Jonas70
17-01-2007, 12:07
Jag puttade ner lite kärnor av honungsmelon nu samtidigt som jag ändå sådde en hel del annat. Efter 5 dagar så börjar de nu sticka upp ovan jord i massor. Jag har inte räknat så noga, men det verkar ha varit en väldigt hög grobarhet.
Min fråga är nu naturligtvis hur jag sköter dessa små liv? Hur växer dem? Kan man få frukt på dem här i Sverige? Jag har ju ett växthus som de skulle kunna växa i till sommaren, trivs de bra där eller tro ni det fungerar bättre på friland?
Jonas70
19-01-2007, 17:24
Ingen som har några tips till mig?
kerstin z5-6
19-01-2007, 17:31
Jodå de går fint att odla , men du har nog börjat lite tidigt -jag brukar så ev meloner i mars -de tar en himla stor plats ganska fort -men passar bra i växthuset när perennerna kommit ut
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2007, 17:35
Jodå så nya längre fram i vår. Melon brukar inte funka att så såhär tidigt.
Om du tagit fröerna från en köpt frukt så får du bättre chans att få frukt ifall du köper frön till en honungsmelonsort som funkar i svenskt klimat typ sweet granit
Kopierat från Runåbergs om melonodling
"Melonen härstammar ursprungligen från Persien. Den odlades tidigt runt hela Medelhavet och spreds med romarna till stora delar av Europa. Efter romarrikets fall har den endast uppträtt sporadiskt i Frankrike och England. Det var först under 1400-talet som den kom igen på allvar. Framför allt i Frankrike, där den skattades mycket högt och flera nya varianter utvecklades. Melonen odlas idag över hela världen i flera varianter. C. melo var. reticulatus är vår vanliga nätmelon, medan den släta och åsade melonen heter C. melo var. cantalupensis. Den s.k. vintermelonen eller casaban, C. melo var. inodurus, som framför allt odlas i Asien, saknar den mogna melonens väldoft. Liksom övriga i familjen gurkväxter, är melonen en ettårig ört med handflikiga blad, gula blommor (som ibland är tvåkönade) och saftiga frukter. Melon kräver mycket värme och odlas helst i växthus eller drivbänk, i en fuktighetshållande, mull- och näringsrik jord med ett pH-värde över 6,5. Pensla pollen från flera han- till honblommor samtidigt, om inte insekterna kan komma in och låt varje planta få utveckla 4-6 frukter. Skugga och lufta om temperaturen stiger över 30°C. Befruktningen kan bli dålig om det är för varmt. Det går bra att binda upp melon för att spara utrymme i växthuset.
SÅDD: Fröna sås vanligen inomhus eller i varmbänk 4-5 veckor innan utplantering. Så i krukor, 1-2 cm djupt och 3-4 frön i varje. Bästa groningstemperatur är omkring 30°C. Gallra till 1-2 plantor i varje kruka och låt dem stå ljust och luftigt. Avhärda dem innan utplanteringen, som sker när jorden blivit varm och all frostrisk är över. Bästa groningstemperatur är omkring 30°C.
AVSTÅND: Lagom plantavstånd är 60-100 cm när plantorna ska ringla på marken. Uppbundna i växthus räcker det med 40 cm. Plantan kan behöva hjälp att bära frukterna när den binds upp.
SKÖRD: Melonen är mogen när den grågröna färgen skiftar över i blekgult till orange och frukten lätt lossnar. Stjälken har nu sprickor invid fruktfästet och den mättade doften avslöjar att melonen är mogen att avnjutas. Förvara den svalt."
JÄTTEVIKTIGT att veta är att melon inte gillar temperaturer under +15C samt plantorna måste vara väl avhärdade innan de planteras ut på försommaren, bladen bränns annars sönder av solen.
Jonas70
19-01-2007, 18:05
ok det verkar ju som om jag fått ner de här lite tidigt i jorden

Finns det någon chans överhuvutaget att det kan bli något av det ändå? Eller är de bara att kasta bort och börja om i mars igen?
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2007, 19:11
Det kan ju bli en grön inomhusväxt, fast då får man nog ge extra belysning + se upp för spinnkvalster.
Och om du kan så i mars beror på vad du har för faciliteter melon sås ca 4-5v innan utplantering så har du kallväxthus utan uppvärmningsmöjlighet kan du behöva vänta längre med sådden.
kerstin z5-6
19-01-2007, 19:12
De drabbas lätt av ohyra inne spinn mm -Jag skulle så nya -de funkar inget vidare såhär tidigt
Jonas70
21-01-2007, 18:29
Vad synd att jag fått ner de här kärnona i orden rdan nu, men det är nog lika gott att göra ett nytt försök om ett par månader istället för att fortsätta med de nsådd jag ha just nu.
sockerkakan
05-06-2008, 22:09
Lyfter upp tråden och fortsätter här istället för att skapa en ny!
Min honungsmelon-planta är nu ca 60 cm hög, och har stöd av 3 st ihopbindna blompinnar. Man nästan ser hur den växer för den växer så fort, och den blir samtidigt rangligare. Det får inte tillräckligt stöd av pinnarna så jag undar nu och jag kan binda upp den? isåfall Hur ska jg göra det på bästa sätt för att inte skada växten?
*Stintan*
06-06-2008, 06:46
Bind upp den som man binder upp gurka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.