Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

tänkte ställa nån fråga om klätterroser är inte så bra på sånna än .

men första året med sån och den skickade ut långa långa raka grenar normalt väl och jag fick en blomma *som va när jag köpte den biggrin.gif laugh.gif * . men
denna långa höst har gjort att den är lika grön och fin som i somras och där verkar komma nya blad om jag inte ser fel . så

när ska jag klippa ner den ??

och hur ska jag göra så fall ??

den ser inte ut till att behövas klippas men tänkte mest för blommor och ny tillväxt sen på våren .

och hur ska jag göra för att få en blomning nu till våren/sommaren .

förra sommaren skötte jag den så att jag gav den kogödsel fram till första frosten och vattnade den rikligt . skulle jag gjort nåt annorlunda !!
så fall vad så jag kan göra det bättre för den till nästa säsong .

lika dant vad gäller för
vresros ?? och tuscany sammets ros ?? och ett par okända krukroser ??

även här bara en blomma på alla dom .

så ni som kan detta med roser har ni svar ???

tack tack

hmm nu ska texten vara normal ,

rubriken lyder
klätterros frågor
Alexander-VG-zon3
hmmm vilken mysko text det blev blink.gif wacko.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Klätterrosen ska du inte klippa ner alls ifall den är ung, du behöver inte göra någonting mer än att binda upp den och ev. ta bort någon död gren eller skadad gren (ungefär när björken har musöron). det är mera när rosen börjar bli lite äldre som man gallrar ur lite gamla grenar varje år.

Gödsel kan ges från våren och ungefär fram till midsommar, för sena gödselgivor gör att växten inte fattar att den ska gå in i vintervila.
kerstin z5-6
Klätterosor behöver inte klippas alls de två första åren , bara formas till , ta bort bruna toppar etc .Däremot bid upp ! Hela tiden så får du en snyggare form

Tuscany är en gammeldags buskros -detsamma gäller för den -de första åren klipper du bara bort död ved -sedan tar man de grenar som är 4 år gamla ,eller mer , nere vid roten -så att nytt kan komma fram, snygga till form , klippa avblommat gör man hela sommaren med alla rostyper

Små rosor och tehybrider klipps ner till en eller ett par dm över jorden i musörontid på våren , ansningen av de andra rosorna gör du då med

Rosor vill ha god kvävegödsel regelbundet under första delen av växtsäsongen -men i din zon skulle jag sluta med gödning senast , i början /mitten av juli
De avmognar dåligt om man göder dem för långt in på säsongen -de ska ju förvedas och förberedas för hösten
Kajsa
Vad är det för klätterros, man klipper olika om det är en enggångs blommande eller åter blommande.

Vresrosor kan man klippa ner hårt ca 30-40 cm från marken om dom är risiga efter många år, eller klippa bort äldsta grenarna nerifrån på våren.
Blommar på årets grenar.

Gallica (Tuscany ) rosorna blommar på äldre grenar, gallra bort äldsta grenar lite då och då nerifrån, inga grenar bör vara mer än 4-5 år.
Men jag tar inte så mycket på mina gallica rosor.

Krukrosor dom är så små, låt dom vara bara, eller klipp tillbaka där dom frusit på våren. Blommar på årets grenar.
kerstin z5-6
DEt är väl en Flammentanz om jag minns rätt -den blommar på gammal ved -klipp så lite du kan
Alexander-VG-zon3
då har jag någ get den alldeles för mycket gödning lång in på hösten . därför den är grön . trodde man skulle göda roser mycket för att dom skulle blomma så länge som möjligt får sluta med det .

tack för informationen nu ska jag någ klara mig en säsong till sen blir det mer hjälp .

krukroserna vågar jag någ inte röra detta året dom är väldigt små plus har dom blivit skade har jag sett .
kerstin z5-6
Låter klokt , men krukrosor kan se väldigt eländiga ut och ändå komma fint -låt dem vara och se hur de vill grönska -det går bra att ansa till dem , även senare
Kajsa

Flammentanz denna är 5 år och jag har aldrig klippt den, men i vår ska jag ta lite.
På en ros som blommar på fjolårets grenar som Flammentanz kan man korta in sidoskotten ovanför andra/tredje bladknoppen. Och grova enstaka grenar tas bort nerifrån, så förnyas rosen. Mycket långa årsskott ( som inte blommar ) kan klippas tillbaka 1/3 och sidoskotten som då växer ut blommar andra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon