Jag var i somras på en trädgårdsresa till England.
Till Mattisfont Abbey Garden, The Lost Gardens of Heligan, Eden project, Pine Lodge, Friths garden, Garden house, Wisley Garden, Sissinghurst Castle och Dexters house.
Underbart, helt underbart - jag kan rekommendera det varmt!
I mitt album finns bilder från den resan.
Ett förlängt veckoslut låter däremot rysligt kort , det tar en hel dag att åka från London till Cornwall. Om man inte flyger, förstås.
Därför rekommenderar jag nog en vecka eller att du koncentrerar dig till London och alla de fina trädgårdar som kan nås därifrån på bara någon timme. Det finns hur många som helst.
Jag var på Chelsea Flower Show 2005 och jag har precis beslutat åka dit i år igen. Visst är det stort, enormt, men ingenting man inte klarar av.
Jag är helt redo att bli stamkund där...
Också i år tänker jag kombinera showen med ett besök på Wisley Gardens som inte bara har en enorm trädgård med massor att titta på utan också en av Englands mest välförsedda plantshopar.
En tom Samsonite med, en massa plastpåsar och vått hushållspapper, krukorna bort och man får mycket med sig hem...
Wisley har också världens största trädgårdsbokhandel, fackböcker om nästan vad som helst och betydligt billigare än här hemma. Det är inga som helst problem att spendera en hel dag i Wisley.
Om du bestämmer dig för Chelsea i alla fall lönar det sig att bli medlem i
Royal Horticultural Society, du får billigare biljetter till showen och fritt inträde till bl.a. Wisley Gardens. (Och dessutom en jättefin trädgårdstidning en gång i månaden).
Mulle