Full version: Färgkoder
AnitaO
Det jag försöker få veta är vad färgen på denna knapp har för färgkod.
Någon som har koll på hur man få fram det?

anna_rispan
syns inte det om du lägger in den i ett fotoprogram o tar pipetten??
jag tänker fritt nu alltså. men har nåt svagt minne av att jag gjorde nåt sånt när jag letade färger till min hemsida. som inte blev nåt av.
askar
Färgkoder... kanske hittar du något på den sidan. smile.gif
stina
Om jag ställer in R255, G204, B153 ser inte jag någon skillnad på min skärm.

/Stina
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 10:28)
syns inte det om du lägger in den i ett fotoprogram o tar pipetten??
jag tänker fritt nu alltså. men har nåt svagt minne av att jag gjorde nåt sånt när jag letade färger till min hemsida. som inte blev nåt av.

Jepp, det funkade!
Tack wub.gif
Fizzgigg
CITAT (AnitaGg @ 17-01-2007, 10:24)

Nu består den visserligen av flera färger, men om det är färgen i mitten (stora området) du menar så är färgkoderna:

#F3A461

247 163 91 (RGB)

Hjälpte det? smile.gif

Det finns ett gratisprogram som heter Colorpic (http://www.iconico.com/colorpic/) som sköter sånt här hur enkelt som helst. Det fungerar ungefär som pipetten men man kan kolla färgkoderna på vad som helst på skärmen utan att behöva spara bilder, ta skärmdumpar och sånt jox.
AnitaO
CITAT (Fizzgigg @ 17-01-2007, 10:41)
CITAT (AnitaGg @ 17-01-2007, 10:24)

Nu består den visserligen av flera färger, men om det är färgen i mitten (stora området) du menar så är färgkoderna:

#F3A461

247 163 91 (RGB)

Hjälpte det? smile.gif

Det finns ett gratisprogram som heter Colorpic (http://www.iconico.com/colorpic/) som sköter sånt här hur enkelt som helst. Det fungerar ungefär som pipetten men man kan kolla färgkoderna på vad som helst på skärmen utan att behöva spara bilder, ta skärmdumpar och sånt jox.

Tack för tipset.
Det ska jag nog ladda ner.
I PaintShop så var det helt korrekt "247 163 91 (RGB)"
Men ibland har man ju behov av färgkoder till HTML, så då är det bra att ha ett sånt program smile.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Fizzgigg @ 17-01-2007, 10:41)

Nerladdat nu.
Skitbra!! Tack igen smile.gif wub.gif
anna_rispan
Odla är så himla bra! Folk som kan allt möjligt bra finns här! wub.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 17-01-2007, 13:51)
Odla är så himla bra! Folk som kan allt möjligt bra finns här! wub.gif

*nickar instämmande* smile.gif
KURT
Jag har ett minne av att man bör undvika "udda" färger i HTML-kod, undrar om alla browsers klarar att återge dem?
Pirum
Vad menar du med 'udda' färger? Förr, när folk hade 256-färgers display, eller ibland rentav 16, så skulle man vara restriktiv och helst använda fördefinierade paletter. Men finns fortfarande sådana rekommendationer? Antalet personer som kör 8-bitars grafik borde vara litet.

(Däremot bör man fortfarande vara uppmärksam på att göra web-sidor som kan användas av färgblinda, synsvaga, etc, men, det är inte många som tänker på det (inte jag heller alltid tyvärr))
Hannele
Man kan inte vara säker att andra ser udda färger i sin dator, bäst att hålla sej till standarden.

P.S.
Fel, sonen säger att man välja vilka färger man vill smile.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 17-01-2007, 15:50)
Man kan inte vara säker att andra ser udda färger i sin dator, bäst att hålla sej till standarden.

P.S.
Fel, sonen säger att man välja vilka färger man vill smile.gif

Jag håller nog med din son.
Om någon enstaka person har en dålig bildskärm så borde väl inte få hindra resten av mänskligheten att se många färger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon