Full version: Glansmålla
Tant Ester
Hej igen!
I min finfina "ärvda" trädgård växte förra året två stora exemplar av glansmålla! Botaniker av diverse slag vallfärdade till vår trädgård för att se den växt som, berättade de, annars bara förekom sporadiskt på soptippar... Jag får väl erkänna att jag inte helt och fullt delade deras förtjusning, men ändå... Det var liksom charmigt när hänförda skaror ramlade in över stenmuren och vördnadsfullt frågade om de fick lov att fotografera eller till och med ta ett blad.

Iallafall, i år hade båda glansmållorna gått ur tiden. Förmodligen är dom väl ettåriga? Nu bävar jag för när botanikerna kommer på sitt årliga besök och ser att jag inte har lyckats spara en enda glansmålla! Ändå lät jag dem fröa av sig i höstas (mållorna alltså) och har sparat en massa måll-liknande växter i landet. Men alla ser ju ut som svinmålla? Är det någon som vet hur glansmållan ser ut som ung? Innan den blir en stor vedartad buske?

Ester, orolig för att ha förstört sommarnöjet för de i florans värld mer bevandrade unsure.gif
Kristina zon 3
Glansmålla, har jag aldrig hört talas om. Däremot Praktmålla. Kan det vara samma släkte måntro. Fick med frö till praktmålla (som någon bonus) när jag beställde andra fröer i våras. Stoppade ned dem i krukor. Nu har de kommit upp 2-3 cm blink.gif ska enligt fröpåsen bli upp till 2 meter blink.gif Men vad är det egentligen blink.gif Blomma? Grönsak? Kan väl inte vara ett ogräs som man får med från en fröfirma. Tror jag har hört svinmålla också. Låter inte så kul?

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Glansmålla (Atriplex sagittata) verkar vara ganska lik trädgårdsmålla men bladen ser lite smalare och spetsigare ut enligt mossbergs flora.

Praktmålla = Chenopodium giganteum verkar räknas som grönsak hos Runåbergs det står att både blad och blommor går bra att använda. Men man kan nog ha den som prydnadsväxt med många grönsaker är ju så dekorativa att de passar bra även i blomsterrabatten.

Vad är det för fel på svinmålla (Chenopodium album)?? Lätt att rensa bort ifall man inte vill ha dem. Gott att äta exempelvis i stuvning smakar ungefär som spenat.

Det finns väldigt många målleväxter och många av dem går utmärkt att äta exempelvis Good King Henry (som egentligen heter lungrot på svenska). Många målleväxter är ettåriga men det finns fleråriga exempelvis Good King Henry.

Bärmållan säljs av många fröfirmor under namnet Smultronspenat.

Impectas bild på "Smultronspenaten" både bär och blad ska vara ätliga men jag har inte provat så jag vet inte om de är goda.
Kristina zon 3
Har ingen direkt åsokt om att det är fel på svinmålla, har nog aldrig sett en sådan. Det var mer en reflektion över namnet. Det låter inte vackert/gott. Ska försöka hitta någon plats i helgen till mina praktmållor. Ska blir spännande att se om de blir 2 m.

Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon