helpet
Hej!

Jag och min man funderar på att åka till England i vår för att titta på alla fantastiska trädgårdar mm. Min dröm är självklart Chelsea Flower Show men samtidigt känns det evenemanget väldigt stort.

Jag tänkte höra med er alla om ni har lite tips på trädgårdar, andra "Flower shows" etc. som kan vara värda ett besök. Vi kommer bara att vara där en förlängd weekend.

Tack på förhand!
catlady
Mina föräldrar var på något som heter "the lost gardens of Heligan" för ett par år sedan och tyckte mycket om det. Kolla websidan:
www.heligan.com
kerstin z5-6
Fantastiskt ställe, - dessutom väldigt nära Eden projekt .. ni vet det där gigantiska växhusen , byggda som plastbubblor med alla klimatzoner , öken svann osv ..
LenaTuring
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2007, 17:30)
Fantastiskt ställe, - dessutom väldigt nära Eden projekt .. ni vet det där gigantiska växhusen , byggda som plastbubblor med alla klimatzoner , öken svann osv ..

Du har alltså varit däääär ohmy.gif ja, på det där edenprojektet, JAG VILL OCKSÅ........ var det värt ett besök, berätta lite? smile.gif
mulle
Jag var i somras på en trädgårdsresa till England.
Till Mattisfont Abbey Garden, The Lost Gardens of Heligan, Eden project, Pine Lodge, Friths garden, Garden house, Wisley Garden, Sissinghurst Castle och Dexters house.
Underbart, helt underbart - jag kan rekommendera det varmt!
I mitt album finns bilder från den resan.

Ett förlängt veckoslut låter däremot rysligt kort , det tar en hel dag att åka från London till Cornwall. Om man inte flyger, förstås.
Därför rekommenderar jag nog en vecka eller att du koncentrerar dig till London och alla de fina trädgårdar som kan nås därifrån på bara någon timme. Det finns hur många som helst.

Jag var på Chelsea Flower Show 2005 och jag har precis beslutat åka dit i år igen. Visst är det stort, enormt, men ingenting man inte klarar av.
Jag är helt redo att bli stamkund där...

Också i år tänker jag kombinera showen med ett besök på Wisley Gardens som inte bara har en enorm trädgård med massor att titta på utan också en av Englands mest välförsedda plantshopar.
En tom Samsonite med, en massa plastpåsar och vått hushållspapper, krukorna bort och man får mycket med sig hem...

Wisley har också världens största trädgårdsbokhandel, fackböcker om nästan vad som helst och betydligt billigare än här hemma. Det är inga som helst problem att spendera en hel dag i Wisley.

Om du bestämmer dig för Chelsea i alla fall lönar det sig att bli medlem i Royal Horticultural Society, du får billigare biljetter till showen och fritt inträde till bl.a. Wisley Gardens. (Och dessutom en jättefin trädgårdstidning en gång i månaden).

Mulle
Hannele
Även om du inte väljer paketresa, så kan du få tips om sevärda trädgårdar:

http://rosebuds-tours.se/
helpet
Tack för alla fina tips! Jag kanske ska ta mig en funderare igen på Chelsea, det lockar onekligen. Om vi dessutom kunde kombinera det med shopping på plantskola så är det ju kanon!
mulle
Ännu om Chelsea - jag har just suttit två timmar och letat hotell, det är jättebokat i London då.
Så om någon tänker åka, slå till så snart som möjligt!
Mulle
Anna M
Jag skulle också rekommendera RHS Wisley Garden - har allt från grönsaksland till rock-garden....ja allt!!
Sen finns det ju Kew gardens i London (om ingen nämnde det tidigare), världens största botaniska?
En annan stor flower show är ju Hampton Court, också arrangerad av RHS, i juli.
Många fina parker ägs av The National Trust så kolla på deras hemsida också! www.nationaltrust.org.uk

Med tidningen The Garden (medlemstidningen för RHS, som är jättebra!) så är det ofta med en evenemangs-kalender. Det är ofta roliga föreläsningar eller visningar i trädgårdarna!
/anna
Aquilegia
Något lite småfräckt är ju också att kolla in Kensington roof garden! En stor takträdgård på 7:e våningen, eller något, mitt i London!!
Mia, zon 3
Apropå trädgårdsresor till England - jag har för mig att jag har läst om att man kunde söka efter "värdfamilj" någonstans, att upplägget var typ att man blev omhändertagen/guidad av privatpersoner. Det lät så trevligt... Vet någon var jag kan ha sett det, eller kanske någon till och med har provat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon