Nån med erfarenhet som vet ungefär hur länge det tar innan grodd? I såråden för kaktusar/suckulenter stod att det inte rekommenderades omskolning av kaktusplantor förrän de var ca 10 månader! Fattade inte om det gällde både kaktusar o suckulenter.
Sår man bara ett frö per kruka då om man ska vänta så länge med att skola om?
Det kan ta allt från 5 dagar till 1 månad tror jag.
du kan så flera frön i en kruka.
skola om kaktusar efter 5-6 månader och sukulenter när de är ca. 1 cm hög
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2007, 19:06
Du kan även bredså i en burk eller låda (med dräneringshål) många kaktus och suckulentfrön är ganska små och det blir jämnare fuktighet i en låda än i en liten kruka. Många sorter är ljusgroende så strössla bara ut fröerna på en fuktad såbädd och sätt plast över sådden.
När jag har sått kaktusar har jag sått fröerna med 2-3 cm mellanrum i en vid skål med såjord eller ordentligt sandblandad jord. Eftersom kaktusar och suckulenter ändå ska växa i såjord så är det inte så brådskande med omskolningen så länge de inte står för tätt.
Jag såg en fröpåse på nätet, weibulls tror jag, med blandade kaktusar... Enligt den kunde det tydligen ta upp till 180 dar tror jag det var innan grodd...
Så här står det på påsen:
Så inomhus i minidrivhus med såjord. Täck ej fröerna med jord utan duscha lätt vatten över efter sådd. Lägg på plastlocket och ställ varmt. Gror efter 10-180 dagar vid ca 17-25 grader. Då de första typerna grott plockas de försiktigt över i en kruka eller låda med kaktusjord. Fortsätt att gro de andra typerna efter hand. Ha tålamod!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.