Karl-Göran Karlsson
Gråt och tandagnisslan!

Efter att fascinerat ha skådat hur min vita Phalaenopsis skickat upp en gigantisk blomstängel med mer än 6 förgreningar ser jag nu hur knopparna som bildats på dem tyvärr faller av en efter en! Snacka om antiklimax!

Nåväl, jag får väl vara glad för de cirka 25 % av alla knoppar som nu verkligen slår ut.

Men vad kan jag lära av det här egentligen? Vad gick snett?

I en orkidebok såg jag att just när knopparna bildas så behövs särskilt mycket ljus annars kan knopparna ramla av. Är detta riktigt? Jag har annars fått intryck av att brudorkiden trivs rätt bra i lite mörka lägen. Min orkide står i ett fönster i nordvästläge. Det här är fjärde säsongen den blommar. Tidigare år har jag inte sett de här problemen och jag har inte flyttat krukan.

Vore intressant att få lite tips här så jag slipper vara med om det här nästa blomsäsong.
Biggan_
Du har inte vattnat med för kallt vatten väl?
Läget är det inget fel på.
Du har inte haft någon äppleskål nära din orkidé, dom är lite känsliga för etylengasen som äpple utsöndrar.
Tomas J
Brudorkidén är rätt känslig för temperatursvängningar. Den vill helst ha mellan 18-22 grader. Om den får stå för kallt, och allra helst i kombination med ett fuktigt rotsystem vilket är lätt hänt på vintern så kan svamp- och bakterieinfektioner uppstå, dvs. röta. Det kan ses som fläckar på utslagna blommor eller blad. Tag isf upp växten ur krukan och titta på rotsystemet. Skelle det vara angripet så klipp bort alla sjuka delar (blad, rötter, blommor) och sätt om den. I vilket fall som helst är det viktigt att hålla plantan relativt torr under vintern för att slippa röta. Brudorkidén är oxå rättt känslig för taskiga ljusförhållanden som du säger. Om den stått mörkt en längre tid, o allra helst i kombination med för hög temperatur kan knopparna gulna och trilla av. Men ett nordvästfönster brukar funka rätt bra för phalisarna... Hoppas du fått lite idéer så du själv kan komma på vad som är felet! =)
ninnisky
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 16-01-2007, 21:28)
Gråt och tandagnisslan!

Efter att fascinerat ha skådat hur min vita Phalaenopsis skickat upp en gigantisk blomstängel med mer än 6 förgreningar ser jag nu hur knopparna som bildats på dem tyvärr faller av en efter en! Snacka om antiklimax!

Nåväl, jag får väl vara glad för de cirka 25 % av alla knoppar som nu verkligen slår ut.

Men vad kan jag lära av det här egentligen? Vad gick snett?

I en orkidebok såg jag att just när knopparna bildas så behövs särskilt mycket ljus annars kan knopparna ramla av. Är detta riktigt? Jag har annars fått intryck av att brudorkiden trivs rätt bra i lite mörka lägen. Min orkide står i ett fönster i nordvästläge. Det här är fjärde säsongen den blommar. Tidigare år har jag inte sett de här problemen och  jag har inte flyttat krukan.

Vore intressant att få lite tips här så jag slipper vara med om det här nästa blomsäsong.

Samma sak har precis hänt mig sad.gif Nu var min inte så stor som din, men underligt nog så har den stått tillsammans med 6 andra phalaenopsisar i ett nordvästfönster i flera år och blommat mycket. Ingen av de andra var påverkad, bara denna enda. Alla har fått samma behandling.

Jag frågar mig också vad det var som gick snett!
sleep.gif
Karl-Göran Karlsson
Hm.

Svårt att få kläm på vad som hänt. Era svar ger inte så hemskt mycket ledtrådar.

Jag undrar: Hur är det med närhet till en julgran? Den står rätt nära så jag kan inte utesluta att den kan ha medverkat. Har hört att andra växter kan ha lite svårt att stå ut med en gran i närheten. Gäller det även Brudorkiden?
Tomas J
Det kan mycket väl vara anledningen! Släng ut granen eller byt rum för orkidéerna. Klipp av blomstängeln en centimeter ovanför ett av ögonen mellan stängelbasen och första blomman så kommer snart en ny stängel!
ninnisky
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 18-01-2007, 19:08)
Hm.

Svårt att få kläm på vad som hänt. Era svar ger inte så hemskt mycket ledtrådar.

Jag undrar: Hur är det med närhet till en julgran? Den står rätt nära så jag kan inte utesluta att den kan ha medverkat. Har hört att andra växter kan ha lite svårt att stå ut med en gran i närheten. Gäller det även Brudorkiden?

Hade ingen julgran i närheten smile.gif men det underliga är ju att detta inte drabbat någon av de plantorna! Bara denna enda som blommat i många år tidigare!
Carex
jag har haft liknande problem och hört att det kan ha att göra med för låg luftfuktighet.
Mia, zon 3
En av mina har också gjort så, knopparna hann knappt titta ut ur stjälken innan de gulnade och började droppa någon vätska. Men eftersom plantan i övrigt verkar må kalas så är det väl inte så mycket att bra sig om.
Maria_z5
Är det verkligen så bra att kapa stängeln, många moderna phalenopsisar är ju hybrider och kan vara korsade med orkideer som inte gillar att få stängeln klippt. Det är i alla fall vad jag hört och läst...
Självklart finns det de som mår bra av´den behandlingenbså gör som du vet att din phalenopsis mår bäst av och inte något annat, du har ju haft den ett bra tag.
Lycka till!

/Maria smile.gif
kristerh
CITAT (Maria_z5 @ 19-01-2007, 18:30)
Är det verkligen så bra att kapa stängeln, många moderna phalenopsisar är ju hybrider och kan vara korsade med orkideer som inte gillar att få stängeln klippt. Det är i alla fall vad jag hört och läst...

klipper aldrig mina blomstänglar om de inte torkar bort av sig själv,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon