Hej,
Har precis grävt tre ganska stora friland som jag ska odla grönsaker i 110 m breda och 3,50 m långa. Tänkte nu bygga upp en ram/kallbänk kring dessa för att få upp höjden.
Funderar över vilket material jag ska välja:
- Vanligt obehandlat trä ruttnar med tiden, blir lätt angripet av svamp etc...
- Tryckimpregnerat av modernt snitt håller bra men lakas förmodligen ur med tiden av regn. Resterna rinner ut i jorden och sugs upp av de grönsaker jag odlar. Dessutom mår nog inte microorganismerna så bra av det?
- Sten/leca/tegel är för arbetssamt och för stort projekt (tycker jag).
- Pallkragar är rätt intressant men de är inte tillräckligt stora!
Någon som kan ge mig lite hjälp med detta?
Kerstin i Malmö
13-11-2002, 13:50
Jag har fått ramar till min köksträdgård klara nu! Dom är oljade, grundade och målade med utefärg (rött!). Jo, jag är medveten om att dom inte håller lika länge som impregnerat men detta känns bra för mig.
På kolonin jag hade tidigare fanns en miniörtagård med obehandlat trä och det höll minsann många år bara det, så det håller ju inte för evigt men bra länge.
Jag hoppas dom är 1,10 breda och inte 110 meter..... Jag har själv måtten 3 m x 1,25 m samt 1,25 x 1,25, fem stora och fyra små och så två lite mindre avlånga.
Kerstin
Ingrid på Västkusten
13-11-2002, 16:09
Todeloo,
Det finns 'miljövänligare ' tryckimpregnerat faktiskt.
Själv använder jag mig av tryckt virke utan större kval - gifterna - de eventuella är väldigt få i modernt tryckt material, och lakas ur under en lång period. Virket skall hålla under en tjugoårsperiod, -hmm- det är hiskelans lite per år dessutom.
nehej - det är mera hemskigheter i allt vi köper och äter än vad mina grönsaker tar upp ur jorden - bara hästdyngan om man hämtar ifrån ett travstall innehåller nog mer hemskigheter än avd man ens misstänker :-/
Funderar ingrid
lindsay
13-11-2002, 16:38
Jag har tryckat trä där jag odlar grönsaker, det bekommer mej inte alls.
Obehandlat trä håller längre än man tror så om det är en enkel konstruktion kan man använda det och byta ut dåliga plankor eftersom.
Pallkragarna kan ju ställas på rad annars
Det man kan göra om man vill använda obehandlat virke för att få ungefär samma livslängd som tryckimpregnerat är:
- lägga asfaltpapp (billig takpapp) under brädorna och där kontakt med jorden finns
- lägga dräneringsgrus eller annat grovt grus under brädorna
- använda stående timmer, skivat heltimmer, en styckad trädstam alltså. Håller mycket länge, kan göras i den höjd man vill och är dekorativt. Spikas samman med en regel - antingen utanpå eller innanför.
- På annat sätt ställa virket upp, så att endast en del har kontakt med jorden.
Jag har närapå helt slutat med tryckimpregnerat virke sedan jag läste vilken gigantisk miljöbelastning det är vid tillverkningen. Stort problem för landet - man vet inte vad man ska göra med massorna och avfallsprodukterna och ämnena återfinns i djur. Kemikalieinspektionens torra statistik är en rysare!
Obehandlat virke håller mycket länge när det ligger luftigt, som t ex i en terass, ett staket eller en brygga. Skillnaden jämfört med tryckimpregnerat virke är bara några år på 20-30 års hållbarhet.
Men med virke som har direkt kontakt med jorden eller vatten är det större skillnad på livslängden. Mina obehandlade tunna obehandlade plankor som ligger som gångar i odlingarna har hållit i 10 år nu, och är färdiga för att bytas ut (de var visserligen inte nya från början). Med tryckimpregnerat hade jag säkert kunnat ha dem i 5 år till. Men det är en baggis att byta ut dem, och skräpvirke finns det gott om här.
Med lite mer fantasi slipper man använda tryckimpregneringen.
Cilla
Tjingeling,
Tack för alla tips!
Ska nog göra en kompromiss, göra själva stoparna av tryckimpregnerat men brädorna i vanligt virke som jag skyddar med asfaltspapp,
Nästa helg bär det av mot brädgården!
/André
Jag brukar använda pallkragar så länge de håller utan att behandla dem på något sätt. När den som ligger längst ner emot marken börjat ge upp slipar jag bort nitarna vid gångjärnen och skruvar fast nytt gärna tryckimprgnerat virke med träskruv. Gången därpå är det ännu lättare att byta ut ruttnat virke.

Ulf
Ingrid på Västkusten
18-11-2002, 08:38
tjaaa-a jag hade nog sagt att ta asfaltspapp jämfört med tryckimpregnerat är välan som pest och kolera.
I så fall hade jag nog hellre valt plast som spärrskikt.
Hälsar Ingrid
Att byta asfaltpapp och tryckimpregnerat emot plast kan vara som att byta, inte mellan pest och kolera, utan till rena rama aidsepidemin. PVC-plast avger fri vinylklorid, styrenplaster törs jag inte ens tänka på. Bäst är det säkert att använda vanligt oimpregnerat virke om man är orolig för sin hälsa.

Ulf
Hej,
Tack igen för alla tips. Har varit på en brädgård och läst innehållsförteckningen på en tryckimpregnerad planka:
- Koppar, Arsenik....
Har nu bestämt mig för att helt avstå från detta och endast använda vanliga plankor. På sikt kommer jag förmodligen mura en liten mur av tegel kring dessa, men det får vänta tills plankorna ruttnat sönder.
Tack för alla tips!
/André
Ingrid på Västkusten
22-11-2002, 20:40
Ulf - det är polyetenplast *skratt* ......... tar ju iofs några år men är nedbrytbart t o m !!
Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
22-11-2002, 21:49
Jag använder både tryckimpregnerat och järnvägsslipers utan att reflektera över ev gifter. Som Ingrid skiver är urlakningshastigheten liten och dessutom rinner gifterna ner i grundvattnet. Ha-ha. Tror nog att oron för gifterna är värre än själva ämnena. Skulle vara intressant om nån kunde odla växter bredvid tryckimpregnerat respektive slipers och sen analysera växternas innehåll av ev gifter. Eller är det redan gjort??
Rogerzon3
22-02-2003, 01:38
Hallo!
Detta var en trevlig diskussion tycker jag. I år har jag gjort bänkar i måtten 2,80*1,20*0,30m, vilket jag tycker är ganska lagom. De är tillverkade i gran och det kan ruttna förhållandevis fort jämfört med lärk och ek som håller längre, men är dyrare och ibland svårare att få tag i. Jag löste problemet genom ett gammalt välkänt knep. Kokt linolja + trätjära + balsamterpentin/sprit/skonsam förtunning 222. Balsamterpentin är dock det sämsta alternativet eftersom det luktar mycket och är inte hälsosamt. Sprit funkar jättebra och är väl det som är mest naturligt av lösningsmedlena. Det tredje alternativet är heller inte så dumt. Det är speciellt framtaget för "ekologisk" byggnation mm. Det luktar inte och är betydligt mindre miljöpåverkande än terpentinen. Blanda 2 delar kokt linolja, 2 delar tjära och 1 del lösninsmedel. Detta är inte dumt alls. Det används ju till ekor och annat där man mycket kontakt med vatten. Det luktar ju mycket tjära så det är bäst att stå ute. Har man möjligheter att behandla vartannat år eller något så är det nog inte dumt.
MVh Roger!
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:11
Verkligen Roger? Trätjära innehåller ju om något mängder med cancerframkallande äämnen men jag kanske missuppfattade Dig om användningen.
Hälsar Ingrid
Anders zon III
25-02-2003, 20:28
Trätjära ska man inte sniffa eller äta, men växterna blir inte giftiga av det. Det bryts ju ner till vanligt förekommande ämnen.
Arsenik och bly som vi inte kan förnimma i jorden är däremot skadligt för oss och tas upp av växterna.
e_sedell
25-02-2003, 20:50
Järnvägsslipers är någonting som innehåller gift om nåt!
Jag använder varken tryckat eller slipers, gifterna lagras ju.
Det värsta tycker jag är att de sedan ärvs -förs över från mor
till barn....
Ingrid på Västkusten
26-02-2003, 07:17
Gamla slipers innehåller en hel del skumt jamen :-)
inte de nya.
Och vad järnvägsslipers innehåller är ljusår ifårn vad tryckimpregnerat innehåller.
Hälsar Ingrid
e_sedell
26-02-2003, 19:11
är det verkligen så? Jag är lite tveksam till det, men efterssom jag inte vet så ska jag inte tjafsa....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.