Full version: Så stevia
Anna Maria
Hej!
Har köpt steviafrön och det kliar i fingrarna... någon som har sått och vet om de gror snabbt eller trögt? Jag har lysrör och möjlighet att ställa svalt efter groning, och jag är så sugen på att börja så. Vad tror ni som vet?

Maria utanför Enköping
rosita
Eftersom man ska kunna odla den inomhus, så borde det ju gå. Kom bara ihåg att om du ställer den svalt får det inte gå under 10 grader, för det tål den inte! Min planta ledsnade och vissnade nästan ner totalt, när den stod i ca 8 grader. sad.gif jag har tagit in den nu och hoppas den repar sig! sleep.gif
Anna Maria
Tack Rosita, det var bra att få veta. I min svala tvättstuga är det oftast under 10°, pelargonerna m m mår utmärkt men stevian ska alltså inte bo där. Då sår jag nog imorgon då!

Maria
rosita
Jag hittade några frön från förra året och dem sådde jag i kväll. Så jag har Stevia till sommaren, även om min andra planta inte orkar fortsätta efter kylan den fick utstå! unsure.gif
*Stintan*
Har hört att steviafrön inte har så lång hållbarhet så om du får dina från förra året att gro Rosita så berätta rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag tänkte också beställa stevia-frö i år. Ni som odlat förut - hur har ni använt den? Och hur odlade ni, vad bör man tänka på? Jag har hittills bara sett den på bild....
rosita
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 09:59)
Jag tänkte också beställa stevia-frö i år. Ni som odlat förut - hur har ni använt den? Och hur odlade ni, vad bör man tänka på? Jag har hittills bara sett den på bild....

Jag förkultiverade i mars-april och sedan planterade jag den i en stor kruka och hade den på en ganska skyddad plats i trädgården. Jag skördade blad då och då, som jag använde att söta te med, senare även på gröten. När det blev höst, tog jag in den i förrådet 5 - 10 grader. Det skulle jag inte ha gjort, för den vissnade ner. Jag hörde senare att den ska aldrig stå kallare än 10 grader, jag hoppas trots allt att min planta klarar sig, för den står inomhus nu. Jag har hört att en del odlar den inne hela året, så det funkar nog också om man vill det.
Lady Hamilton
CITAT (Stintan43 @ 16-01-2007, 22:11)
Har hört att steviafrön inte har så lång hållbarhet så om du får dina från förra året att gro Rosita så berätta  :rolleyes:

Fick Stevia frön av någon snäll Odlait i fjol och de har grott snällt nu wub.gif
(sådde 17/1 o fröna grodde på 4 dagar )
katah
oj, då har min stevia gjort rekord, för jag har två ledsna men 3 glada en meters höga stevior i mitt växthus som lägst har haft bara +2 grader!

Skulle jag ta in en för säkerhets skull???

jag experimenterar även med paprikan, 5-6 plantor ute i växthuset och 4 här inne under lampan och värmen.

Det finns nu 2 mogna paprikor här inne och några på G att bli det!
rosita
Några av mina steviafrön från förra året har nu grott! rolleyes.gif
emmapemma
Jag har inte provat själv, men läste att en halv tesked pulveriserad stevia motsvarar två dl vitt socker (Runåbergs). Använde förut Stevia i flytande form till thé, fast egentligen får stevia inte importeras till sverige (eller om det är EU) för att ätas,så på flaskan stod det "endast för utvärtes bruk". Det kändes lite skumt faktiskt.

Är det någon av er som har provat göra sockerkaka med stevia?

/Emma
rosita
Jag är osäker på om det går att använda i mjuka kakor. Jag tror att det behövs socker för att få smeten porös. Jag använder mest stevia att söta direkt på fil, gröt och te.
spotty
Hur använder man stevian? Tar man lite färska steviablad och lägga i t ex te? Kan bladen torkas?

I bl a Japan är sötningsmedel förbjudna. Där används stevia istället som sötningsmedel i t ex lightläsk. Anledningen till att stevia är förbjudet i Europa sägs vara att man inte vet om det är cancerframkallande eller inte.
genmaicha
Jag sådde precis steviafrön (från Weibulls) och de skulle enligt påsen ta 10-21 dagar på sig att gro. Sådde dem i lördags och idag har tre av dem börjat gro! Iofs sådde jag i vanlig blomjord (jo, jag vet att man inte "ska" det, men det var vad jag hade hemma) så det kan bero på det.

Angående skörd och användning så kan man torka bladen (om man googlar t ex "growing stevia" så får man lite tips - många verkar kapa hela plantan och torka den som den är; det kanske är enklast om man ändå inte tänkt försöka övervintra den) och sedan mala eller krossa dem till pulver. Jag har själv inte provat, det är första gången jag försöker odla stevia.
rosita
Jag brukar plocka blad efterhand och torkar dem på ett fat i skåpet ovanför kylen. Därefter samlar jag de torkade bladen i en tätslutande burk, tills jag fått ihop så mycket att det går att köra i mixern. När det mixats till ett fint pulver, förvarar jag det i en tät burk i speceriskåpet.
yla
CITAT (rosita @ 20-03-2007, 19:08) *
Jag brukar plocka blad efterhand och torkar dem på ett fat i skåpet ovanför kylen. Därefter samlar jag de torkade bladen i en tätslutande burk, tills jag fått ihop så mycket att det går att köra i mixern. När det mixats till ett fint pulver, förvarar jag det i en tät burk i speceriskåpet.

jag gör på samma sätt o använder oftast i the
mina nya frön för iår har just grott förresten
evelina
Här kommer en länk på svenska om Stevia som kanske är av intresse.

Länk
Muguet
Släng inte era Stevia som har vissnat ner !
Jag har nu två vintrar i rad haft min steviaplanta i förrådet (+5°) den vissnar ner helt och sen tar jag fran den i början på mars, vattnar och ställer ljust, då skjuter den nya skott yahoo.gif
yla
ooojjj de va dumt jag inte visste humhum men till nästa år så,,va braaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,,,tack
myskmadra
Jag undrar lite mer om stevia. Har köpt pulver (grönt) i pulver på hälsokosten. Dyrt!
Och jag vet inte riktigt om jag gillar smaken! I och för sig tycker jag att sötningsmedel smakar illa för det mesta. Föredrar att vara måttlig eller utan socker/ det söta.
Iallafall så tar jag lite i grönt te ibland och tycker att det har en uppiggande effekt!
Ni som har odlat och torkat - har ni märkt någon liknande effekt?
Jag såg även att det finns vit pulvriserad stevia att köpa- någon som har provat? Den är MYCKET dyr (tycker jag)

undrar, funderar Myskmadra
rosita
Stevia har en uppiggande effekt. Det står t o m på en påse torkade blad som min bror köpt i Thailand. Det står även att det är hälsosamt. tummenupp.gif
Den vita får jag för mig är raffinerad på nåt sätt, men jag vet inte. När man pulveriserar de torkade bladen, får de samma gröna färg som det man köper i hälsokostaffärer. Jag tycker det är aningens lakritssmak på torkad stevia. flirting.gif
Cassandra
Nu har även jag fått tag på Steviafrön. Kan de sås ute i trädgårdslandet? Vilken jord/näring trivs de bäst i?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Cassandra @ 02-06-2007, 11:50) *
Nu har även jag fått tag på Steviafrön. Kan de sås ute i trädgårdslandet? Vilken jord/näring trivs de bäst i?

De bör sås i kruka inomhus detta är en värmekrävande växt som du kan odla i kruka, den ska även gå att övervintra ljust och gärna något svalt men det får inte gå under +10C. Möjligtvis kan den planteras ut när det blivit riktigt varmt i luften och i marken, men med tanke på att du börjat med odlingen såpass sent (man brukar så i mars-april) är nog krukodling att föredra då kan du ju ta in växten till hösten när det börjar bli för kallt för den..
Cassandra
Okej då kör jag så i år. smile.gif
Lillja
Jag satte mina i tidigt i våras o jag vet inte
men de växer ju inte så de knakar de är inte
långa o gängliga men de växer inte behöver
de nån specialbehandling eller vad, de står
varmt o under en lampa.
TantGredelin
Jag har också provat att så stevia i år, de grudde för fem veckor sedan och mina största plantor är bara 2 ½ cm. Ska prova att plantera om dem ändå, i lite näringsrik jord. Jag längtar efter att ha stevia som sötningsmedel i iste och vanligt te, jag har köpt en bok med recept till olika saker, men recepten utgår från de steviaprodukter som går att köpa i USA och eftersom man knappt kan köpa det här så vet jag inte vad som gäller, det står extrakt och koncentrat osv och det är svårt att veta vad det motsvarar.
Lady Hamilton
Jag sådde Stevia 20/2-07 och i dag ser mina plantor ut så här
Första
[attachment=3762:PICT7926.JPG] Andra [attachment=3763:PICT7928.JPG]
Tillsammans
[attachment=3764:PICT7929.JPG]
Gillan
Och jag sådde mina 14/3, och de ser ut så här. De jag har kvar alltså! Har gett bort en del och får nog lov att säga att de hade en anings olika växtkraft. Alla var sådda samtidigt, grodde samtidigt, blev omskolade samtidigt, men ändå blev de väldigt olika i sitt växtsätt dunno.gif .

[attachment=3767:20070607_5_002.jpg]
TantGredelin
Hur är smaken då?
Lady Hamilton
Helt klart så smakar det sött om man tuggar på bladen Men inte "äckligt sött" om du förstår hur jag menar....
lemmy
Någon tyckte vitt steviapulver är dyrt. Visst, det är ju inte i paritet med ett paket strösocker, men.. Har nu använt min lilla 25-gramsflaska från FriendlyShop flera gånger dagligen i sex veckor: Det går inte ens att se om flaskan är påbörjad! Så nog är det drygt, alltid. Räknar för min del med att klara mina sötningsbehov - oftast fil eller yoghurt, kaffe, te och mate - under mer än två år(!) med denna enda lilla pava. Vit Stevia är ju 350 ggr sötare än socker, så förundras icke. Etthundratio pix kan inte anses vara dyrt; det motsvarar 12:50 SEK per kilo vanligt socker. Inga kalorier, inga blodtrycksproblem, diabetiker kan nyttja det och smaken är just fine. Jag tycker närmast Stevia är en gudagåva. Plantorna är toppfina dessutom.
lolonevander
CITAT (spotty @ 11-03-2007, 16:50) *
Hur använder man stevian? Tar man lite färska steviablad och lägga i t ex te? Kan bladen torkas?

I bl a Japan är sötningsmedel förbjudna. Där används stevia istället som sötningsmedel i t ex lightläsk. Anledningen till att stevia är förbjudet i Europa sägs vara att man inte vet om det är cancerframkallande eller inte.

Det där låter som ett svepskäl. Tycker inte man verkar vara särskilt rädd för att släppa in cancerogena ämnen innanför gränserna... Kan det inte vara pga EU:s lagar vad gäller socker överhuvudtaget? EU har ju skyhöga tullar på socker för att skydda sin egen industri, en mkt sötare sötflockel hade ju kunnat konkurrera ut EU:s sockerindustri... För att inte snacka om vad aspartamproducenterna tycker?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon