|
Full version: Porslinsblomma
Sailor Pluto
17-01-2007, 19:26
Är det någon som har tips på hur man får en vanlig hoya carnosa att blomma? Den är ca 2 1/2 år gammal och har i hela sitt liv stått i ett ljust fönster. Precis som mina andra krukväxter får den näring lite då och då. Den ser ut att trivas bra, men inga blommor syns till  . Det verkar inte hjälpa att prata med den
nilssontherese
17-01-2007, 19:30
ja, jag testade med att svälta min carnosa på vatten och då helt plötsligt så poppade det upp tre blommor!
japp...svält den utan något vatten ett tag, så kommer knopparna
Sailor Pluto
17-01-2007, 19:37
Häftigt! Ska genast börja tortyren. Det där lät inte särskilt trevligt när man tänker efter!
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 19:40
lånar tråden lite jag svälter mina på vatten med även i somras , det ända som blommade var bella som typ blommar dygnet runt utan att trilskas med . men resten vill inte svält metoden har jag provat perfekt skötsel har jag provat och alla är i ålder till att vara blom färdiga . men inte en ända vill blomma . blad och nya rankor växer fram som bara den men som sagt inga blommor så vad händer ???
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2007, 08:58
En del sorter vill även ha det trångt i krukan innan de börjar blomma.
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 18:50
mina har alldrig blivit omplanterade  . får se om det händer några underverk nu till sommaren
aifoSSofia
19-01-2007, 23:22
Hejsan! Lägger mig i lite.. Jag har några porslinsblommor utan blommor, sådana som jag fått genom att knycka skott lite här och var.. vanliga, gröna blad med lite vitaktiga fläckar. De är stora o gröna och fina. Jag har nu svält dem rejält ett tag vattnar dem med orkideerna och har väldigt lite jord på rötterna. Det har gett någon typ av utdelning! Efter en tid kom något som jag trodde var knoppar.. som en knopp med små stänglar eller så. kan det bli blommor av dessa? De har suttit läängge på stjälken och retats med mig nu! Någon som vet??
Maria_z5
20-01-2007, 09:53
Jag har en monsterstor Porslinsblomma. Den har stått/klängt i öster och västerfönster och blommar som attan i båda lägena men började inte förrän den nått upp till en viss storlek och det tog ca 3 år kanske 4 år. Den stod troligen lite för mörkt i ett norrfönster de första 2 åren vilket kan påverka naturligtvis. Den täcker nu ett fönster och svingar sig gracilt upp över gardinstången och skickar ut nya stänglar åt alla håll och har alltid nya blommor på gång. Ge inte upp, det kan ta ett litet tag innan de börjar men är väl värda den tid de tar. /Maria
Blomstertanten
20-01-2007, 09:59
Min Carnosa (nummera bortadopterad för att ge plats till andra hoyor) tog ordentligt med tid på sig för att blomma ! Närmare bestämt 7 år !!!! Så ge inte upp ännu Skäm inte bort den för mycket , så ska du se att den blommar om du bara har tålamod att vänta ! Under tiden du väntar kan du njuta av bilden på min Hoya Callistophylla
CITAT (Sailor Pluto @ 17-01-2007, 19:26) Är det någon som har tips på hur man får en vanlig hoya carnosa att blomma? Den är ca 2 1/2 år gammal och har i hela sitt liv stått i ett ljust fönster. Precis som mina andra krukväxter får den näring lite då och då. Den ser ut att trivas bra, men inga blommor syns till  . Det verkar inte hjälpa att prata med den  Har exakt samma problem med min! De verkar vara jämngamla. Då ska jag också prova att svält ut min. När på året borde den ha lättast att blomma? vinter, sommar, vår eller året om?
aifoSSofia
23-01-2007, 20:20
Jag undrade tidigare över några små knopplikande saker som har kommit på mina proslinsblommor.. kommer de att utvecklas till blommor? de ser lite torra ut och det har inte hänt något med dem på några månader..de blir bara fler!
Någon som vet?
CITAT (aifoSSofia @ 23-01-2007, 20:20) Jag undrade tidigare över några små knopplikande saker som har kommit på mina proslinsblommor.. kommer de att utvecklas till blommor? de ser lite torra ut och det har inte hänt något med dem på några månader..de blir bara fler!
Någon som vet? sitter dom längst ut på en liten "pinne" är det säkert knoppar ja
aifoSSofia
23-01-2007, 21:24
ooo... vad glad jag blir!!! hur länge ska dom sitta så där innan det händer något då?
Sailor Pluto
23-01-2007, 22:32
Nämen, såna har ju jag också sett! på mina! Jag trodde att det var nya sidogrenar eller nåt. Där ser man  . Ska man svälta växten på vatten ändå, eller ska den få mer...?
CITAT (aifoSSofia @ 23-01-2007, 21:24) ooo... vad glad jag blir!!! hur länge ska dom sitta så där innan det händer något då? detn tar olika ...ibland växer dom fort, men dom kan ta god tid på sig att utvecklas till blommor... sailor pluto...ge den svag näringslösning och svält den bara lätt
Sailor Pluto
23-01-2007, 22:41
Snabbt svar, tack så jättemycket  .
om man ger en hoya näring så blommar den inte läste jag på en sida.
CITAT (PutteN @ 24-01-2007, 00:15) om man ger en hoya näring så blommar den inte läste jag på en sida. det var därför jag skrev svag näringslösning och jo...dom blommar med näring mina närmare 200 sorters porsliner får näring och blommar villigt
CITAT (pejori @ 24-01-2007, 11:05) CITAT (PutteN @ 24-01-2007, 00:15) om man ger en hoya näring så blommar den inte läste jag på en sida. det var därför jag skrev svag näringslösning och jo...dom blommar med näring mina närmare 200 sorters porsliner får näring och blommar villigt  Jag vattnar alltid mina hoyor med näring.... ca 1kryddmått blomstra till 1 liter vatten varje vattning. (eller rättare sagt alla mina blommor får den behandlingen och verkar trivas)
mina med dom får näring här med
aifoSSofia
24-01-2007, 14:36
Tack!! Ska nog gå och pyssla om dem lite nu! liite näring i vattnet tar jag då.. Undrar om domdär små gejerna utvecklas långsammare om man går och kikar på dem ofta??  O vad mna blir blompysslig när solen skiner!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|