ingen vem jag är.
Jag riktigt ser hur någon tänker "men är det hon igen, som inget fattar" tongue.gif laugh.gif

Skojar du Alba! laugh.gif laugh.gif Du är så långt ifrån att vara ensam om att inte alltid klara av den förunderliga tekniken så det anar du inte. Jag tror ärligt talat att folket här på Odla höll på att bli knasiga på mig och alla mina frågor innan jag fick till det, och jag har sååååå långt kvar än ska du veta.

Och alla här är alltid så snälla och hjälper till när man undrar, så fortsätt att fråga du. Det är alltid nån som svarar wub.gif biggrin.gif

Pirum! Det där med tif-format låter ju jättebra, men jag begriper inte vad det är du menar. Kan du förklara wub.gif För det måste ju vara väldigt bra om fotot inte förlorar kvalitet, vilket jag håller med om att det gör. Men det gör ju inte så mycket egentligen om man har originalet kvar kom jag på. rolleyes.gif
Pirum
CITAT (Evgeni @ 15-01-2007, 16:28)
Pirum! Det där med tif-format låter ju jättebra, men jag begriper inte vad det är du menar. Kan du förklara wub.gif För det måste ju vara väldigt bra om fotot inte förlorar kvalitet, vilket jag håller med om att det gör. Men det gör ju inte så mycket egentligen om man har originalet kvar kom jag på. rolleyes.gif

Precis, det viktiga är att ha originalet.

Grejen med TIFF är att det till skillnad från JPEG inte 'packar' bilderna på samma sätt. Filerna blir alltså mycket större (typiskt 5-20x, beroende på inställningar), och sämre att använda på webben, men på den egna datorn brukar det få plats.

Arbetsgången kan se ut såhär :

1) Ladda JPEG-bild
2) Spara som TIFF, det kan de flesta program men inte alla.
3) Redigera, öppna och spara hur ofta du vill
4) Spara som JPEG igen om du behöver ha mindre filer, exempelvis för webben.

I de flesta program kan man även ställa in hur hårt JPEG ska komprimera filerna. Kan man inte spara i TIFF kan man försöka ställa in så att JPEG sparas i max kvalitet.

Idealiskt ska man bara spara i JPEG max 1 gång, och eftersom kameran redan gjort det så kan det ofta bli såhär :

1) Kameran sparar JPEG
2) Datoranvändaren redigerar bilden och sparar i JPEG
3) Datoranvändaren gör om storleken på bilden och sparar i JPEG

Redan här är bilden komprimerad 3 gånger, med kvalitetsförlust som följd. Laddar man sedan upp bilden på någon websida som ännu en gång komprimerar den (flickr, webshots) så blir kvalitetsförlusten ännu större. Kan man kapa bort några JPEG-steg och istället använda TIFF så är mycket vunnet.
Har man en kamera som kan ta RAW- eller TIFF-bilder så kan man använda det för max kvalitet. (Vanligare på avancerade kameror)

(Det finns alternativ till TIFF, exempelvis PNG, men det är inte lika spridda)
Gillan
Oj,oj! Tack så mycket för svaret. Nu fick jag nåt att experimentera med. Jag ska börja med att undersöka kameran tror jag, och läsa igenom den bruksanvisningen igen. Sen får jag gå därifrån. Ditt svar är i alla fall kopierat och sparat rolleyes.gif laugh.gif Tack igen smile.gif
Alba
Evgeni

Jag kopierar och flyttar bilder nu. Det går som en dans.
Tack, tack och tack ! biggrin.gif
Gillan
CITAT (Alba @ 15-01-2007, 19:16)
Evgeni

Jag kopierar och flyttar bilder nu. Det går som en dans.
Tack, tack och tack ! biggrin.gif

wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vad roligt att det hjälpte. Hoppas att du har roligt nu biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon