Full version: Olivträd
Monica i Nässjö
Jag har ett olivträd som är ca 5-6år. Under vintern brukar jag förvara den i ett källarrum som ´normala´ vintrar håller ca15gr. Den brukar tappa en del blad men kommer snällt tillbaka när jag ställer ut den till våren.

Men den här konstiga vintern har det nog varit en 20gr där inne och trädet mådde inte alls bra. Så i förra veckan ställde jag ut den i stället, eftersom det så milt, fast jag tog in den över nätterna till att börja med.

Nu har nog en 1/4 av alla blad rasat av, fick den en chock av att flyttas ut?
Ska jag ha kvar den ute så länge det är milt eller hur ska jag göra för att rädda den sad.gif
Alexander-VG-zon3
den fick någ en chock . men ha kvar den ute . du kan även ha den där förr natten sen så skyddar du den om det gå ner mot -5c -10c . att ta in och ut den är bara sämre då natten blir varm och torr och mörk medan dagen blir kall och fuktig och solig . helt onaturligt och fel för en växt . när det sen blir för kallt under -10c på dagen eller natten får du ha den inne och ha fuktigt och extra ljuse +15c är för varmt för en oliv på vintern . för att dom ska blomma behövs ett par frost nätter och +5c +10c på vintern och extra ljuse
Monica i Nässjö
CITAT (flaxss @ 16-01-2007, 16:29)
den fick någ en chock . men ha kvar den ute . du kan även ha den där förr natten sen så skyddar du den om det gå ner mot -5c -10c . att ta in och ut den är bara sämre då natten blir varm och torr och mörk medan dagen blir kall och fuktig och solig . helt onaturligt och fel för en växt . när det sen blir för kallt under -10c på dagen eller natten får du ha den inne och ha fuktigt och extra ljuse +15c är för varmt för en oliv på vintern . för att dom ska blomma behövs ett par frost nätter och +5c +10c på vintern och extra ljuse

Tack Flaxss! Då lämnar jag den ute. Har funderat på att dra in en lampa i min jordkällare, där är det ju lagom svalt.
Hoppas nu bara att jag inte chockat ihjäl den. wink.gif
catlady
Mitt olivträd står i 15-gradigt söderläge med extraljus. Det har bara tappat kanske 5-10 blad över hela vintern och mår finfint. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon