Full version: ID hjälp
Piccante
Sitter och sorterar lite kort. Alla synpunkter om dessa bilder mottages gärna smile.gif

Detta tror jag är en hona av liten fläckmätare Lomaspilis marginata?

http://farm1.static.flickr.com/156/3607556...6b5f71b.jpg?v=0

Om denna larv vet jag inget?

http://farm1.static.flickr.com/142/3607556...78339fc.jpg?v=0
Gossen Ruda
Fläckmätaren kan jag hålla med om, spinnarlarven är lite lurigare. Hittar ingen direkt på bild men jag kan kolla igenom beskrivningarna senare i kväll.
Gossen Ruda
Larven får jag till en gräsulv men jag tycker den är för gul, den skall vara mer röd. Men det ser ut som om den kryper på snö och gräsulvarna vaknar tidigt på våren.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2007, 14:53)
Larven får jag till en gräsulv men jag tycker den är för gul, den skall vara mer röd. Men det ser ut som om den kryper på snö och gräsulvarna vaknar tidigt på våren.

Nej, nej det är inte snö! Det är väldigt ljus granit med mycket inslag av kvarts. Fotot är taget i maj/ juni på Galterö, Göteborgs kn.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2007, 14:53)

Jag tackar för hjälpen Ruda! Förmodligen är det en gräsulv eftersom de är vanliga. Det som inte stämmer helt när jag jämförde med bilder på NRM är att gräsulven verkar ha mörkare borst, medan den på min bild har så ljusa. Klöverspinnaren L. trifolii har en ljusare larv. Vad tror du om den, kan den finnas i området? NRM´s prickkartor säger tyvärr inte så mkt om den egentliga utbredningen bara att den finns i landskapet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon