Full version: Mumsig mager snabbmat
stina
Koka fullkornspasta

Medan den kokar, tärna och fräs rökt skinka och finskuren purjolök
I med ca 1/2 förp Viktväktargrädde eller annan mager variant
Smula ner lite mögelost/fetaost/vanlig ost på slutet och dra några varv med svartpepparkvarnen

En god grönsallad till!

Mumsens!!! rolleyes.gif
LadyG
Låter jättegott!

kan man använda kalkonbröst eller kycklingbröst om man råkar ha det istället?
Betty
Jag brukar variera med kräftstjärtar i stället för skinka. Förutom purjon så har jag i en strimlad röd paprika och så byter jag ut grädden mot lättcreme fraische Mexican chili och skippar ädelosten.
Har även bytt ut skinkan mot rökt kalkon ibland, det funkar det med.
LadyG
Oj, det låter som att man kan variera receptet lite hur man vill, sådana recept är jättebra! Dem tröttnar man inte på så lätt smile.gif
stina
Nej, och så går det ju så himla snabbt att laga också! Kanon när man kommer hem och håller på att smälla av av hunger (som jag ofta har det...)
netaave
CITAT (Betty @ 16-01-2007, 08:13)
Jag brukar variera med kräftstjärtar i stället för skinka. Förutom purjon så har jag i en strimlad röd paprika och så byter jag ut grädden mot lättcreme fraische Mexican chili och skippar ädelosten.

Är det inte lika mycket fett i lättfraiche och grädde?
LadyG
Minifraiche 5% fett
Lättfraiche 15%
Crème fraiche gourmet 28%
Crème fraiche naturell 34%

Kedla lagalätt 5%
Kedla Matlagningsgrädde 15%
Låglaktos vispgrädde 40%
Visgrädde 40%
Monchichii
Jag provade detta receptet i förrgår, var vekligen jätte gott.
Idag ska jag byta ut skinkan mot kyckling.
stina
Kul att du tyckte om det! rolleyes.gif

Jag tycker curry är väldigt gott till kyckling, skulle nog även prova att byta ut ädelosten mot det om jag använde kyckling...
Bee
CITAT (Betty @ 16-01-2007, 08:13)

Provade varianten med kräftstjärtar förra fredan. Jättegott!
Hittade inte Mexican-fraiche i affären utan det blev tomat/chili (tror jag det hette). Mycket sting i den i alla fall.

Tack för tipset!
rosita
Jag hörde på jobbet om ett recept som lät jättegott och jag ska prova det i helgen.
Fräs skivad lök eller purjolök tillsammans med lite vitlök, lägg i kokt ris och gurkmeja, låt det steka en liten stund. Vispa ihop 4 ägg och häll i dem i ris / lökblandningen och rör därefter hela tiden så att äggen delar sig i små bitar / flagor. Ta grytan från värmen och rör i räkor eller kräftstjärtar.
Jag längtar tills det står på bordet! tongue.gif
stina
Låter jättegott Rosita - tack för tipset! Måste testas... rolleyes.gif

Rappotera vad du tyckte när du provat är du snäll. rolleyes.gif
rosita
CITAT (rosita @ 25-01-2007, 18:15)
Jag hörde på jobbet om ett recept som lät jättegott och jag ska prova det i helgen.
Fräs skivad lök eller purjolök tillsammans med lite vitlök, lägg i kokt ris och gurkmeja, låt det steka en liten stund. Vispa ihop 4 ägg och häll i dem i ris / lökblandningen och rör därefter hela tiden så att äggen delar sig i små bitar / flagor. Ta grytan från värmen och rör i räkor eller kräftstjärtar.
Jag längtar tills det står på bordet! tongue.gif

Nu har vi ätit det och det var jättegott! tongue.gif
Men var jag fått det ifrån att äggen skulle dela på sig, kan man ju undra. De gjorde alltihop väldigt krämigt i stället! Jag hade i kräftstjärtar, dill och curry. Det såg lite ut som en gröt, men mycket gott! rolleyes.gif Serverades med en blandad sallad.
stina
Låter spännande - måste testas! rolleyes.gif
netaave
CITAT (LadyG @ 19-01-2007, 01:33)
Minifraiche 5% fett
Lättfraiche 15%
Crème fraiche gourmet 28%
Crème fraiche naturell 34%

Kedla lagalätt 5%
Kedla Matlagningsgrädde 15%
Låglaktos vispgrädde 40%
Visgrädde 40%

Turkisk eller grekisk youghurt 10% går också att koka, byter ut allt "kladd" mot det nu för tiden, både kallt och varmt.
Ja inte till gräddtårta då förstås, men i maten, kalla såser o.s.v.
I hink ca 1 liter kostar ca 17.90, och den har så bra konsistens, inte ett dugg rinnig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon