Alexander-VG-zon3
15-01-2007, 22:22
hejsan
tror jag har hittat växande Murgrönsviol i rabatten
grävde ju upp den innan frosten kom och förvarar den nu i källaren . men jag fick ju inte upp allt och den ska ju bara tåla ner till -2c . men nu vad jag kan se så liknar bladen den väldigt mycket och den växer nu på samma ställe som jag hade Murgrönsviol på . och som lägst har det varit ner mot -7c och inte trodde jag den skulle klara det och barmark . ska fota den och se om ni har en närmare ID på den . jag tror det är en Murgrönsviol men egentligen ska den ju inte ha klarat sig .
vad tror ni om detta
Maria_z5
17-01-2007, 11:13
Dum fråga men det är inte vintergröna du menar?
För den blommar ju med ljusblå violliknande blommor och den klarar tuffa temperaturer.
Har massor sådan i åretrunt krukor och viltväxande på fritidshustomten z4.
/Maria
Lena i Torslanda
17-01-2007, 11:28
Viola hederacea = murgrönsviol!
Den är ju jättesöt så hoppas att du får den att klara sig. Den här vintern har ju varit skonsam för flertalet växter så du har kanske tur.
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 11:54
CITAT (Maria_z5 @ 17-01-2007, 11:13)
Dum fråga men det är inte vintergröna du menar?
För den blommar ju med ljusblå violliknande blommor och den klarar tuffa temperaturer.
Har massor sådan i åretrunt krukor och viltväxande på fritidshustomten z4.
/Maria
nej jag har sånna detta är viol blad plus är det exakt samma ställe där den kom upp

glömde bilden ska fixa en i dag . hoppas bara inte frost natten i natt tog dom
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 11:56
CITAT (Lena i Torslanda @ 17-01-2007, 11:28)
Viola hederacea = murgrönsviol!
Den är ju jättesöt så hoppas att du får den att klara sig. Den här vintern har ju varit skonsam för flertalet växter så du har kanske tur.
japp det är den som jag har nu i källaren , och då kanske även där ute , blev ju lite orolig om den är kvar efter frost natten vi hade
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2007, 13:34
Den brukar ofta vissna ner helt och kan se död ut och sedan kommer skott nerifrån jorden framåt vårvintern, jag brukar ha någon/några plantor till förvaring bland fuchsiorna i mörkret och kylan.
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 17:24

den klarade natten ytan några problem ser även att där kommer nya blad från kvar glömda delar .
undra om den klara vintern igenom . men det gör inget om den där ute skulle dö har ju en i källaren också men lite roligt ändå
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2007, 17:38
Det där ser väl ut som någon malva eller stockros inte som Viola hederacea?
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 17:40
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-01-2007, 17:38)
Det där ser väl ut som någon malva eller stockros inte Viola Hederacea?
jag har inte malva . och stockrosen blommade inte .
men vist är det väl en murgröns viol ??
den i källaren har samma blad eller nästan samma !!
http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi
Mia, zon 3
19-01-2007, 08:44
Min gissning hade också varit malva... men jag har å andra sidan ingen vidare koll på murgrönsviol, i alla fall inte utomhus. Kul att se vad det blir!
Lena i Torslanda
19-01-2007, 10:23
Det är med största sannolikhet Viola hederacea. Stämmer bra med bladen tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2007, 10:27
Så brukar inte mina Viola hederacea blad se ut och plantorna brukar inte riktigt växa sådär i bukettform. Har tyvärr ingen bild på mina i grönskande stadie och just nu ser de helt vissna ut de vissnar ju ner helt på vintern under vinterförvaringen.
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 22:52
Åsa hur vinter förvara du dina ??
jag grävde upp hela klumpen med rötter och la den i källaren på ett bord med en plast bit , det ända ljuse är ett källar fönster från väst och norr , mina är nästan helt vissna 10-20blad .
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2007, 08:42
Jag brukar ha mina i krukor så jag bara ställer in dem bland fuchsiorna, mörkt och kallt i förrådet (några plusgrader).
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 10:34
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-01-2007, 08:42)
Jag brukar ha mina i krukor så jag bara ställer in dem bland fuchsiorna, mörkt och kallt i förrådet (några plusgrader).
då har jag kanske för varmt hos dom då
nu ligger det väl runt +10c en normal vinter , när det har varit värmare i höst har någ temperaturen varit +15c . men jag hoppas dom får sova lite innan dom ska ut igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.