Det känns inte direkt normalt med nyckelpigor redan i januari Har antagligen fått med den utifrån skogspromenaden och nu kryper den omkring på mej Den verkar gilla mej ! En väldigt liten nyckelpiga med en prick på varje sida. Men när jag söker på nyckelpiga hittar jag ingen röd med bara 2 prickar
Alexander-VG-zon3
16-01-2007, 17:27
spindlar,nyckelpigor,fästingar har jag sett
vickeva
16-01-2007, 17:29
när jag blåste ut ljusen som vi har utanför dörren i går kväll, såg jag att det var fullt av mygg som fastnat i stearinet...
Gossen Ruda
16-01-2007, 18:22
CITAT (Blomstertanten @ 16-01-2007, 17:26)
Det känns inte direkt normalt med nyckelpigor redan i januari Har antagligen fått med den utifrån skogspromenaden och nu kryper den omkring på mej Den verkar gilla mej ! En väldigt liten nyckelpiga med en prick på varje sida. Men när jag söker på nyckelpiga hittar jag ingen röd med bara 2 prickar
har du sökt på "adalia bipunctata"?
Blomstertanten
16-01-2007, 19:43
Det känner jag inte igen , så det har jag troligen inte gjort Men nu gör jag det !
Blomstertanten
16-01-2007, 19:55
Men nu blev förvirringen ännu större ! (om det nu överhuvudtaget är möjligt ) Heter alla med 2 prickar samma sak , oavsett färg ? Hittade röda med svarta prickar, svarta med röda prickar , svarta med orange prickar , svarta med gula prickar Bipunctata förstår jag ju att det betyder 2 punkter/prickar ! Men Adala heter ju alla med 2 prickar också
Gossen Ruda
16-01-2007, 21:05
Röd med svarta prickar är standarden. Sen finns det såna som är färgade tvärtom och diverse andra varianter. Egentligen så heter dom arterna med röda eller gula punkter på svart botten något med xx-pustulata men det gäller inte för dom här varianterna eftersom dom SKALL ha svarta punkter. Nyckelpigorna är lite anarkistiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.