Full version: Frösådd som dör!
grynet
[COLOR=red] sad.gif Hjälp..vad gör jag för fel? har sått ganska mycket,och flera st började komma upp så fint,men sen dör dom bara!? fast jag sprejat vatten på dom,för att hålla dom fuktiga...dom står ljust och varmt,men inte över något element..har gjort allt som står på fröpåsarna,ändå blir det så här. sad.gif mad.gif
malin72
hej och välkommen hit smile.gif om du skriver inlägget i förkultivering så får du nog snabbare svar..det är där vi håller till och pratar om sådderna smile.gif

har du blomflugor runt dom???
grynet
Hej Malin..och tack.
Jaha,det finns en annan tråd för det..då får jag kolla där,tack..nej,jag har inga blomflugor runt dom,dom bara dör ändå...
malin72
CITAT (grynet @ 16-01-2007, 11:19)
Hej Malin..och tack.
Jaha,det finns en annan tråd för det..då får jag kolla där,tack..nej,jag har inga blomflugor runt dom,dom bara dör ändå...

ok....ja om du skriver frågan där så får du snabba svar smile.gif

sen om du ska skriva med färg så stäng alla taggar efter så blir det färg smile.gif
Gåsis
Du kanske spejar för mycket vatten? Det gör inget om det torkar upp lite, bara det inte torkar ut helt.

/Åsa
kerstin z5-6
och vari består ljuset .. ?fönster ?
renate
Inte tillräckligt med ljus tror jag,sedan beror det på vad du sådde.Det är bättre att vänta lite med sådden,tills ljuset blir starkare,och inte för mucket vatten växterna ruttnar.
grynet
Ja,ljuset är från fönstren..jag tror inte att jag sprutat för mycket vatten heller.. wink.gif men kanske sådde för tidigt och för dåligt med ljus,än så länge..har lite fröer kvar,men dom väntar jag med till slutet av Feb. får se hur det går med dom då...
kerstin z5-6
Inte ens Greeen giant smile.gif skulle lyckas med sådd med bara fönsterljus nu -det blir precis som du har det nu
Skaffa en armatur och ett vanligt 60 kr lysrör -så ska du få se på plantor !!!
grynet
Tack Kerstin..ja,jag får nog inhandla ett lysrör om jag ska ha någon tur med sådden smile.gif har aldrig sått förut,bara köpt färdiga plantor..
Men vilka fina blommor du har i din trädgård,Kerstin! tittade i ditt album igår..jag har bara hållt på med blommor i 1år ungefär,men börjar få ganska mycket olika sorter..mest Liljor och Irisar.. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Har du lysrör under diskbänken/arbetsbänken kan du palla upp dina sådder där under tills du har skaffat nytt rolleyes.gif en liten tillfällig lösning, bättre än fönsterljus /Helen
Lena i Torslanda
I början av min så-karriär gjorde jag precis som Helen föreslår. Hela köksbänken var full med krukor som balaserade på diverse olika saker, brödformar mm, allt för att få upp dem så nära lysröret som möjligt. Det var det som fick maken att inse att ett odlingsbord med lysrör över var ett måste wub.gif
Anki V
Så här såg det ut på min arbetsbänk i fjol. laugh.gif

Längst upp små basilikor och pellissticklingar och lite längre ner orkideér som också behövde ljus.

/Anki
kerstin z5-6
Här kan du se hur jag gör -kanske hittar du nåt tips grynet
frösådd
grynet
Tack för tipsen...NU förstår jag varför jag inte lyckas med min sådd rolleyes.gif men men,man lär så länge man lever smile.gif få se om gubben kan fixa till något åt mig,med lysrör...för det är ju ett måste,har jag insett nu..OM han får tid,för honom är det bara bilar som gäller..
Kerstin..vilket växthus du har tongue.gif blir ju något avundsjuk då biggrin.gif jag har bara ett litet,litet som jag kan ställa in blommorna i,inte gå in i wink.gif
kerstin z5-6
Sånt hade jag själv i många år .. massor av perennkullar växte upp där
För att vattna -fick jag slänga ut 17 flak på snön ..det gick det med smile.gif
Lycka till med rören ! o sådden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon