Hej träffade en tjej och så sa jag att jag måste nog beställa ett sort las med jord iår men hon tyckte det var en dum ide när vi har all denna tång vid kusterna. Bor väldigt nära kusten.
Finns det någon som odlar på tång eller vet någon sida om hur man kan gå till väga?
MVH karin
Man kan odla potatis i tång, den blir ren och fin och får också lite röd färg av tången.
Dessutom använder jag tång som näringsgivande täckmaterial runt buskar och sparris.
Tång är bara super men helt kan den inte ersätta mylla. Först måste du i så fall låta den få en säsong och bli mylla i komposten!
Mulle
Eva i Västerås
18-01-2007, 08:07
Bor i inlandet, så jag har aldrig använt tång, men har det inte höga halter av en del mineraler som vissa växter kan få för mycket av?
Lena i Torslanda
18-01-2007, 08:37
Tång är ett utmärkt tillskott för alla jordar. Innan man lägger den i landen kan man låta den ligga på hög och låta regnet skölja igenom. Det är ffa för att få bort salthalten. Mineralerna i tången är utmärkta men som med allt annat så gäller "lagom är bäst".
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2007, 09:02
Speciellt kålväxter brukar gilla jord som man grävt ner tång i så har man ett grönsaksland kan man ju börja gräva ner det där.
Anders Roslagen
08-02-2007, 23:06
Jag använder en del tång - men då som gödning i planteringsgropar eller täckning av öppen jord.
Är det jord du egentligen behöver så blir det i jämförelse inte mycket mylla av tången, det krymper ju ihop enormt precis som annat organiskt material när det förmultnar...
Sommartorparn
17-02-2007, 11:06
Men det ska vara riktig blåstång, inte sådan där brun sörja som det brukar finnas mest av kring kusterna.
Lisbeth zon2
21-02-2007, 13:07
I Gröna Rum visade dom en man, som bodde på en ö, han använde allt till kompost och gjorde jord av tång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.