Nn med erfarenhet som vet ungefr hur lnge det tar innan grodd? I srden fr kaktusar/suckulenter stod att det inte rekommenderades omskolning av kaktusplantor frrn de var ca 10 mnader! Fattade inte om det gllde bde kaktusar o suckulenter.
Sr man bara ett fr per kruka d om man ska vnta s lnge med att skola om?
Det kan ta allt frn 5 dagar till 1 mnad tror jag.
du kan s flera frn i en kruka.
skola om kaktusar efter 5-6 mnader och sukulenter nr de r ca. 1 cm hg
sa, mlardalen zon 2
15-06-2007, 19:06
Du kan ven breds i en burk eller lda (med drneringshl) mnga kaktus och suckulentfrn r ganska sm och det blir jmnare fuktighet i en lda n i en liten kruka. Mnga sorter r ljusgroende s strssla bara ut frerna p en fuktad sbdd och stt plast ver sdden.
Nr jag har stt kaktusar har jag stt frerna med 2-3 cm mellanrum i en vid skl med sjord eller ordentligt sandblandad jord. Eftersom kaktusar och suckulenter nd ska vxa i sjord s r det inte s brdskande med omskolningen s lnge de inte str fr ttt.
Jag sg en frpse p ntet, weibulls tror jag, med blandade kaktusar... Enligt den kunde det tydligen ta upp till 180 dar tror jag det var innan grodd...
S hr str det p psen:
S inomhus i minidrivhus med sjord. Tck ej frerna med jord utan duscha ltt vatten ver efter sdd. Lgg p plastlocket och stll varmt. Gror efter 10-180 dagar vid ca 17-25 grader. D de frsta typerna grott plockas de frsiktigt ver i en kruka eller lda med kaktusjord. Fortstt att gro de andra typerna efter hand. Ha tlamod!