Blomstertanten
Det känns inte direkt normalt med nyckelpigor redan i januari unsure.gif
Har antagligen fått med den utifrån skogspromenaden och nu kryper den omkring på mej rolleyes.gif Den verkar gilla mej !
En väldigt liten nyckelpiga med en prick på varje sida. Men när jag söker på nyckelpiga hittar jag ingen röd med bara 2 prickar unsure.gif
Alexander-VG-zon3
spindlar,nyckelpigor,fästingar har jag sett
vickeva
när jag blåste ut ljusen som vi har utanför dörren i går kväll, såg jag att det var fullt av mygg som fastnat i stearinet...
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 16-01-2007, 17:26)
Det känns inte direkt normalt med nyckelpigor redan i januari unsure.gif
Har antagligen fått med den utifrån skogspromenaden och nu kryper den omkring på mej rolleyes.gif Den verkar gilla mej !
En väldigt liten nyckelpiga med en prick på varje sida. Men när jag söker på nyckelpiga hittar jag ingen röd med bara 2 prickar unsure.gif

har du sökt på "adalia bipunctata"? rolleyes.gif
Blomstertanten
Det känner jag inte igen , så det har jag troligen inte gjort tongue.gif
Men nu gör jag det ! sleep.gif
Blomstertanten
Men nu blev förvirringen ännu större ! (om det nu överhuvudtaget är möjligt tongue.gif )
Heter alla med 2 prickar samma sak , oavsett färg ?
Hittade röda med svarta prickar, svarta med röda prickar , svarta med orange prickar , svarta med gula prickar unsure.gif
Bipunctata förstår jag ju att det betyder 2 punkter/prickar !
Men Adala heter ju alla med 2 prickar också unsure.gif
Gossen Ruda
Röd med svarta prickar är standarden. Sen finns det såna som är färgade tvärtom och diverse andra varianter. Egentligen så heter dom arterna med röda eller gula punkter på svart botten något med xx-pustulata men det gäller inte för dom här varianterna eftersom dom SKALL ha svarta punkter. Nyckelpigorna är lite anarkistiska. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon