Full version: pepino...
rosita
Är det någon som har odlat pepino och kan tala om när det är dags att stoppa fröerna i jord?
Lady Hamilton
I fjol sådde jag den 19/1 och de grodde på 10dagar
Frukt kunde jag skörda Aug-Sept ( unsure.gif tror jag, är lite osäker men det blev i allafall "sen skörd))
rosita
Tack för det svaret, då ska jag så i kväll, om jag hinner!
Susanna
Ånej, jag har helt glömt bort att köpa frön till pepino, så tack för påminnelsen. Här ska genast beställas.
Lady Hamilton
Själv kommer jag att köra med "sticklingar" i år smile.gif OM nu min "lilla" pepino planta klarar övervintringen (ännu är det liv i den)
(Evgeni! Du har tystnads plikt...kom i håg det) sleep.gif
Gillan
CITAT (Hamilton @ 15-01-2007, 20:40)
Själv kommer jag att köra med "sticklingar" i år  :)  OM nu min "lilla" pepino planta klarar övervintringen (ännu är det liv i den)
(Evgeni! Du har tystnads plikt...kom i håg det)   sleep.gif

Hmmm, men nog är det synd att du tycker det Ladyn laugh.gif laugh.gif
Jag skulle mer än gärna låta alla andra få sig ett gott skratt laugh.gif laugh.gif

Men för att återgå till Pepinon, så kommer jag inte ihåg när jag sådde förra året. Men jag gav bort två plantor till en kompis. De växte, frodades och gav frukt. Också det ganska sent. I September nån gång tror jag det var.

Nåja, mina egna fick spinn och dog wacko.gif . Men hon var såpass sjysst att jag fick tillbaka den ena och den är fortfarande helt okej. Så nu ska jag ta sticklingar från den denna vecka och hoppas på lite tidigare frukt.

Men jag ska åka till Hollan 1:e februari och då måste min man sköta om allt jag hunnit plantera om innan dess..............och det blir nervöst ska ni veta ohmy.gif laugh.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 15-01-2007, 20:40)
Själv kommer jag att köra med "sticklingar" i år smile.gif OM nu min "lilla" pepino planta klarar övervintringen (ännu är det liv i den)
(Evgeni! Du har tystnads plikt...kom i håg det) sleep.gif

om du nu klarar det och får sticklingar kan man ställa sig på kö då unsure.gif unsure.gif rolleyes.gif smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 16-01-2007, 00:21)
.....om du nu klarar det och får sticklingar kan man ställa sig på kö då unsure.gif unsure.gif rolleyes.gif smile.gif...........

smile.gif Självklart!
buzz
Men vad spännande!! Denna växt har jag aldrig hört talas om. Såg en bild på frukten men hur ser växten ut?
Ska den tas in på vintern??

Jag bytar gärna till mig några sticklingar. Har pelargoner i utbyte...några asar och allt möjligt (men de går ju inte att skicka förrän till våren klart).
Lady Hamilton
Så här såg min ena planta ut i somras

buzz
Ja, men den var ju tjusig! Tackar för bilden.
Jonas70
Här är jag verkligen nybörjare; vad är Pepino för någon växt? En frukt?
Gillan
CITAT (Jonas70 @ 16-01-2007, 12:03)
Här är jag verkligen nybörjare; vad är Pepino för någon växt? En frukt?

Ja, Pepino är en fruk som smakar som någonting mellan melon/päron/krusbär. Lite svårt att definiera smaken. Men den är god och läskande. Hamilton har fina bilder på dem. Kanske i sitt album. Kika efter får du se smile.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 16-01-2007, 08:07)
CITAT (malin72 @ 16-01-2007, 00:21)
.....om du nu klarar det och får sticklingar kan man ställa sig på kö då unsure.gif  :unsure:  :rolleyes:  :)...........

smile.gif Självklart!

wub.gif wub.gif tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon