|
anna_rispan
16-01-2007, 17:25
jag behöver bra tips på hur jag får bra ordning på vårt kontor. det är mest jag som slarvar. är det nån som har nå bra stegvis program så jag lär mig att sköta papprena o så?? alla tips på organsiation tas tacksamt emot!!
Helen i Skåne
16-01-2007, 18:13
Lådor med lock för olika papper och saker, alla i samma färg så ser det mindre rörigt ut!
anna_rispan
16-01-2007, 18:16
CITAT (Helen i Skåne @ 16-01-2007, 18:13) Lådor med lock för olika papper och saker, alla i samma färg så ser det mindre rörigt ut! Ja, det kan nog vara en bra idé för sådant som jag inte tycker passar i den "viktiga papper" pärmen. Vi ska skaffa nya bokhyllor så då borde vi ju kunna skaffa snygga lådor samtidigt. Men jag behöver fler tips...
Stapelbara plastlådor, ungefär storlek som A-4 med öppen ovansida och framsida. Man kan märka upp den och det är lätt att sortera in papper i dem. Ikea har en snygg som sitter i ställning - silvergrå färg.
Helen i Skåne
16-01-2007, 18:27
Tidskriftsamlare! Underskåp till hyllorna som kan svälja en massa, både lådor och annat så att det inte syns...
anna_rispan
16-01-2007, 18:30
ja...det är bra tisp. jag börjar förstå.... jag funderar allvarligt på att skriva in i kalendern att jag ska ta mig en kvart o sortera bort skräp och sortera in viktiga saker.
jag har liksom en förmåga att inte "se" högarna växa.
o så hatar jag nästan möbleringen också. en opraktisk datormöbel o ...blä
Helen i Skåne
16-01-2007, 18:33
Jag samlar alla räkningar och kvitton i EN låda sedan tar jag en timmer eller två vid något tillfälle i månaden då jag sorterar och sätter in i pärmar, sedan börjar jag om med min låda igen.
anna_rispan
16-01-2007, 18:52
CITAT (Helen i Skåne @ 16-01-2007, 18:33) Jag samlar alla räkningar och kvitton i EN låda sedan tar jag en timmer eller två vid något tillfälle i månaden då jag sorterar och sätter in i pärmar, sedan börjar jag om med min låda igen.  ja!! mera sådana tips!! det kan vara sådana tips jag behöver kanske! Jag vet att jag är dålig på att hålla ordnig. men det hjälper ju inte mig att jag vet det. måste ju veta hur jag ska hantera det hela!! men som sagt. kan du så kan jag!!
Plastfickor, pärmar, brevkorgar, tidskriftssamlare o.s.v. Liten anslagstavla för kom-i-håg-lapparna. Schemalägg "sorteringstid" i kalendern.
Jag samlar alla räkningar i ett plastfack. När de är betalade sätter jag in dem i pärmar - en pärm för allt som rör huset och en pärm för övriga räkningar. Skulle jag inte sätta in dem direkt skulle de bli liggande även för mig.
Viktigast av allt... är att aldrig spara på onödigt. Kvitton och andra papper som man absolut inte behöver.. ska man inte stoppa i lådorna. Jag sparade förr alla betalda räkningar...betalar via nätet. Barnen sa då att det behövde jag inte göra eftersom allt finns dokumenterat på mitt konto och om det behövs kan jag få kopia från banken. Jesses vad mycket papper jag fick strimla.. och tomt blev det i lådan. Annars så hakar jag på tips om Stapelbara plastlådor som Alba gav... lätt att hålla ordning på pappren när man märker.
anna_rispan
17-01-2007, 10:10
CITAT (askar @ 16-01-2007, 22:47) Viktigast av allt... är att aldrig spara på onödigt. Kvitton och andra papper som man absolut inte behöver.. ska man inte stoppa i lådorna. Jag sparade förr alla betalda räkningar...betalar via nätet. Barnen sa då att det behövde jag inte göra eftersom allt finns dokumenterat på mitt konto och om det behövs kan jag få kopia från banken. Jesses vad mycket papper jag fick strimla.. och tomt blev det i lådan. Annars så hakar jag på tips om Stapelbara plastlådor som Alba gav... lätt att hålla ordning på pappren när man märker.  Litar ändå inte på varken banken eller mitt minne. Råkade ut för strul en gång och då var dett bra att jag hade de betalad räkningarna kvar måste jag säga. Lättare för mig att beskriva vad de skulle leta efter i all data när jag visste exakta datum och vilka räkningar det gällde. Men visst kan man/jag rensa hårdare.
*Mademoiselle*
17-01-2007, 11:07
Gerdmans har stort sortiment. Du kanske hittar något som passar in till ditt kontor
anna_rispan
17-01-2007, 14:17
Vilka mail måste man ha kvar?? I föreningsarbete kan det ju bli en del mailande fram och tillbaka. Vad behöver man spara?? Inget? Lite? Det man tycker kan vara intressant att spara, hur organsierar man det smidigast? Att kopiera och klistra in i ett worddokumnet? En del mail kanske bara innehåller ett par meningar....
Hannele
17-01-2007, 15:08
CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 14:17) Att kopiera och klistra in i ett worddokumnet? En del mail kanske bara innehåller ett par meningar.... Du behöver inte ha ett word-dokument för varje mejl, utan du kan klistra 100-tals mejl på ett word-dokument, döp till något lämpligt, med årtalet, lägg i en speciell mapp i datorn, exempelvis kallat "förening"..
Pärmar tycker jag är bra, köp en färg för varje område, till exempel: Varor, fakturor, personal, korrespondens och så vidare. Går det åt flera pärmar inom ett område så sätt en färgad tape diagonalt över ryggarna så kan du lätt se vilken du ska ha och var den ska stå när du ska ställa tillbaka den. Boksstavs- och/eller sifferregister i pärmarna underlättar sortering och när man ska hitta i dem sedan. Det finns även blanka register som man kan döpa själv. Sortera ut och arkivera/rensa en gång per år. Innan pappren hamnar i pärmar är brevkorgar bra att samla dem i, använd samma märkning som på pärmarna. Ha en korg för "göra i dag" och lägg sedan i respektive fack. Flytta till pärmarna en gång i veckan. Hanterar du en massa papper så skaffa en "krokodil" (jag vet inte vad de kan heta på riktigt). Det är en lång, smal pappgrej där du kan lägga in pappren direkt efter bokstav eller siffra och sedan sätta direkt in i pärmen. På en bra bok-/kontorsvaruhandel torde de veta vad en "krokdil" är. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 17-01-2007, 15:58) Hanterar du en massa papper så skaffa en "krokodil" (jag vet inte vad de kan heta på riktigt). Det är en lång, smal pappgrej där du kan lägga in pappren direkt efter bokstav eller siffra och sedan sätta direkt in i pärmen. På en bra bok-/kontorsvaruhandel torde de veta vad en "krokdil" är. Kan instämma i att dessa är jättebra. 
CITAT (faith @ 17-01-2007, 16:19) CITAT (Fenja @ 17-01-2007, 15:58) Hanterar du en massa papper så skaffa en "krokodil" (jag vet inte vad de kan heta på riktigt). Det är en lång, smal pappgrej där du kan lägga in pappren direkt efter bokstav eller siffra och sedan sätta direkt in i pärmen. På en bra bok-/kontorsvaruhandel torde de veta vad en "krokdil" är. Kan instämma i att dessa är jättebra.   Den är jättebra.
anna_rispan
17-01-2007, 19:37
CITAT (Hannele @ 17-01-2007, 15:08) CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 14:17) Att kopiera och klistra in i ett worddokumnet? En del mail kanske bara innehåller ett par meningar.... Du behöver inte ha ett word-dokument för varje mejl, utan du kan klistra 100-tals mejl på ett word-dokument, döp till något lämpligt, med årtalet, lägg i en speciell mapp i datorn, exempelvis kallat "förening".. det var lite så jag var inne på. tack för tipsen om vad jag kan döpa till och det med mappar.
Efter alla fina tips väntar vi på fotot som visar ditt skrivbord med ordning och reda - annars blir det bakläxa
anna_rispan
17-01-2007, 19:46
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 19:39) Efter alla fina tips väntar vi på fotot som visar ditt skrivbord med ordning och reda - annars blir det bakläxa  ja det förstår jag! jag lovar att det kommer ett foto en dag. tack för alla tips!!!!!
CITAT (Fenja @ 17-01-2007, 15:58) Pärmar tycker jag är bra, köp en färg för varje område, till exempel: Varor, fakturor, personal, korrespondens och så vidare. Går det åt flera pärmar inom ett område så sätt en färgad tape diagonalt över ryggarna så kan du lätt se vilken du ska ha och var den ska stå när du ska ställa tillbaka den. Boksstavs- och/eller sifferregister i pärmarna underlättar sortering och när man ska hitta i dem sedan. Det finns även blanka register som man kan döpa själv. Sortera ut och arkivera/rensa en gång per år. Innan pappren hamnar i pärmar är brevkorgar bra att samla dem i, använd samma märkning som på pärmarna. Ha en korg för "göra i dag" och lägg sedan i respektive fack. Flytta till pärmarna en gång i veckan. Hanterar du en massa papper så skaffa en "krokodil" (jag vet inte vad de kan heta på riktigt). Det är en lång, smal pappgrej där du kan lägga in pappren direkt efter bokstav eller siffra och sedan sätta direkt in i pärmen. På en bra bok-/kontorsvaruhandel torde de veta vad en "krokdil" är. Mvh Fenja Fenja har bra förslag till hur man får ordning på alla papper! Arkivera hör inte till det roligaste men är så skönt när det är gjort  Kontor, sa du? Då har ni en firma? Det finns regler för hur länge man måste spara fakturor, kvitton och annat. 5 år när det gäller sånt som påverkar deklarationen tex. Kvitton beror ju på hur lång garantitiden är och vad saken används till, avskrivningstid inte att förglömma. Försäkringsbolag vill se kvitton om ngt händer och man yrkar ersättning. Sen den dagliga ordningen. Jag har en gång gått en sk "PEP"-kurs på jobbet (tror det betyder Personlig Effektivitet nånting) Det var en förfärlig kurs, minst sagt! Usch så avklädd man blev! Den gick ut på att man skulle ha just bättre ordning både på sin arbetsplats och i datorn. Praktiskt gick det till så att deltagarna först fick lite teori om arkivering sen gick vi till en av våra arbetsplatser och började röja. Fy! Det allra värsta skamgreppet var när kursledaren lyfte på skrivbordsunderlägget och tog fram alla viktiga lappar som låg där! Sånt har väl alla? Skulle man inte ha enl henne. Det var flera år sen och jag lever väl inte 100%igt efter det men mycket sitter kvar. Pappershögen får ALDRIG bli mer än 10 cm (kursledaren skulle rysa om hon hörde detta, osorterade högar var itne tillåtna). Man sorterar efter ärende. Sen bedömer man: kasta, spara - hur länge (kolla legala arkiveringsregler), åtgärda - när (idag, i denna veckan, bevakning). Åtgärda-högen skall man sortera in i brevkorgar uppmärkta med just "idag", "denna veckan" (dessa båd skall vara tommma vid arbetsdagens slut resp på fredag eftermiddag) osv. Sen gör man likadant i datorn. Man brukar alltid börja projekt med att skaffa prylar men det är kanske en god idé att ha klart för sig varför och vad man skall ha prylarna till. Har man väl hittat en fungerande rutin så sparar man mycket tid och utrymme. Varmt Lycka Till! Det behöver du
anna_rispan
18-01-2007, 11:07
njae, jag skrev väl "kontor". det är rummet där datorn står. jag sitter och skriver skolarbeten där. vi har pärmar med viktiga papper. pennor!!!!!!! gem o annat smått o gott. och PAPPER!!!! bokhyllor med min samling av ungdomsböcker och annan skönlitteratur. föreningspärmar och massa tidskriftsamlare. ett linneskåp fyll med mina pysselsaker.
mamma har lärt mig att räkningar bör spara ett visst antal år o det går inte att få ut kroppen.
men allt annat sånt "papperarbete" var jag inte direkt nyfiken på när jag växte upp. det är väl därför jag känenr vilse i djungeln så att säga.
OK, då förstår jag  Man slappnar av på ett annat sätt hemma jämfört med jobbet. Min make och jag har helt skilda uppfattningar om ordning på papper. Han har ett "eget" rum som han kallar arbetsrum (pyttsan!). Där går jag helst inte in! Urk! Själv har jag skrivbord och dator i vardagsrummet och det tvingar ju fram en viss ordningsamhet. Manualer är ett kapitel för sig. Det blir många efterhand. Min princip går ut på att en manual skall ligga i närheten av prylen den gäller för (manualen till frysen skall finnas i köket tex). Då hittar man den när ngt krånglar. Maken hittar sällan manualerna till sina prylar när dom behövs med mycket irritation och fula ord till följd
anna_rispan
18-01-2007, 11:29
CITAT (Bee @ 18-01-2007, 11:24) OK, då förstår jag  Man slappnar av på ett annat sätt hemma jämfört med jobbet. Min make och jag har helt skilda uppfattningar om ordning på papper. Han har ett "eget" rum som han kallar arbetsrum (pyttsan!). Där går jag helst inte in! Urk! Själv har jag skrivbord och dator i vardagsrummet och det tvingar ju fram en viss ordningsamhet. Manualer är ett kapitel för sig. Det blir många efterhand. Min princip går ut på att en manual skall ligga i närheten av prylen den gäller för (manualen till frysen skall finnas i köket tex). Då hittar man den när ngt krånglar. Maken hittar sällan manualerna till sina prylar när dom behövs med mycket irritation och fula ord till följd  mm, jag o sambon måste samsas om ytan och jag kan förstå att han ogillar min "röra". jag hittar för det mesta men med allt fler bollar i luften börjar till o med jag brista....
anna_rispan
21-01-2008, 15:44
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 19:39)  Efter alla fina tips väntar vi på fotot som visar ditt skrivbord med ordning och reda - annars blir det bakläxa  Oj! Det var ju mer än ett år sedan jag fick tips och råd av er. Först nu har jag kommit på ett nytt sätt att sortera mina papper så från och med nu blir det nya ordningar i pappersarbete. Vi har äntligen köpt nya bokhyllor också så nu är det en ordentlig enhet istället för som det var förut. När det är klart med innehållet i hyllorna får du se bild Alba.
Kakaduan
21-01-2008, 17:09
Vi har tre system som fungerar jättebra:
1. Tidskriftssamlare för alla tidningar i bokhyllan.
2. Pärm med flikar A-Ö där vi sätter in bruksanvisningar/manualer och kvitton för alla maskiner och liknande som vi köper. T.ex på V-fliken sitter bruksanvisningen och kvittot till videon osv.
3. Pärm med flikar A-Ö för räkningar. E för El, T för TV, V för Vatten och avlopp, osv. Sista fliken är en övrigt-flik för fakturor av engångskaraktär, t.ex om man köpt något på postorder eller så.
Det täcker upp det mesta i pappersväg faktiskt. Lätt att hitta är det också. Slänger man någon apparat som man bytt ut eller så, tar man ur manualen och kvittot så att pärmen är uppdaterad hela tiden.
Kakaduan
Såg mitt svar för ganska precis ett år sen. Gud så präktig jag lät! När jag ser mig omkring här så har jag all anledning att skämmas. Högarna har vuxit till sig och inte har jag haft lust att sortera... Jag har alltid varit bättre på teori än praktik och ordningssamhet är kanske inte mitt främsta karaktärsdrag (men jag är ändå bättre på det än maken!)
Den där krokodilen får jag nog ta mig en funderare på igen...
anna_rispan
21-01-2008, 19:28
CITAT (Bee @ 21-01-2008, 18:35)  Såg mitt svar för ganska precis ett år sen. Gud så präktig jag lät! När jag ser mig omkring här så har jag all anledning att skämmas. Högarna har vuxit till sig och inte har jag haft lust att sortera... Jag har alltid varit bättre på teori än praktik och ordningssamhet är kanske inte mitt främsta karaktärsdrag (men jag är ändå bättre på det än maken!)
Den där krokodilen får jag nog ta mig en funderare på igen... Bee: det är lugnt.  Jag gjorde inga stora förändringar. Jag började med en mapp för aktuellt som jag gick igenom, eller skulle gå igenom i samband med räkningsdags. Men nu har jag bakat ihop era råd och har ändrat mina pärmrutiner. tillägg: en annan tråd om "viktiga papper" här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|