Full version: Storhandla
kristerh
Stämmer inte på mig iaf, det jag inte använder de närmaste dagarna lägger jag i frysen,
om jag skulle småhandla flera fånger i min svindyra icabutik i närområdet som är minst 25-30% dyrare är tex willys så skulle jag bli ruinerad.

handla
KURT
Nej och att storhandla handlar ju också om storleken på förpackningarna. Om man väljer större förpackningar så blir det avsevärt billigare . Men om man med storhandla menar att bara handla 1 gång/vecka, så kan det nog vara lönsamt att i stället handla i flera olika affärer fler ggr /vecka, men tid kostar också.
Pirum
Jag tjänar på att storhandla, eftersom jag då ofta köper större paket av nyttigare och billigare mat. Resan till affären får ju inte heller räknas bort.

Jag är dessutom sådan att om jag har god mat hemma, då drar jag mig för att beställa pizza etc...så bättre att ha ett stort lager mat.
Bee
Har man förvaringsmöjligheter är det självklart bättre att handla en gång i veckan i stället för flera. Att tex gå och handla direkt efter jobbet flera gånger i veckan - som jag gjorde förr - innebär fler tillfällen till onödiga inköp. Det allra bästa är ju att ha en lista med sig och enbart gå efter den. Då ser man förhoppningsvis inte alla bra-att-ha-saker med röd lapp.
Sen har vi det där med fraktkostnad till och från affären, inte att förakta/förglömma.
Undrar vad som fick "forskarna" att komma fram till så dumma rön wacko.gif
anna_rispan
Men om man handlar varje dag så kan man ju spana efter nedsatta pirser och äta det direkt man kommer hem. Det kanske är så man ska göra enligt undersökningen??
Gillan
Jag kan inte tänka mig att jag skulle förlora på att storhandla en gång i månaden som jag gör nu. Och då handlar jag allt som går att handla. Frysen är ju till för att användas. Sen får jag komplettera med färskvaror efter hand. Och naturligtvis håller jag korpgluggarna öppna efter extra billiga varor såsom kött, fisk mmmm.

Men egentligen spelar det ingen roll för mig om det skulle visa sig att det ligger nåt i artikeln. Jag tycker det är så vansinnigt tråkigt att handla så jag fortsätter som jag gjort de sista 15 åren i vilket fall som helst wub.gif tongue.gif
askar
Tar man för givet att människor är så dumma att de hela tiden
handlar hem för mycket färskvaror och frukt som de sedan får kassera en del av.
Det är väl klart att det då blir dyrt att storhandla.
Men... hur många gör så wink.gif

Men... kom ihåg att storpack inte alltid är billigare än att köpa
flera "småpack". smile.gif
pejori
storhandlar gör jag och undviker en hel del impulssköp på det viset wub.gif
men storhandla innebär inte storpack....det har jag inte plats med, och eftersom jag lever ensam så det blir vanliga förpackningar här smile.gif
yenny
Det är klart att man förlorar pengar om man köper en massa frukt o sånt som inte håller hur länge som hälst. Men om man handlar basvaror och det som håller länge och går att frysa Och sedan handlar tex frukt och mejerivaror ett par ggr i veckan så borde man ju vinna på det.
pejori
frukt och grönt samt färskvaror i övrigt blir det två gånger i veckan här smile.gif smile.gif
men att köpa fyra packet socker för att det blir billigare, det gör jag inte huh.gif huh.gif
tar femton år att göra slut på här wub.gif
Björken
CITAT (Evgeni @ 15-01-2007, 16:34)
Jag kan inte tänka mig att jag skulle förlora på att storhandla en gång i månaden som jag gör nu. Och då handlar jag allt som går att handla. Frysen är ju till för att användas. Sen får jag komplettera med färskvaror efter hand. Och naturligtvis håller jag korpgluggarna öppna efter extra billiga varor såsom kött, fisk mmmm.

Men egentligen spelar det ingen roll för mig om det skulle visa sig att det ligger nåt i artikeln. Jag tycker det är så vansinnigt tråkigt att handla så jag fortsätter som jag gjort de sista 15 åren i vilket fall som helst wub.gif tongue.gif

Håller fullständigt med dig. Gör precis som du.
Sommartorparn
Jag tror att studien har både rätt och fel. Det går att leva billigt om man storhandlar, men det kräver en välorganiserad husmor/far som håller ordning på vad som finns i förråden, håller reda på utgångsdatum, tar sig tid att laga till dom där långkoken som man köpt storpack med jättebilligt kött, etc. Själv är jag både duktig och oduktig på den punkten.
Är väldigt duktig på att storhandla och spåra upp jättebilliga extrapris på varor som är bra att ha hemma. Men sen är jag inte alltid lika duktig på att ta tillvara det inköpta. Oförutsedda saker kommer emellan, eller så glömmer man vad man har i gömmorna. Städade ut skafferiet innan jul och slängde flera kassar med grejer. Jag är verkligen inte känslig för datum som har gått ut för ett par månader sedan! Det jag slängde var hade gått ut för typ 3-5 år sedan. Bra att ha hemma...... ;-)
För att inte tala om den härskna lax jag bjöd på härförleden. Billig var den ju, men var det någon vits med att jag lät den bli gammal i min frys innan jag kom på att använda den?
I mitt fall tror jag det hade varit billigare att vänta med att handla grejerna till dess man behöver dom.... Är man stressad i sitt liv, ska man definitivt inte handla på sig en massa varor som kräver en massa hantering och organisation där hemma.
Bee
Jag måste ändå säga att så här efter jul är jag glad att jag har (haft) välfyllda förråd, både skafferiet och frysen är fulla med saker.
Behöver bara komplettera med färskvaror. 1,5 vecka kvar till lön. Går bra, även om jag inte gillar bulgur eller couscous som det finns gott om!
anna_rispan
En av de som gjort undersökningen var med på Radio Sörmland nyss.
netaave
Klart man tjänar på att storhandla, jag handlar en gång i månaden sen kompletterar jag med frukt, grönsaker och mejeriprodukter. Kolla jämförpriser går automatiskt numera. Likaså räknar jag under tiden jag handlar så jag inte får en chock i kassan. wink.gif
Ramoth
Tycker det verkar som att undersökningen bygger på att man *bara* storhandlar eller *bara* småhandlar!

Tror att många av oss storhandlar torrvaror, konserver, mat för frysen osv. vid storköp och sedan kompletterar med färskvaror mellan storinköpen.

Apropå stora förpackngar:
Kilo och styckpris är ofta lägre, men om förpackningen innehåller mer än jag behöver - DÅ blir det dyrt.
Stora förpackningar lockar oss ofta att förbruka mer än vi igentligen behöver tror jag.
Ta flaskstorleken på coca cola till exempel. Förr fanns det bara småflaskor, nu 2,5 liter! Å har man öppnat flaskan så dricker man upp den relativt snart.
Nyttigt å bra .... wink.gif
LadyG
Så gör jag, storhandlar sådant man kan lagra länge, som torrvaror, djupfryst och konserver.

Sådant man vill ha färskt får man köpa vartefter man behöver det.

Den där undersökningen verkar lite skev.
Pirum
Jag (alenahushåll) storhandlar då och då, vilket jag är helt övertygad om att jag sparar pengar på, däremot småhandlar jag också -men försöker köpa flera förpackningar av produkter som av någon anledning är extra billiga just då. Ingen idé att storhandla köttfärs om den är dyr, däremot om man råkar se att köttfärsen är billig när man bara är inne för att köpa lite mjölk, då kan man ju spara pengar på att köpa några kilo att lägga i frysen.
LadyG
Absolut, man kan ju alltid frysa in. Jag gör likadant, det gäller ju att passa på smile.gif

Man kan ju ändra sina middagsplaner också, om det visar sig att falukorven är jättebillig medan köttfärsen ligger på ordinariepris.
e_sedell
Läste det här idag;

Handla ofta så sparar du på pengar

Lite förvänande, dock säger det ju inte att det är olönsamt att storhandla förnuftigt. Det kan man säkert tjäna på, men det gäller att tänka till.
Ciczi
Var utan min frysbox i nästan en månad och hade bara ett frysfack i kylskåpet (som inte var särskillt bra...) Jag fick gå och handla varje dag. och göra storkok var det inte snack om... glöm det! det var den värsta månaden på den fronten. Jag pallade inte med det till slut. Så när min nya frysbox kom tillslut så for jag och storhandlade så att jag kunde göra storkok och sedan frysa in... wub.gif

Ciczi
askar
CITAT (ciczi @ 26-01-2007, 22:54)
Var utan min frysbox i nästan en månad och hade bara ett frysfack i kylskåpet (som inte var särskillt bra...) Jag fick gå och handla varje dag. och göra storkok var det inte snack om... glöm det! det var den värsta månaden på den fronten. Jag pallade inte med det till slut. Så när min nya frysbox kom tillslut så for jag och storhandlade så att jag kunde göra storkok och sedan frysa in... wub.gif

Ciczi

Visst känns det bra att ha några måltider i frysen
som man kan ta och snabbtina i micron.smile.gif
Jag älskar gratänger och grytor... går ju att göra stora satser av och frysa.
Bee
Sen finns det en till aspekt på det här med att gå och handla. Det är fruktansvärt tråkigt!!
Jag fullkomligt avskyr att gå till mataffären på väg hem från jobbet. Då vill jag bara hem så fort som möjligt och att gå runt i en affär blir en plåga.
En gång i veckan räcker och det blir på torsdagar. Det är gott att åka hem på fredag och veta exakt vilken mat man skall ha för hela helgen.
Har pratat med dottern om det här. Hon måste ju laga middag varje dag och visst håller hon med om att det underlättar vardagen om man planerar lite i förväg.
Fast det var ju det där med planeringen då wink.gif .... laugh.gif
Ciczi
CITAT (askar @ 26-01-2007, 23:00)
Visst känns det bra att ha några måltider i frysen
som man kan ta och snabbtina i micron.smile.gif
Jag älskar gratänger och grytor... går ju att göra stora satser av och frysa.

särskillt bra är det att ha matlådor i frysen eftersom jag konsekvent vägrar att äta på skolans restaurang (=dyrt!) Gillar hemlagat! biggrin.gif

Ciczi
Anma
Förut har vi alltid storhandlat 1ggr/mån sedan kompletterat med det som behövs. Nu bor vi så till att det är 7 mil till närmaste stormarknad, och att storhandla på affärerna här känns inte roligt alls. Så senaste månaden har vi bara handlat mat här hemmavid fast vi haft ärenden till Uppsala.

Det finns mindre förråd med mat (alltså sånt som håller, frysvaror och konserver mm.mm) och mer pengar på kontot. Det beror till stor del på att vi ätit upp skafferiet och frysen och inte behövt handla sådant. Men i vilket fall har jag nu på sparkontot flera tusen mer än vanligt. smile.gif
Dessutom känns det för mig roligt att slippa tänka ut på morgonen vad vi ska äta just idag, man måste ju tina maten från frysen. Nu bestämmer vi oss innan vi handlar.
Jag som trodde att det skulle vara urjobbigt att handla dagligen, men det tycker jag alltså inte nu när vi gjort så.
Vad som är mest lönsamt i längden får tiden utvisa.
smile.gif
Sommartorparn
En annan aspekt av det hela:
jag storhandlar oftast på det lite dyrare konsum eftersom sortimentet är större. Då ser jag till att ordna bilskjuts. Och så handlar jag det dagliga på billiga butiker som Netto o Lidl eftersom jag går förbi dom varje dag och ändå tycker det är kul att ströva runt lite där för att titta. Men då handlar jag bara så mycket som jag kan bära med mig i ryggsäcken.

Undras om dom i sin undersökning utgår från att man gör tvärtom: storhandlar där det är billigast?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon