Fizzgigg
Klippt från Aftonbladet.se:

Robert Aschberg:
– Hur skulle det bli om du var statsminister?
Anders Borg:
– Om jag fick vara statsminister så skulle folk få göra exakt vad de ville själva.
Robert Aschberg:
– Vad de vill, i alla lägen, vad som helst?
Anders Borg:
– Ja, definitivt.

Då måste ju den initiala regeringen ha passar honom perfekt med uteblivna tv-licenser, skattefiffel och allt vad det var. smile.gif

Nåja, jag håller i alla fall med Aschberg när han säger att "Folk har väl rätt att byta åsikter." Det var ju trots allt 17 år sedan.

Till Aftonbladet.se
Ramoth
Synd att inte konsekvenserna av den nya regeringens politik är lika rolig som alla grodor som hoppat ur, eller alla klantigheter de företagit sig.
Pirum
Nåja, även om en del kan ursäktas med ungdomligt (tja) oförstånd, så tror jag ju inte att han förespråkade att man skulle få göra vad man vill även mot andra människor exv.

Jag upprörs mer över att det nu verkar planeras en total utförsäljning av Telia. Borgs grabbar håller på att sparka ut dem från Telias styrelse som motsätter sig en hel privatisering. Eftersom jag själv tycker att staten bör kontrollera infrastrukturen, dit bredband och telefoni definitivt hör, så anser jag att det är helt galet.
kristerh
CITAT (Pirum @ 17-01-2007, 21:08)
Eftersom jag själv tycker att staten bör kontrollera infrastrukturen, dit bredband och telefoni definitivt hör, så anser jag att det är helt galet.

jag fattar inte vad staten ska äga en massa bolag för wink.gif speciellt "Felia"
Staten kontrollerar inte längre infrastrukturen, speciellt inte bredbandsnäten,
Pengarna som kommer in tycker jag oavkortat skall gå till att betala den gigantiska stadsskulden
Piccante
Finansministerns gamla tal finns på youtube.
Pirum
En av orsakerna till att staten (=vi) bör kontrollera infrastrukturen är att marknaden inte alltid klarar det på ett bra sätt. Just bredbandsmarknaden är ju ett utmärkt exempel på att "Marknaden" inte fungerat. Finns miljoner svenskar som inte ens kan få ADSL512, än mindre bredband. Hade Televerket varit kvar så kunde de ålagts att bygga ut bredband till alla som idag har telefon exempelvis. Eller alla som har elektricitet.

Förr kunde man dra ut dyr koppar för både el och tele, idag klarar vi inte att dra ut billig fiber trots allehanda hjälpmedel. Svagt.

Vad gäller privatisering av bolag så är det riktigt att pengarna man får kan användas för att betala skulder. Men man avhändar sig också demokratisk kontroll över bolagen.

Sen kan det ju bli ekonomiska fiaskon också. Kommer inte ihåg hur många miljarder Stockholm förlorade på utförsäljningen av Birka energi exempelvis. Men många miljarder förlorade stockholmsinvånarna på att bolaget reades ut. Sannolikt förlorades några dussin miljarder, tyvärr hittar jag inte artiklarna om det.

Sen förlorar medborgarna en gång till, när man tvingas köpa tillbaks elektriciteten till ett högre pris än tidigare.

http://www.e24.se/dynamiskt/ensidigt/did_14282661.asp
"Anläggningarna är ofta byggda för ett antal år sedan i ett annat prisläge. De är amorterade. Vattnet är gratis. Produktionskostnaden är närmare noll."
"Svenska elkunder får alltså år efter år nöjet att berika våra grannstater när vi använder el från egen vattenkraft."

Vi får hoppas att Vattenfall inte reas ut. Att Vattenfall inte kommer att säljas om ett rimligt värde (på några tusen miljarder) sätts är väl självklart då inga aktiebolag har en framförhållning lång nog.
AndreasBlomquist
CITAT (Pirum @ 18-01-2007, 14:32)
Vi får hoppas att Vattenfall inte reas ut. Att Vattenfall inte kommer att säljas om ett rimligt värde (på några tusen miljarder) sätts är väl självklart då inga aktiebolag har en framförhållning lång nog.

Några tusen miljarder? Nu överdriver du väl allt värdet på Vattenfall?
LadyG
De vill sälja ut Folktandvården också.

Folktandvården
Pirum
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-01-2007, 19:46)
CITAT (Pirum @ 18-01-2007, 14:32)

Några tusen miljarder? Nu överdriver du väl allt värdet på Vattenfall?

Nä, inte mycket åtminstone. Vattenfall gör fet vinst åt staten, jag såg bekymrade miner i Dagens Industri om att det nog skulle krävas 500 miljarder för att det skulle vara ekonomiskt klokt att sälja det. Och om sen exempelvis oljepriset på sikt går upp så blir ju värdet på Vattenfall också högre.
Sen värderar jag ju själv högt att staten håller kontroll över naturresurser. Älvarna kommer att ge energi i många många decennier även utan stora nyinvesteringar.

Så ja, överdrev kanske lite. Men folk som vill sälja ut Vattenfall alltför lättvindigt behöver tänka ett varv till. Siffror i media figurerade om att Birka Energi såldes ut 48 miljarder för billigt (med tanke på rådande elpriser och värde), Vattenfall är mycket mycket mer värt än Birka.

På samma sätt tycker jag att värdet på den statliga skogen bör anses väldigt högt. Man får ju slå ut värdet på vad som kan genereras inom åtminstone 100 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon