Full version: kattallergi
kristerh
Min lilla princessa brukar få en skål med räkor varje tisdag, och ofta har jag märkt att hon är svullen runt ena eller bägge ögonen, har inte kopplat ihop det med räkor, men nu börjar jag fundera på om hon kan vara allergisk mot räkor unsure.gif
någon som vet om katter kan ha allergier wink.gif
tilläggas kan att det brukar gå över på ett dygn, har en gång åkt till veterinären och när man kommer fram kan de inte se något wink.gif
karjo
Tror säkert att de kan vara allergiska! Vet om både hundar och hästar som har allergier, så varför inte katter.
Rapchic
jag har hört talas om katter som är allergisk mot människor
så varför inte mot räkor
kristerh
CITAT (Rapchic @ 17-01-2007, 13:09)
så varför inte mot räkor

laugh.gif laugh.gif allergisk mot människor, den var bra
förekommer kanske, det brukar ju vara tvärt om rolleyes.gif
Chanku
Jag hade en hund som var allergisk mot lite allt möjligt. Bland annat människor och katt...
AnitaO
CITAT (kristerh @ 17-01-2007, 13:32)
CITAT (Rapchic @ 17-01-2007, 13:09)
så varför inte mot räkor

laugh.gif laugh.gif allergisk mot människor, den var bra
förekommer kanske, det brukar ju vara tvärt om rolleyes.gif

Förekommer hos hundar också faktiskt.
Det är väl egentligen allgeri mot den sortens kvalster som människor har.
Men snacka om att man har problem då! ohmy.gif sad.gif

Till ursprungsfrågan:
Det finns ju en jättebra kattsida www.katter.nu där jag tror man kan få svar på det mesta.

När det gäller hundar och allergi, så yttrar det sig oftast som klåda och eventuellt håravall o.s.v.
Svullnader och liknande har jag aldrig hört talas om.
Whiskuchi
Oh ja, visst kan katter vara allergiska! Just symptomet att det svullnar runt ögonen har jag aldrig hört talas om tidigare, därmed inte sagt att det inte kan bero på allergi. Vanligaste symptomen är klåda och hårbortfall.
Ramoth
En skål med räkor varje vecka ohmy.gif
Har du en aning om hur mycket magnesium det blir?
En enda räka täcker mer än väl hela veckans maxbehov.
(Nå ja, inte riktigt)
Snälla du, sluta genast med räkorna!!!
Du kan göra din katt riktigt, riktigt sjuk.
En katt får mycket lätt urinsten av en så´n här diet.
Räkor är också påtok för salta för att vara nyttiga för katter.

Och ja, katter kan vara allergiska.
Foderalleriger på katt ökar hela tiden. Många katter är allergiska mot just fisk/skaldjur. Tillslut kan inte katten äta någonting alls med fisk i, vilket kan göra det besvärligt att hitta ett foder som funkar. Många torrfoder innehåller större eller mindre mängd fisk, och även burkmat, även om det verkar lättare att hitta ett fiskfritt alternativ där.

Nutro Complete care / kyckling är ett utmärkt torrfoder utan fisk.
På burkmatssidan finns vanliga hederliga Mjau *stor burk* - inget tjafs, bara kött och köttbiprodukter. Utom varianterna med just olika sorters fisk så klart.

Du kan säkert hitta något annat gott att ge henne.
Råa kycklingvingar är uppskattat hos många katter och mycket nyttigt.
(De kan dock ha svårt att inse att det är mat till att börja med)
rått hjärta i bitar är också bra.
De här förslagen ger katten lite naturligt "ätarjobb" och tänder och tandkött för bästa tänkbara motion. Det är både bra mat och sysselsättning.

Lycka till!!!
kristerh
CITAT (Ramoth @ 17-01-2007, 17:25)
Har du en aning om hur mycket magnesium det blir?
En enda räka täcker mer än väl hela veckans maxbehov.
(Nå ja, inte riktigt)
Snälla du, sluta genast med räkorna!!!
Du kan göra din katt riktigt, riktigt sjuk.
På burkmatssidan finns vanliga hederliga Mjau *stor burk* - inget tjafs, bara kött och köttbiprodukter..

Råa kycklingvingar är uppskattat hos många katter och mycket nyttigt.

Lycka till!!!

jag sköljer ur dem ordentligt innan hon får dem,
kanske ska sluta med det och koka lite fisk istället wink.gif

Mjau äter hon inte, hon är väldigt kräsen wink.gif

Rå kyckling kommer hon aldrig att få...
det finns så mycket olämpligt i rå kyckling o rått fläskött (bakterier) så det går bort direkt.

men tack för de andra tipsen.
Ramoth
många katter lever i dag på det de är skapta för - rått kött.
Köper man svenskt kött är chansen mininmal att katten får i sig något olämpligt.
Vill man vara extra försiktig kan man se till att lägga köttet i frysen minst 36 timmar.
Mina egna katter har sedan drygt ett år tillbaka fått rå naturlig mat dagligen.
Råa kycklingvingar är basmat som de gör revolt om jag skulle utesluta någon dag biggrin.gif
Grishjärta finns inte heller någon anledning att vara rädd för.

Å skulle det finnas några bakterier i köttet så är katter mycket tåligare än vi människor. en orsak är att maten passerar tarmsystemet betydligt fortare på katter än på människor.

Salt finns *i* räkorna också. Inte bara på.
Fisk till katt är förövrigt inte heller särdeles nyttigt om de får det ofta, eftersom det hämmar upptagande av B-vitamin.
Men en liten fiskportion / vecka går säkert bra biggrin.gif

Lycka till!
Whiskuchi
CITAT (kristerh @ 18-01-2007, 13:49)
det finns så mycket olämpligt i rå kyckling o rått fläskött (bakterier) så det går bort direkt.

Rå (svensk) kyckling är mycket bättre än räkor. Jag vet massor av katter som får rått kött regelbundet utan att någonsin blivit sjuka (vad äter utekatter som jagar sin egen föda om inte rått kött - däribland fågel?)
Mina katter har ogillat de sorters rått kött jag provat på dem, dock har jag inte provat kyckling än.
yenny
CITAT (Whiskuchi @ 18-01-2007, 17:50)
CITAT (kristerh @ 18-01-2007, 13:49)

Rå (svensk) kyckling är mycket bättre än räkor. Jag vet massor av katter som får rått kött regelbundet utan att någonsin blivit sjuka (vad äter utekatter som jagar sin egen föda om inte rått kött - däribland fågel?)
Mina katter har ogillat de sorters rått kött jag provat på dem, dock har jag inte provat kyckling än.

min Frida tokvägrar att äta rå kyckling... tillagad är det dock väldigt smaskigt.
Summersun
Har två katter som är allergiska mot fisk, men alla våra katter äter samma mat (lättare så) så de andra får ju således ingen fisk heller.
pejori
mina katter har i alla tider fått mycket fisk och räkor, utan några problen wub.gif
ett halvkilo räkor i månaden slinker nog ner här och dom mår bra smile.gif smile.gif
rå kyckling däremot kommer inte på fråga här heller...kokt fisk är ett måste wub.gif
Ramoth
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 23:40)
mina katter har i alla tider fått mycket fisk och räkor, utan några problen wub.gif
ett halvkilo räkor i månaden slinker nog ner här och dom mår bra smile.gif smile.gif
rå kyckling däremot kommer inte på fråga här heller...kokt fisk är ett måste wub.gif

och en del rökare blir 85 år, men ingen säger att det är nyttigt att röka för det.
Varför chansa med djurens hälsa om man vet hur man kan ge dem störst chans till ett långt och gott liv?

Sedan är jag förespråkare för variation, så lite av det ena och lite av det andra är mer min grej.
Här serveras också fisk - någon enstaka gång eftersom missarna inte är stormförtjusta.

Tyvär har allt för många fördomar mot kyckling som hund och kattmat.
Sarmonella biter dåligt på katt (står att läsa om i senaste nr av Doggy Rapport, men jag hittar den inte på nätet tyvär)
Benen är inte heller farliga - så länge de är råa. Tillagade ben däremot är inte alls nyttiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon