Full version: Vad är detta?
*Mademoiselle*
:

Har precis flyttat till villa, och tog mig en titt på vad som finns på tomten.

Som vissa kanske vet har jag noll koll.
Men är intresserad av att lära mig.

Så hur självklart detta kanske verkar, så hoppas jag endå att det finns någon som vill säga mig vad detta är tongue.gif

Den ena växten är mer trädlik, och den andra lite mer rund som en buske.

Men de ser likadana ut. huh.gif

Tack på förhand wub.gif
Alba
Högra bildens blad ser ut som rhododendron.
Har dock aldrig sett den på stam - men det kanske finns.
Reserv
Visst är det väl Rhododendron båda bilderna. Uppstammad minirhododendron har jag sett, men inte stora, men dom kanske är små.
anna_rispan
båda är nog rododendron. de kan växa så där som små träd
har sett nån bok som handlade bara om rododerndron. kankse kommer snart....
*Mademoiselle*
Sökte på google, verkar ju finnas massvis med sorter,
finns det kanske någon som vet vad det är för sort som jag har?
Fast det kanske är omöjligt att se, vad vet jag wacko.gif

Tack för svaren wub.gif
anna_rispan
parkrododendron kanske. om jag minns rätt så är det en av de vanligaste o de kan växta sig kämpahöga.

testa på det namnet om du vill.
Eva 33c
Det finns som sagt massor av sorter. Du får fotografera dem igen när de blommar i vår, så får vi lite fler ledtrådar. rolleyes.gif
*Mademoiselle*
CITAT (Eva 33c @ 16-01-2007, 20:01)
Det finns som sagt massor av sorter. Du får fotografera dem igen när de blommar i vår, så får vi lite fler ledtrådar. rolleyes.gif

Det ska jag göra biggrin.gif
Hannele
CITAT (Mademoiselle @ 16-01-2007, 19:01)

Grattis till huset. Lova att låta bli sågen första året tills du lärt dej mer. smile.gif
*Mademoiselle*
CITAT (Hannele @ 16-01-2007, 22:52)
CITAT (Mademoiselle @ 16-01-2007, 19:01)

Grattis till huset. Lova att låta bli sågen första året tills du lärt dej mer. smile.gif

Tack!

Jag lovar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
Tycker också det ser ut som rododendron. Fint med ett träd, går stamma upp själv tror jag om man börjar när den är ung.

Ser lite risiga ut, släng på lite gödsel till våren och att beskära den är nog inte helt fel men läs på ordentligt först så du inte förstör den fina formen. Beskära rododendron kan man göra rätt hårt har jag läst men är man inte försiktig så kan den få en konstig form.

Lycka till med nya huset smile.gif
*Mademoiselle*
CITAT (fruberglund @ 17-01-2007, 10:43)
Släng på lite gödsel till våren och att beskära den är nog inte helt fel men läs på ordentligt först så du inte förstör den fina formen.

Gödsel? ohmy.gif

Vad, hur , när?

blink.gif
Lena i Torslanda
Använd Blå korn och lägg på det efter det att den har blommat. Det absolut bästa gödningsmedlet för Rhododendron.
Hannele
CITAT (Mademoiselle @ 17-01-2007, 11:09)
Gödsel?  :o

Vad, hur , när?

blink.gif

Jag gödslar inte mina rhododendron, gräsklipp före midsommar ger kväve.
Blå korn och annan konstgödsel utarmar jorden, höns- kogödsel bättre i så fall.
Snöflinga
Fast älggödsel som man plockar själv i skogen är superbra wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (Hannele @ 17-01-2007, 15:17)
Blå korn och annan konstgödsel utarmar jorden, höns- kogödsel bättre i så fall.

Håller med om konstgödsel, men har för mig att just hönsgödsel ska undvikas till kalkskyende växter...? Min rhododendronkunskap är väldigt låg, men att de ska gilla kalkfattig, mullig jord har jag snappat upp. Jag brukar räfsa in löv under mina, mest lönn- och eklöv. Med tanke på vilken miss-skötsel jag utsätter dem för i övrigt så får jag säga att de ser riktigt glada ut....

Grattis till trädgården!
Lena i Torslanda
Normalt sett använder jag aldrig konstgödsel men just till Rhododenron är det outstanding. Rekommenderas även av Rhododendronsällskapet. De små mängder det är fråga om utarmar inte jorden. Med bra tillskott årligen av lövkompost så är det ännu mindre risk.
Höns eller kogödsel använder jag aldrig på surjordsväxter.
Mia, zon 3
OK - där ser man.
Jag är ju förtjust i benmjöl, men jag kan tänka mig att det också är åt det kalkhaltiga hållet?
Inga från Närke
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-01-2007, 11:01)
Normalt sett använder jag aldrig konstgödsel men just till Rhododenron är det outstanding. Rekommenderas även av Rhododendronsällskapet. De små mängder det är fråga om utarmar inte jorden. Med bra tillskott årligen av lövkompost så är det ännu mindre risk.
Höns eller kogödsel använder jag aldrig på surjordsväxter.

Lövkomposten ska innehålle eklöv som försurar och är långsamma att multna har jag hört av rhododendronodlare.
*Mademoiselle*
CITAT (Lena i Torslanda @ 17-01-2007, 11:30)
Använd Blå korn och lägg på det efter det att den har blommat. Det absolut bästa gödningsmedlet för Rhododendron.

Såg att det fanns i säck och flytande.

Vilket skall jag ha? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon