|
Monica i Nässjö
15-01-2007, 13:03
Mina Julstjärnor i köksfönstret är fortfarande så frächa och fina så det bär mig emot att slänga dom. Fast den röda färgen skär sig väldigt mot mina gula vårgardiner så dom får nog hamna på komposten iaf.
Hur gör ni? Slänger ut tillsammans med granen eller behåller så länge dom är fina?
kristerh
15-01-2007, 13:16
Har slängt ut mina för länge sedan, ligger på komposten o väntar på ett bättre liv  azalean har jag bara ställt ut med förhoppningen att den ska klara sig
jag ska spara amarylis löken
Alexander-VG-zon3
15-01-2007, 18:50
amaryllisen spara jag sätter ut dom så länge, lika dant med hyacinterna dom planterar jag i rabatten . sen julstjärnona har jag kvar inne tänkte spara dom . dom ser jätte fina ut än fast jag har haft fönstret öppet å det har blåst på dom . mina azalea har aldrig kommit in så den står kvar där ute i full blom sen cyklamen hade jag ute den ligger nu i källaren och ska förvara knölarna där
Jag tänkte slänga hyacinterna men spara en del annat som inte är väldigt förknippat med jul, t.ex höstglöden ska jag spara.
Planterade ut hyacinterna häromdagen, tror ni att man kan "lura" de till att blomma redan i vår, OM det nu blir en vinter först? Inglan
Jag slänger ingenting, kan bara inte... Mulle
Murgröna, en och vad det nu var planteras om, lökarna kastar jag tyvärr. Har ingenstans att göra av dem ändå.
Eva i Västerås
16-01-2007, 10:57
Hyacinter får jag aldrig att komma tillbaka. Men dom som lyckas får blommor nästa sommar, inte den som kommer. Den går åt till att samla kraft.
Amaryllis kommer alltid tillbaka, i alla fall för mig. Den SKA nog torkas ut.
Julstjärna är sällan något problem. Dom är redan döda, som vanligt.
Enar har jag klarat ungefär varannan jag satt ut. Verkar inte hänga på vädret, mer på slumpen, eller kanske på hur dom mått innan.
Azalea och cyklamen behandlar jag över huvud taget som snittblommor. Det är ungefär å länge dom brukar stå sig hos mig. Skulle gärna ställa ut en azalea, men den har alltid dött innan det kommit så långt.
Jag är alltså ganska dålig på vattna krukväxter inne...
alla lökar sparas för utplantering eller för att drivas upp till jul julstjärnorna får stå kvar så länge dom är fina och azaleorna trivs bra här, så dom blir vanliga krukväxter
annelizon1
21-01-2007, 14:04
Hyacinterna planterar jag ut i rabatterna.
Julstjärnorna är dock ett dilemma. Förra året sparade jag en och den är nu 4 ggr så stor men bara grön. Inte speciellt vacker... vet inte vad jag ska göra med den, men den får väl stå där i brist på initiativförmåga. Årets julstjärnor är fortfarande så fina så dom får stå kvar tillsvidare (så nästa år är dom stora och gröna... etc etc ...så rullar det på)
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 17:51
CITAT (annelizon1 @ 21-01-2007, 14:04) Hyacinterna planterar jag ut i rabatterna.
Julstjärnorna är dock ett dilemma. Förra året sparade jag en och den är nu 4 ggr så stor men bara grön. Inte speciellt vacker... vet inte vad jag ska göra med den, men den får väl stå där i brist på initiativförmåga. Årets julstjärnor är fortfarande så fina så dom får stå kvar tillsvidare (så nästa år är dom stora och gröna... etc etc ...så rullar det på) har för mig att dom ska stå mörkt och svalt för att dom ska blomma och få dom högbladen
Whiskuchi
21-01-2007, 20:03
Jag har inga julblommor eftersom de flesta är giftiga och jag har katter  Men innan jag skaffade katt, brukade jag spara julstjärnorna. Störde jag mig på det röda plockade jag helt enkelt bort högbladen och sparade resten. Brukade få dem att blomma om julen efter (minst 12 timmars mörker per dygn, då blommar de)
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 20:18
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:03) Jag har inga julblommor eftersom de flesta är giftiga och jag har katter  Men innan jag skaffade katt, brukade jag spara julstjärnorna. Störde jag mig på det röda plockade jag helt enkelt bort högbladen och sparade resten. Brukade få dem att blomma om julen efter (minst 12 timmars mörker per dygn, då blommar de)  man kan ha båda funkar alldeles utmärkt , min mormor har katter och hon har alltid haft julstjärnor
Whiskuchi
21-01-2007, 20:52
CITAT (flaxss @ 21-01-2007, 20:18) CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:03) Jag har inga julblommor eftersom de flesta är giftiga och jag har katter  Men innan jag skaffade katt, brukade jag spara julstjärnorna. Störde jag mig på det röda plockade jag helt enkelt bort högbladen och sparade resten. Brukade få dem att blomma om julen efter (minst 12 timmars mörker per dygn, då blommar de) :P man kan ha båda funkar alldeles utmärkt , min mormor har katter och hon har alltid haft julstjärnor Jag är mer rädd om katterna än om traditionerna...
Kilmister
23-01-2007, 00:50
Enligt uppgift så fick den första ägaren till vår tomt en jul-en i gåva 1964. Den planterades ut och är nu ungefär 3 meter hög, såvisst kan de överleva. Fast på den tiden kanske det var en vild planta i kruka helt enkelt.
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 01:08
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:52) CITAT (flaxss @ 21-01-2007, 20:18) CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:03) Jag har inga julblommor eftersom de flesta är giftiga och jag har katter  Men innan jag skaffade katt, brukade jag spara julstjärnorna. Störde jag mig på det röda plockade jag helt enkelt bort högbladen och sparade resten. Brukade få dem att blomma om julen efter (minst 12 timmars mörker per dygn, då blommar de) :P man kan ha båda funkar alldeles utmärkt , min mormor har katter och hon har alltid haft julstjärnor Jag är mer rädd om katterna än om traditionerna... katterna dör inte av att du ställer en julstjärna i fönstret
Whiskuchi
23-01-2007, 15:31
CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 01:08) CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:52) CITAT (flaxss @ 21-01-2007, 20:18) CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2007, 20:03) Jag har inga julblommor eftersom de flesta är giftiga och jag har katter  Men innan jag skaffade katt, brukade jag spara julstjärnorna. Störde jag mig på det röda plockade jag helt enkelt bort högbladen och sparade resten. Brukade få dem att blomma om julen efter (minst 12 timmars mörker per dygn, då blommar de)  man kan ha båda funkar alldeles utmärkt , min mormor har katter och hon har alltid haft julstjärnor Jag är mer rädd om katterna än om traditionerna... katterna dör inte av att du ställer en julstjärna i fönstret Nä, och du skulle knappast dö av att äta en flugsvamp heller. Men du skulle må jävligt dåligt.
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 15:36
katterna äter inte julstjärnor , jag vet x antal personer som har katter och julstjärnor tillsammans och katterna lever vidare år efter år utan att må dåligt eller dö
Whiskuchi
23-01-2007, 16:36
CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 15:36) katterna äter inte julstjärnor , jag vet x antal personer som har katter och julstjärnor tillsammans och katterna lever vidare år efter år utan att må dåligt eller dö Du menar " Alla katter äter inte julstjärnor". Det finns de som gör det. Jag känner till x antal (för att låna ditt eget uttryck)
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 16:38
CITAT (Whiskuchi @ 23-01-2007, 16:36) CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 15:36) katterna äter inte julstjärnor , jag vet x antal personer som har katter och julstjärnor tillsammans och katterna lever vidare år efter år utan att må dåligt eller dö Du menar " Alla katter äter inte julstjärnor". Det finns de som gör det. Jag känner till x antal (för att låna ditt eget uttryck) varför skulle dom ?? och annars så får man köpa kattgräs och sätta till dom . dom hittar någ annat än julstjärna att äta , plus är det inbyggt i djuren att inte äta giftiga växter . som detta varför är alla smörblommorna kvar på ängen efter korna har betat ?? jo därför dom äter resten men lämnar dom förr dom är giftiga
Visst går det att spara Jul-en. Denna är från en julgrupp jag fick-04. Hade den inne tills i somras då jag planterade ut den och den växer så det knakar sedan kom ut i trädgården. Det svåra är väl att få dem att överleva vintern inne de får ju inte torka ut så det vill till att passa dem i rumstemperatur.  Eva St
Whiskuchi
23-01-2007, 17:16
CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 16:38) CITAT (Whiskuchi @ 23-01-2007, 16:36) CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 15:36) katterna äter inte julstjärnor , jag vet x antal personer som har katter och julstjärnor tillsammans och katterna lever vidare år efter år utan att må dåligt eller dö Du menar " Alla katter äter inte julstjärnor". Det finns de som gör det. Jag känner till x antal (för att låna ditt eget uttryck) varför skulle dom ?? och annars så får man köpa kattgräs och sätta till dom . dom hittar någ annat än julstjärna att äta , plus är det inbyggt i djuren att inte äta giftiga växter . som detta varför är alla smörblommorna kvar på ängen efter korna har betat ?? jo därför dom äter resten men lämnar dom förr dom är giftiga Många katter äter på växter, även om man har kattgräs till dem. Och nej, det är inte "inbyggt" vad som är giftigt (men många giftiga växter smakar illa och får därför vara ifred). FATTA ATT MINA KATTER ÄTER JULSTJÄRNOR ÄVEN OM DE FÅR GRÄS!
Djur liksom folk är väl olika helt enkelt!!! Min dumma  OCH mycket gosiga  katt åt upp blomstängeln till min oncidium förra året! Jag blev arg och katten åkte ut när jag såg det. Vis av erfarenhet så ställde jag den lite svårare att nå sedan, och nu har den fått blomma tills jag själv  hade av en stängel, men nu blommar den och står i vas istället. Att kossor inte äter smörblommor beror väl på att det alltid växt där de betar, och de "vet" att de är giftiga. Har inte sett katter uppe i julstjärneträden man ser utomlands. Åtminstone inte ätandes på växten!
mina katter äter julstjärnor om de får chansen. sedan spyr de överallt - inte roligt  brukar ställa mina julstjärnor bakom andra blommor så katterna inte kommer åt dem.
Fialotta
24-01-2007, 13:48
CITAT (Eva St @ 23-01-2007, 16:43) Visst går det att spara Jul-en. Denna är från en julgrupp jag fick-04. Hade den inne tills i somras då jag planterade ut den och den växer så det knakar sedan kom ut i trädgården. Det svåra är väl att få dem att överleva vintern inne de får ju inte torka ut så det vill till att passa dem i rumstemperatur.  Eva St Sätter oxå alltid ut mina julenar i trädgården...en del är flera år nu o stora o kraftiga, men just att få dom att inte torka innan man kan plantera ut dom är kruxet
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 14:32
CITAT (Whiskuchi @ 23-01-2007, 17:16) CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 16:38) CITAT (Whiskuchi @ 23-01-2007, 16:36) CITAT (flaxss @ 23-01-2007, 15:36) katterna äter inte julstjärnor , jag vet x antal personer som har katter och julstjärnor tillsammans och katterna lever vidare år efter år utan att må dåligt eller dö Du menar " Alla katter äter inte julstjärnor". Det finns de som gör det. Jag känner till x antal (för att låna ditt eget uttryck) varför skulle dom ?? och annars så får man köpa kattgräs och sätta till dom . dom hittar någ annat än julstjärna att äta , plus är det inbyggt i djuren att inte äta giftiga växter . som detta varför är alla smörblommorna kvar på ängen efter korna har betat ?? jo därför dom äter resten men lämnar dom förr dom är giftiga Många katter äter på växter, även om man har kattgräs till dem. Och nej, det är inte "inbyggt" vad som är giftigt (men många giftiga växter smakar illa och får därför vara ifred). FATTA ATT MINA KATTER ÄTER JULSTJÄRNOR ÄVEN OM DE FÅR GRÄS!  har du sett dom göra det ?? och äter katterna av dom en gång och gör det igen så är dom ju tröga , då har ju min mormor och andras katter då är väl dom väldigt smarta katter då
Whiskuchi
24-01-2007, 15:37
Jag ids inte ens besvara det där.
För att återgå till den ursprungliga frågan: jag satti min amaryllis o hyacint på balkongen, och nu har dom frysit till mos -jb-
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 16:29
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2007, 15:37) Jag ids inte ens besvara det där. alla min mormors 10katter har inte rört julstjärnan ,då har väl dina varit annorlunda
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 16:32
CITAT (Hum @ 24-01-2007, 16:01) För att återgå till den ursprungliga frågan: jag satti min amaryllis o hyacint på balkongen, och nu har dom frysit till mos -jb- har dom ?? mina hyacinter blev frusna efter -12c men sen när dom tinade upp så hängde blommorna men dom var gröna och fina än bara lite mjuka och hängiga , så länge dom är frusna så står dom av sig själva , men löken lever skulle jag tro så ta till vara den och låt bladen vissna ner , sen mina amaryllis lökar tog jag och satte under skydd så dom är ute fast lika fina än
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|